یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

گروه‌های جوکر مسیر اعتراضات را به سمت علیه ایران بردند/ نیروهای داخل عراق هر کدام ارتباطی و منافعی دارند

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۵:۳۰:۰۷
کد خبر: ۹۵۵۴۴۳
گروه‌های جوکر مسیر اعتراضات را به سمت علیه ایران بردند/ نیروهای داخل عراق هر کدام ارتباطی و منافعی دارند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تلاش آمریکا و برخی از کشورهای منطقه برای اعمال نفوذ و به کرسی نشاندن نظر خود در سرکار آوردن دولت مورد نظر خود، علت اصلی این تاخیر بوده است.

«محمد مهدی شریعتمداری»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص راهپیمایی روز جمعه مردم عراق به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه رهبران راهپیمایی روز جمعه عراق از گروه‌های متنوع بودند و اکثریت مردم عراق از اقشار گوناگون و با گرایش‌های سیاسی مختلف در آن حضور یافتند، لذا این راهپیمایی بیش از هر رویداد دیگری نشان دهنده واقعیت جامعه عراق بود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به درخواست راهپیمایی‌ کنندگان مبنی بر اجرای مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای آمریکایی افزود: تظاهرکنندگان عراقی خواستار تغییر در رویه مبارزه با فساد، برگزاری انتخابات زودرس و تعیین دولت جدید بودند. این اعتراضات که عمدتا در میدان التحریر صورت گرفت جدای از حواشی، اعتراضات مردمی به حقی بود که مورد تایید مرجعیت قرار گرفت.

شریعتمداری با اشاره به نقش گروه‌های جوکر در اعتراضات روز جمعه عراق تصریح کرد: این اعتراضات از طریق باندهای جوکر که از طرف سفارت امریکا هدایت می‌شوند، تلاش کردند با تغییر شعارها مسیر اعتراضات را به سمت علیه ایران ببرند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در رابطه با علت تاخیر مجلس عراق در معرفی نخست وزیر عنوان کرد: علت اصلی این قضیه ماهیت جامعه عراق است. در واقع جامعه عراق از سه جریان اصلی کُرد، اهل تسنن و تشیع با سیاست‌های متفاوت، تشکیل شده است.

شریعتمداری اظهار کرد: علاوه بر احزاب و ائتلاف‌های گوناگون، فشار اجتماعی ناشی از تظاهرکنندگان در خیابان‌های بغداد و همینطور نفوذ نیروهای منطقه‌ای و بین المللی باعث می‌شود تصمیم‌گیری در چنین فضایی دشوار شود. کمااینکه هر کدام از چهره‌هایی که تاکنون معرفی شده‌اند با مخالفت نیروهای داخلی و یا منطقه‌ای مواجه شده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه «نقش عوامل داخلی را بدون نفوذ عوامل خارجی نمی شود در نظر گرفت» اظهار کرد: نیروهای داخل عراق هر کدام ارتباطی و منافعی در ارتباط با دولت‌ها و سفارت‌خانه‌های خارجی دارند. به عنوان مثال در برابر تصمیمی که پارلمان در سطح بالایی نسبت به خروج نیروهای آمریکایی گرفته است، مقامات کردستان عراق و آمریکا با هم دیدار و اعلام می کنند که آنها موافق با خروج نیروهای آمریکایی نیستند.

شریعتمداری در پایان ابراز کرد: قدرت عناصر داخلی هم در ارتباط با عوامل خارجی تعیین می‌شود اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که تلاش آمریکا و برخی از کشورهای منطقه برای اعمال نفوذ و به کرسی نشاندن نظر خود در سرکار آوردن دولت مورد نظر خود، علت اصلی این تاخیر بوده است.

نظر شما
پرونده ویژه