رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس:

کاندیدایی چند میلیارد هزینه انتخاباتی کرد اما به دروغ گفت ۳ میلیون تومان هزینه کرده است!/ منابع مالی انتخاباتی کاندیداها در انتخابات آینده ثبت و نظارت می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۱:۰۰:۰۶
کد خبر: ۹۵۵۶۲۵
کاندیدایی چند میلیارد هزینه انتخاباتی کرد اما به دروغ گفت ۳ میلیون تومان هزینه کرده است!/ منابع مالی انتخاباتی کاندیداها در انتخابات آینده ثبت و نظارت می‌شود
رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: در دور گذشته انتخابات، کاندیدای مجلس بالغ بر چند میلیارد برای انتخابات هزینه کرده بود، بعد از انتخابات مصاحبه کرد و به دروغ گفت که 3 میلیون تومان برای انتخابات هزینه کرده است.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، درباره بررسی طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این طرح در راستای شفافیت است بدین گونه که منابع مالی ثبت شده و قابل بررسی و نظارت است. اینکه منابع مالی کاندیداها از کجا آمده، چه کسانی این منابع مالی را در اختیار این کاندیدا قرار داده اند، با چه اهدافی، این منابع مالی را به کاندیداها داده‌اند، بعدها چه اتفاقاتی برای این منابع مالی رخ می‌دهد یا اینکه ممکن است برخی از رانت‌ها پیش خرید شده باشد و یا اینکه حتی ممکن است صرفا جهت علاقه و کمک به کاندیداها، این منابع مالی از سوی افراد پرداخت شده باشد، مشخص می‌شود. در نتیجه همه این اطلاعات ثبت می‌شود.

جعفرزاده افزود: این اتفاق، اتفاق خوبی است. برای مثال در دور گذشته انتخابات، بنده اطلاعات موثق دارم که یک کاندیدای مجلس بالغ بر چند میلیارد برای انتخابات هزینه کرده بود، بعد از انتخابات مصاحبه کرد و به دروغ گفت که 3 میلیون تومان برای انتخابات هزینه کرده است. از این رو این گفته او، توهینی به همه بود. در این راستا باید گفت که این طرح‌ها برای شفاف‌سازی بسیار خوب است.

گفتنی است نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی(یکشنبه) در جریان بررسی طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 3 این طرح با 124 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 3 این طرح؛ امکانات و منابع قانونی تامین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی و مستقیم و غیرمستقیم منحصراً شامل موارد زیر است:

1- اموال و دارایی شخصی نامزد؛

2- کمک‌های احزاب و گروههای سیاسی؛

3- کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی؛

4- منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل سالن‌های اجتماعات، جایگاه‌های نصب تبلیغات؛ امکانات و رسانه های صوتی و تصویری در فضای مجازی

در تبصره 1 ماده 3 آمده است؛ اشخاص حقوقی به جز احزاب و گروههای سیاسی، از هرگونه کمک به فعالیت‌های انتخاباتی تحت هرعنوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع می‌باشند، اعم از اینکه به‌صورت کمک نقدی یا غیر نقدی باشد و یا اینکه اموال، خدمات یا دیگر امتیازات مستقیم و یا غیرمستقیم را به قیمتی کمتر از آنچه قیمت متعارف آن‌ها است، برای نامزدها و یا درجهت فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغات فراهم نمایند.

همچنین تبصره 2 این ماده اذعان می دارد؛ نامزدها و احزاب و گروههای سیاسی حق ندارند هیچ‌گونه کمک مالی و غیر مالی اشخاصی که دارای تابعیت غیرایرانی باشند و یا اشخاصی را که به یکی از جرائم اقتصادی محکوم می‌باشند، را اعم از مستقیم و غیرمستقیم دریافت دارند.

نظر شما