در بیانیه رییس جمهور مطرح شده است؛

طعنه جنجالی حسن روحانی در برنامه امروز

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۶:۴۶:۲۲
کد خبر: ۹۵۶۴۹۱
طعنه جنجالی حسن روحانی در برنامه امروز
بیایید به مردم اعتماد دهیم و به مردم بگوییم که نظام ما، نظام تک حزبی نیست، ما نظام کمونیستی نیستیم، ما نظام شاه نیستیم و ما فقط حزب رستاخیر و کمونیسم نداریم. تک حزبی نیستیم و نظام چند حزبی هستیم و احزاب در این کشور آزاد هستند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، بخشی از متن سخنان جنجالی "حسن روحانی" در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور به این شرح است؛

_اتفاقاً یک پایه قانون اساسی ما هم همه‌ پرسی است. یعنی قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی دومرتبه با همه پرسی و رفراندوم، قانون اساسی شد. در بازنگری هم باز با همه پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد ، این را تأکید می‌کنم برای اینکه اخیراً بعضی‌ها نسبت به این کلمه همه پرسی حساسیت پیدا کرده اند و بعضی از حساسیت‌ها نه به اندازه کرونا خطرناک است و آدم باید مواظب باشد که این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشور ما و در قانون اساسی ما است ، نظر دیگری نسبت به آن پیدا نکنیم.

_همانطور که اشاره شد ما از مشروطه با مسأله آراء و رأی مردم و انتخابات و مجلس آشنا شدیم. حالا آن روز مجلس شورای ملی و امروز مجلس شورای اسلامی. آن همه فداکاری‌ها در مشروطه برای این بود که رأی و آراء ملی حاکم شود. حاکمیت ملی یکی از اهداف مهم مشروطه و انقلاب اسلامی ما بود. مردم بر سرنوشت خویش حاکم شوند و البته خداوند که معلوم او خالق ما است.

_بزرگترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات تشریفات شود. جای دیگری انتصاب بفرمایند و بعد مردم پای صندوق بروند بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند یک همچون روزی برای کشور ما پیش بیاید، چون در زمان رژیم گذشته یادتان است که در حوزه‌های انتخابیه یک عده‌ای می‌آمدند ولی همه می‌دانستند که وکیل چه کسی است می‌گفتند فلانی است و از تهران تعیین شده است. آن وقت ما شهرستانی بودیم می‌گفتند از تهران فلانی تعیین شده است. به هر کسی می‌خواهید رأی دهید مردم هم می‌دانستند به هر کسی رأی بدهند و هر کاری می‌خواهند بکنند همان آقایی که تهران به قول آنها که می‌گفتند تهران گفته، همانی که تهران می‌گفت از صندوق در می‌آمد.

_این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد. مردم چرا انقلاب کردند، یک دلیل انقلاب مردم ما این بود که خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم شوند، حاکمیت ملی یکی از پایه های حرکت انقلابی ما بود.

_رسیدیم به انقلاب اسلامی دیگر معلوم شد که این جور نیست که تهران تصمیم بگیرد. مردم تصمیم گیر هستند، پای صندوق می‌آیند و به آن کسی که می‌خواهند رأی می‌دهند.

_حالا اگر می‌خواهیم برویم پای صندوق، رأی بدهیم. به شما می‌گویند بروید وارد یک فروشگاه بزرگ شوید و یک جنسی را انتخاب کنید، اگر یک جنس بیشتر نیست، یک مارک هم بیشتر نیست، دیگر انتخاب لازم نیست، دیگر بزرگ خانواده لازم نیست برود فروشگاه ، یک بچه هم برود، یک مارک است دیگر می‌گویند این جنس را برداریم پول را بده و بیا. دیگر نیازی نیست.

_گر روی این فرض، جامعه ما سه نوع سلیقه داشت،  آن وقت توی انتخابات، یک سلیقه فراوان و  یکی دیگر یک دانه را باید با ذره بین و تلسکوپ در آسمان هفتم پیدایش کرد  و یک سلیقه هم که اصلا نیست و وجود ندارد.

_در چنین شرایطی گفتم مثال می زنم ان شاءالله که اینجا اینطور نیست. اگر چنین چیزی در یک شرایطی بوجود آمد آن وقت انتخابات ، کلمه و اجرای انتخابات، ببینید . شک نکنید  قدرت ما با حضور مردم است و ما کسی و چیزی نیستیم. تازه اگر یک کشوری بودیم که به یک ابرقدرت وصل بودیم باز آن ابرقدرت روزی که اخم می کرد ما را ول می کرد.

_کلمه جمهوری در قانون اساسی ما هست  اما می ترسم یک روزی این کلمه جمهوری هم باز جرم شود، هست در قانون اساسی ما کلمه جمهوری ، رئیس جمهور، جمهوریت هست، اینها در قانون اساسی ما هست.

_بیایید به مردم اعتماد دهیم و به مردم بگوییم که نظام ما، نظام تک حزبی نیست، ما نظام کمونیستی نیستیم، ما نظام شاه نیستیم  و ما فقط حزب رستاخیر و کمونیسم نداریم. تک حزبی نیستیم  و نظام چند حزبی هستیم و احزاب در این کشور آزاد هستند.

_امروز روزی است که باید برویم پای صندوق رأی، ولو اینکه گله داریم، ناراحت هستیم و ممکن است در ذهن ما مشکلاتی باشد و یا  اینکه ممکن است یک جایی بگوییم فلان جا دقیق اجرا و عمل نشده است. با صندوق قهر نکنیم؛ هرچند  اینکه شما در تهران 30 کاندیدایی، یک وقتی بگردید همه 30 تا را ندارید، 15 الی 29 و یا هر عددی دارید . در یک جایی که 6 کاندیدا دارد، شما ببینید 4 کاندیدا دارید، یک جا 30 تا داریم یک جا 6 نفر را داریم. بعد 5 الی یک نفر است.

_یک داستانی که البته برای این انتخابات نیست و برای انتخابات قبلی است و  آقایی به من گفت که من صد در صد تأیید می‌شوم و گفت من همه همسایه‌ها را دیدم و به بهانه‌ای کادو دادم و همه از من تعریف می‌کنند. این انتخاباتی که قبلاً به همه همسایه‌ها کادو بدهیم تا صلاحیت ما تأیید شود. پس معلوم است ما یک اشکالاتی داریم که البته این داستان را گفتم برای این انتخابات نبود برای انتخاب قبلی بود.

_اگر باید 2 یا 5 نفر تایید شوند نگذاریم اختلاف و دعوا درست شود، شماها که در جلسات خصوصی خود می گویید مجلس بعدی صددرصد مال ما هست و اگه مال شماست چرا غصه می خورید؟ شما که اینجوری در اتاق فکر گفتید مجلس بعدی صددرصد مال ماست الحمدالله مال شماست اگر مال شماست بگذارید یک رقابت شکل بگیرد مشارکت بالا برود مجلس هم مال شما باشد، نوش جان شما . ما در این داستان اصلا مشکل نداریم پس بگذاریم امنیت و رقابت حاصل شود ، انتخابات سالم باشد و همه تلاش کنیم مشارکت بالا برود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز