کارشناس مسائل منطقه:

مشکلات زیادی فرا روی دولت لبنان است/ سطح فشار بر محور مقاومت و حزب‌الله رو به کاهش است

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۱۰:۵۹:۱۹
کد خبر: ۹۵۴۸۶۴
مشکلات زیادی فرا روی دولت لبنان است/ سطح فشار بر محور مقاومت و حزب‌الله رو به کاهش است
کارشناس مسائل منطقه گفت: با توجه به تقابل جریان 8 مارس و 14 مارس به نظر می‌رسد با خروج سعد حریری از کابینه سطح فشار بر محور مقاومت و حزب‌الله رو به کاهش است.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در رابطه با تاثیر کابینه جدید در لبنان بر اعتراضات بیروت به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بعد از تشکیل کابینه جدید لبنان به ریاست حسان دیاب برخی از جریان های سیاسی لبنان که از سهم‌خواهی در کابینه جدید ناکام ماندند، سعی کردند با ایجاد فشار به کابینه جدید و کشاندن مردم به کف خیابان‌ها به نوعی دولت جدید را ناکارآمد جلوه دهند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: به همین دلیل پشت‌سر اعتراضات اخیر سعد حریری رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر سابق لبنان، سمیر جعجع رهبر القوات لبنانیه و هم فواد سینیوره نخست وزیر سابق قرار دارند که تلاش می‌کنند حسان دیاب که شخصیت معتدلی است، در اجرای برنامه‌ها موفق نشود.

هانی‌زاده در رابطه با علت مخالفت گروه‌ها و احزاب فعلی لبنان با کابینه جدید تصریح کرد: تلاش دیاب در تقویت محور مقاومت به نوعی با اهداف عربستان و آمریکا و جریان‌هایی مانند 14 مارس و قوات لبنانیه در تضاد است، لذا سعد حریری به عنوان رهبر اپوزسیون در لبنان خود را مطرح کرده و سعی می‌کند، مانع انجام برنامه‌های حسان دیاب نخست وزیر جدید لبنان شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص چالش‌های کابینه جدید مطرح کرد: مسائل اقتصادی و معیشتی، ارتباط کابینه جدید با محور مقاومت و روابط با آمریکا و عربستان بخشی از چالش‌های فراروی این دولت بوده اما حسان دیاب در برنامه خود اعلام کرده، در درجه اول وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهبود ببخشد که در این راه مشکلات زیادی فرا روی دولت جدید لبنان است.

هانی‌زاده در ارزیابی خود از اعضای کابینه جدید لبنان اظهار کرد: کابینه جدید لبنان تکنوکرات و غیرسنتی است. از طرفی به کارگیری زنان در کابینه جدید نشان از تلاش دیاب به پاسخگویی مطالبات جامعه لبنانی دارد که به نظر می‌رسد در این راه موفق بوده و از مقبولیت خوبی در جامعه لبنان برخوردار است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه «در میان احزاب و جریانات سیاسی لبنان واگرایی مشاهده می‌شود» خاطرنشان کرد: با توجه به تقابل جریان 8 مارس و 14 مارس به نظر می‌رسد با خروج سعد حریری از کابینه سطح فشار بر محور مقاومت و حزب‌الله رو به کاهش است چراکه سعد حریری سیاست‌های عربستان و آمریکا را در لبنان اعمال می‌کند اما کابینه جدید لبنان، کابینه‌ای کاملا عملیاتی و فعال خواهد بود و سعی می‌کند بین همه گروه‌های سیاسی، هم‌گرایی ایجاد کند.

نظر شما