سفیر سابق ایران در انگلستان:

اتحادیه اروپا تضعیف می‌شود/ انگلستان به پشتوانه آمریکا از اتحادیه اروپا خارج شد/ انگلیس همچنان از برجام حمایت می‌کند/ معلوم نیست ترامپ تا کجا به نفع انگلستان کار کند

۱۳۹۸/۱۱/۱۱ - ۱۰:۳۵:۰۰
کد خبر: ۹۵۷۶۳۷
اتحادیه اروپا تضعیف می‌شود/ انگلستان به پشتوانه آمریکا از اتحادیه اروپا خارج شد/ انگلیس همچنان از برجام حمایت می‌کند/ معلوم نیست ترامپ تا کجا به نفع انگلستان کار کند
سفیر سابق ایران در انگلستان گفت: خروج بریتانیا از اتحادیه به معنای قطع ارتباط کامل این کشور با اتحادیه نیست بلکه روابط خود را حفظ خواهد کرد اما تعهداتی که از گذشته با اتحادیه اروپایی داشت و به نوعی برای جانسون محدودیت ایجاد می‌کرد، را از این به بعد نخواهد داشت.

«سید جلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در انگلستان، در ارزیابی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم این اتحادیه و هم انگلستان تضعیف خواهد شد. انگلستان از طریق حمایت آمریکا از بوریس جانسون به یک پشت گرمی رسیده و امیدوار است روابط تاریخی این دو کشور که به دلیل عضویت انگلستان در اتحادیه ضعیف شده بود، بهبود یابد.

او افزود: از جنگ دوم جهانی آمریکا حاکم بلامنازعه منافع انگلستان بود و پس از ورود به اتحادیه اروپا این کشور از نظر اقتصادی ضعیف شد بنابراین بریتانیا با این اقدام می‌تواند، علاوه بر کشورهای مشترک‌المنافعی که در نقاط مختلف دنیا دارد از منافع حوزه اقتصادی آمریکا  هم برخوردار شود.   

این دیپلمات سابق با اشاره به جایگاه اقتصادی اروپا در نظام بین الملل، در مورد علت خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اظهار کرد: با توجه به اینکه جانسون امیدوار است با اتصال به یک اقتصاد بزرگ‌تر، رشد کند لذا اقتصاد اصلی‌ترین علت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. البته خروج بریتانیا از اتحادیه به معنای قطع ارتباط کامل این کشور با اتحادیه اروپا نیست بلکه روابط خود را حفظ خواهد کرد اما تعهداتی که از گذشته با اتحادیه اروپایی داشت و به نوعی برای جانسون محدودیت ایجاد می‌کرد، را از این به بعد نخواهد داشت.

ساداتیان ضمن تاکید بر ضعیف شدن انگلستان بر اثر خروج از اتحادیه اروپا ادامه داد: با این تغییر نه تنها اتحادیه اروپا ضعیف می‌شود بلکه بریتانیا به لحاظ بسیاری از مسائل نظیر مسافت طولانی با آمریکا هم زیان خواهد کرد چرا که در زمان عضویت در این اتحادیه ترددها بسیار ساده بود اما با توجه به اینکه آمریکا دورتر است، مقداری پرهزینه‌تر بوده و مراوداتشان پرمسئله‌تر خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه «معلوم نیست ترامپ تا کجا به نفع انگلستان کار کند» افزود: حرف اول و آخر ترامپ منافع ملی است و به صورت مداوم این را در سخنرانی‌هایش تکرار می‌کند که تأمین منافع آمریکا، اولویت اول کاری‌ام است. در همین راستا در حال خروج از اغلب اتحادیه‌ها و پیمان‌های بین‌المللی است.

ساداتیان ادامه داد: ترامپ با خروج  از پیمان پاریس، حقوق بشر، نفتا، برجام و... به سمت انزوای بین‌المللی و توجه به مسائل داخلی در حرکت است. اینکه در این چارچوب زیر بال و پر انگلستان هم خواهد گرفت یا خیر این جای سوال دارد. از طرفی دیگر اگر ترامپ مجددا انتخاب نشد گروه‌های بعدی  یا رئیس جمهور بعدی که در آمریکا بر سر کار  بیاید او چه معامله‌ای با انگلستان خواهد کرد آیا در این چارچوب هم باز موضع انگلستان به آن شکل مورد توجه است تأمین خواهد شد یا خیر، باز جای سوال دارد. بر اساس این ابهامات، گمانه‌هایی وجود دارد که انگلستان با خروج از اتحادیه اروپا و افزایش ارتباط با آمریکا زیان می‌کند و حجم مراوداتش کاهش پیدا خواهد کرد.

این دیپلمات سابق در ارزیابی تاثیر برگزیت بر حضور انگلستان در برجام خاطرنشان کرد: در فعال کردن مکانیسم ماشه و دادن فرصت 80 روزه به ایران، انگلستان با اتحادیه اروپا مشارکت کرده است چرا که اروپا همسایه منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود به علاوه افزایش بحران در خاورمیانه سرریزهایش اتحادیه اروپا را هم درگیر می‌کند، بنابراین در تلاشند که برجام را حفظ کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز