نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

موسسات و شرکت‌ها نمی‌توانند به نامزدها کمک مالی کنند/ میزان استفاده از کمک هواداران نباید بیشتر از حد متعارف باشد

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۵:۴۱:۳۵
کد خبر: ۹۵۵۷۳۳
موسسات و شرکت‌ها نمی‌توانند به نامزدها کمک مالی کنند/ میزان استفاده از کمک هواداران نباید بیشتر از حد متعارف باشد
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در خصوص طرح جدید مجلس برای شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس به ارائه‌ پاره‌ای از توضیحات پرداخت.

«پروانه مافی»، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در خصوص طرح جدید مجلس برای شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس به خبرنگار برنا گفت: طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تنظیم شده است.

طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی به شورای نگهبان می‌رود

او افزود: این طرح یکشنبه در مجلس مصوب شد و به شورای نگهبان ارسال می‌شود. پس از انجام بررسی‌ها در شورای نگهبان، اگر مشکلی نباشد به عنوان قانون ابلاغ می‌شود.

کمک به نامزدها باید مشروع و در چارچوب باشد

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درخصوص منع کمک مالی اشخاص حقیقی به داوطلبین انتخابات مجلس توضیح داد: اینطور نیست که نتوانند کمک مالی کنند بلکه کمک‌هایشان باید مشروع و در چارچوب باشد، غیرقانونی نباشد یعنی امکانات و منابع قانونی برای تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها منظور شود. حالا نقدی یا غیرنقدی، مستقیم یا غیرمستقیم به طور کلی این امکانات و منابع باید قانونی باشد.

اشخاص حقیقی ایرانی هم می‌توانند کمک مالی کنند اما افراد خارجی نمی‌توانند

او عنوان کرد: این کمک‌ها منحصر شده است به اموال و دارایی‌های فردی که نامزد انتخابات است، کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی، اشخاص حقیقی ایرانی هم می‌توانند کمک مالی کنند اما افراد خارجی نمی‌توانند. استفاده از منابع و امکانات عمومی هم طبق این قانون و سایر قوانین مرتبط برای فعالیت و تبلیغات نامزدها مجاز است. مثل سالن‌های اجتماعات، سالن‌هایی که برای تبلیغات به کار می‌رود، رسانه‌های صوتی_تصویری و..‌ همگی می‌توانند در اختیار نامزدها قرار بگیرند.

موسسات، شرکت‌ها و... نمی‌توانند به نامزدها کمک مالی کنند اما احزاب و گروه‌های سیاسی منعی ندارند

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص اشخاص حقوقی اظهار کرد: اشخاص حقوقی به غیر از احزاب از کمک مالی منع شده‌اند. مثلا موسسات، شرکت‌ها و... نمی‌توانند به نامزدها کمک مالی کنند اما احزاب و گروه‌های سیاسی منعی ندارند. این هم شرایط دارد. مثلا اینکه حساب‌هایشان مشخص و روشن باشد، به وزارت کشور یا فرمانداری‌ها معرفی شده باشد یا اموال و خدماتی که از آن استفاده می‌کنند، شفاف باشد. در مجموع میزان استفاده از کمک هواداران نباید بیشتر از حد متعارفی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده برای هر نامزد باشد. باید زیر حد متعارف باشد.

نامزدها و احزاب نمی‌توانند از کمک مالی و غیرمالی اشخاصی که تابعیت غیرایرانی دارند یا مجرمان اقتصادی استفاده کنند

پروانه مافی درباره کمک مالی افراد دوتابعیتی و مجرمان اقتصادی به نامزدها، گفت: نامزدها و احزاب در این مورد خاص و گروه‌های سیاسی حق ندارند از هیچ نوع کمک مالی و غیرمالی از اشخاصی که تابعیت غیرایرانی دارند یا مجرمان اقتصادی هستند، استفاده کنند.

نظر شما