یک کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل مطرح کرد؛

محدودیت ورود تاجران ایرانی به آمریکا بار نژادپرستی دارد تا حقوقی/ اگر خسارتی به فرد ایرانی وارد شده، می‌تواند به دادگاه شکایت کند

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۵:۰۴:۲۵
کد خبر: ۹۵۴۸۸۲
محدودیت ورود تاجران ایرانی به آمریکا بار نژادپرستی دارد تا حقوقی/ اگر خسارتی به فرد ایرانی وارد شده، می‌تواند به دادگاه شکایت کند
یک کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل گفت: در مورد مسافران ایرانی و همه مسافرانی که قصد رفتن از کشور داشتند و قضیه‌هایی که سروصدا کرد به دلیل جلوگیری از مهاجرت بوده و این تفکرات از لحاظ حقوقی کمتر است و بیشتر بار نژادپرستی دارد.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل، درباره محدودیت‌های دولت ترامپ برای ورود تجار و دانشجویان ایرانی به آمریکا با وجود اینکه این افراد از شهروندان آمریکا نیز هستند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: همه کسانی که شهروند آمریکا شده‌اند یا هر کشور دیگری، در پاسپورت آنها نوشته شده که آنها ایرانی بوده و شهروند آمریکا شده‌اند. منتهی دولت آمریکا ممکن است تشخیص دهد که کسانی که به آمریکا آمده و شهروند این کشور شده‌اند، به عنوان یک عنصر نامطلوب هستند. از این رو با این بهانه می‌تواند اخراجشان کند همان گونه که سفرا را هم اخراج می‌کند یا هر کسی که تشخیص دهد، اینگونه است می تواند این کار را انجام دهد و از جهت حقوقی منعی ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: البته در حال حاضر این اقدام آمریکا در اخراج دانشجوی ایرانی با واکنش‌هایی از سوی مقامات رسمی آمریکا مواجه شده که این کار مخالف اخلاق بوده و ایران بودنی جرم نیست. به هر صورت بروز اتفاقاتی چون ترور سردار سلیمانی و وضعیت منطقه، آمریکایی‌ها نیز تا حدودی  رفت و آمد در مرزها را سخت تر کرده و شرایط ورود را مشکل تر کرده اند.

او درباره اینکه وقتی فرد در هیچ دادگاهی، به عنوان عنصر نامطلوب تشخیص داده نشده است نیز گفت: ابتدا عنصر نامطلوب بودن در دادگاه باید مشخص شود. حال ممکن است که آن مرزبان اشتباه کرده باشد و گفته باشد که شاید چون ایرانی هستید اجازه ورود ندادند. بسیاری از آمریکایی‌هایی که به کانادا رفته بودند و کانادایی‌ها و ایرانیانی که به کانادا آمده بودند با این مشکل مواجه بودند که به خاطر بی‌احترامی رخ داده، سروصدای بسیاری کرد. بنابراین طبق قانون اصل را باید بر برائت گذاشته اما شرایط نامساعد است و دستگاه های امنیتی آمریکا تا حدودی روی این موضوع حساس شده اند و پاسپورت ها، موبایل و حساب هایشان را نگاه کرده اند که این ها  تا حدود زیادی خلاف مقررات بین‌المللی نیست چراکه هر دولتی حق دارد که برای حفظ امنیتش، دست به چنین اقداماتی بزند منتهی از درون خود دستگاه‌های حاکمیتی آمریکا و حتی در کنگره هم مخالفت‌هایی با این اقدام شده و برطرف شده است.

بیگدلی اضافه کرد: اگر خسارتی به فرد ایرانی وارد شده می‌تواند به دادگاه شکایت کند اما مشکل‌شان این بوده که مثل اینکه چند ساعتی آنها را پشت مرز نگه داشتند. شاید حساب های شان را بررسی کرده و بازرسی بدنی انجام دهند و حتی موبایل هایشان را بررسی کنند. شایئ یک چنین اقداماتی صورت گرفته اما به هر حال این خبر در  روزنامه ها و خبرگزاری ها منعکس شده و بازتاب بسیاری داشته است که با واکنش‌های منفی دستگاه‌های حکومتی هم مواجه شد اما فکر نمی‌کنم، این قضیه ادامه پیدا کند.

او درباره اینکه این مسایل بیشتر بار سیاسی دارد تا بار قضایی و  از زمان روی کار آمدن ترامپ هم به گونه است که در سیاست های مهاجرتی ترامپ برای ایرانیان به ویژه تاجران ایرانی محدودیت‌هایی اعمال شده است نیز خاطرنشان کرد: یک پیمانی تحت عنوان پیمان مودت در  سال 1955 در زمان شاه و به دنبال کودتای 28 مرداد بین ایران و آمریکا منعقد شد. به این دلیل که آمریکایی‌ها،  بتوانند در میان مردم جای خود را باز کرده و بدنامی‌هایی که به خاطر کودتا داشتند را رفع کنند. از این رو آمریکایی‌ها آمدند یک پیمان مودتی با شاه امضا کردند و زمانی که تصمیم می گرفتید مثلا 10 ساعت دیگر در واشنگتن بودید رفت و آمدها آسان شد که تحت عنوان سرمایه گذاری و مبادلات تجاری بین بازرگانان ایران و آمریکا نامگذاری شد. رفتن به آمریکا تقریبا بدون ویزا و بدون مشکلات بود. ویزا را در فرودگاه‌های  آمریکایی صادر می‌کردند اما ترامپ یک جانبه خود از این پیمان خارج شد و در دوره ترامپ لغو این قضیه اتفاق افتاد.

او در پایان گفت: در مورد مسافران ایرانی و همه مسافرانی که قصد رفتن از کشور داشتند و قضیه‌هایی که سروصدا کرد به دلیل جلوگیری از مهاجرت بوده و این تفکرات از لحاظ حقوقی کمتر است و بیشتر بار نژادپرستی دارد. در تفکرات ترامپ برای اینکه این نومحافظه‌کارها برای ملت آمریکا و آمریکایی بودن ارزش قائل هستند و نمی‌خواهند اجازه دهند که غیرسفید پوست وارد آمریکا شود و غلبه غیرسفید پوست بر سفید پوست باعث می شود که ترکیب جمعیتی آمریکا به هم بخورد، چون به هر حال این رنگین پوست‌ها علاقمند به حزب جمهوری خواه نیستند و به حزب جمهوری خواهان رأی نمی‌دهند و به این دلیل است که تا حدود زیادی حساسیت به ترکیب جمعیتی آمریکا دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز