کدخدایی:

روحانی به خاطر ردصلاحیت دامادش نامه نزد/ اگر افترایی زده شود از طریق قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۱۱:۳۸:۳۴
کد خبر: ۹۵۸۰۲۱
روحانی به خاطر ردصلاحیت دامادش نامه نزد/ اگر افترایی زده شود از طریق قوه قضاییه پیگیری می‌کنیم
سخنگوی شوای نگهبان گفت: در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها، حدود ۲۰۰۰‌ نفر تایید صلاحیت شدند و بازهم امکان تغییر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه در نشست خبری گفت: در روزهای اخیر شب و روز را نمی‌بینیم و فقط ساعت‌ ها عبور می‌کند. مشکل عظیم ما بحث انتخابات و قوانین حداقلی است بنابراین هر دو طرف ناراضی هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: بین ما و دولت شکر آب نکنید. می‌خواهیم مشکلات را با گفتگو پیش ببریم انتظار داریم همه نگاه واحد داشته باشند. شورای نگهبان اهل شکایت نیست و از دوستان گلایه داریم اما طوری صحبت می کنند که انگار اطلاعی ندارند. اگر افترایی زده شود حق خود را در صىورت لزوم از طریق قوه قضاییه پیگیری می کنیم.

 کدخدایی درباره تایید صلاحیت شهردار سابق تهران علیرغم داشتن پرونده تخلف اقتصادی و رد برخی نمایندگان به دلیل حمایت از قاچاقچیان و مفسدین اقتصادی تصریح کرد: اگر مدرک و اسنادی دارید بفرستید ما تجدید نظر می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با روند تائید صلاحیت‌ها ادامه داد: در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها، حدود ۲۰۰۰‌ نفر تایید صلاحیت شدند و بازهم امکان تغییر است.

او با تاکید بر اینکه «صاحب نظران سیاسی برای اظهارنظر درباره بررسی صلاحیت‌ها عجله نکنند.» خاطر نشان کرد: تحقیقات محلی باعث شد تعداد زیادی داوطلبان عدم احراز، تایید صلاحیت شوند بنابراین از تحقیقات محلی ایراد نگیرید .

کدخدایی در خصوص واکنش «محمود صادقی» نسبت به نحوه احراز صلاحیت‌ها اظهار داشت: محمود صادقی از شورای نگهبان عذرخواهی کرد اما باز به کارش ادامه میدهد. افراد مدارک خود را به مراجع قضایی  بدهند و بعد پیگیری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگار برنا درباره تعریف عدم التزام به اسلام و صحبت های هادی غفاری اظهار کرد: عدم التزام یعنی شما عملا بخشی از احکام را در حوزه اسلام و احکام اسلامی را رعایت نمی‌کنید و  مفهومش این نیست که خدایی ناکرده مسلمان نیستید. مثالی را در حوزه فقهی زدم، اگر خدایی نکرده یک مسلمان شرب خمر داشته باشد، آیا شما به او غیر مسلمان می‌گویید؟ یا می‌گویید مسلمانی که یک گناهی را مرتکب شده است. گناهی که مرتکب شده می‌شود عدم التزام به یکی از احکام اسلامی، ممنوعیت شرب خم،  پس فرقی نمی‌کند روحانی باشد یا غیر روحانی و یا زن و مرد. اگر در جایی یکی از احکام اسلامی نقض شد آنجا گفته می‌شود که عدم التزام و در واقع مشروح و تفسیر آن می‌شود که عدم التزام به یک یا برخی از احکام اسلام و به این مفهوم نیست که شما مسلمان نیستید. آن فردی هم که این بحث را مطرح کرده بود به شوخی ایشان گفتم اگر این متراژ را برای عمامه استفاده می‌کنید، این حکم اسراف است و اسراف هم یکی از  گناهان کبیره است پس  می‌توانیم بگوییم شما ملتزم به احکام اسلامی نیستید. این یک شوخی بود.

او در پاسخ به این سوال که چطور فردی ابتدا التزام به اسلام ندارد اما در مرحله تجدیدنظر تایید صلاحیت می شود، افزود: اینکه فردی مجرم شناخته شود. اعتراض کند و در دادگاه تجدید نظر تبرئه شود یعنی چه؟ در مرحله اول در هیئت اجرایی به همان خاطر رد شده و آمده در هیئت مرکزی آن دلایل کافی نبوده و یا فرد دفاع لازم را داشته است و آقایان قانع شدند و تأیید شده است. در هیئت مرکزی شورای نگهبان هم همین وضعیت است.

او در پاسخ سوال دیگری در مورد رد صلاحیت جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات و زیر سئوال رفتن اصل جمهوریت نظام مجلس گفت : تفسیر شما این است و ما تقصیر شما را قبول نداریم شما با نگاه سیاسی برخورد و سوال می‌کنید اما شورای نگهبان فقط آن را معیار قرار داده است اینکه افراد به کدام جناح سیاسی وابسته هستند  بعد اظهار نظر کنیم. شورای نگهبان این عینک را ندارد عینک شورای نگهبان قانون و شرایط مندرج در قانون است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا پس از رد صلاحیت داماد رییس جمهور، آقای روحانی نامه ای به شما ارسال کرده است، گفت: نسبت به شخص ایشان خیر.

کدخدایی گفت: پس از ثبت نام کاندیداها و بررسی صلاحیت‌های آنها تا روز گذشته شورای نگهبان بررسی‌های را انجام می‌داد و امروز وارد مرحله شورای نگهبان 2 شدیم. کسانی که تأیید صلاحیت نشدند می‌توانند شکایت کنند و در فرصت 10 روزه صلاحیت آنها را بررسی و اعلام نظر می‌کنیم. در انتخابات 16 هزار و 33 نفر شرکت کردند و از این تعداد نزدیک به 4 هزار و 500 نفر انصراف دادند و بالای 50 درصد تأیید صلاحیت شدند و حدود 20 درصد رد صلاحیت شدند. از مرحله هیئت مرکزی تا الان یعنی مرحله شورای نگهبان اول، نزدیک به 2 هزار نفر به تأیید صلاحیت شدگان اضافه شدند. احتمال افزایش این عدد وجود دارد. بحث تحقیقات محلی که عده‌ای به آن ایراد می‌گیرند در این مرحله خیلی از کسانی  که عدم احراز صلاحیت شده بودند به تأیید برگشتند. این موضوع امکان دقت بیشتری برای شورای نگهبان ایجاد کرده است.

او در مورد عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان انتقاداتی داشتید به نظر شما این هیات از همکارانش جانبداری می کند؟ گفت: من چنین ادعایی نداشتم اما انتظار داریم واقعیت ها به درستی بررسی شود.

او در پاسخ به سوالی در مورد انتقال حوزه انتخابیه گفت: در مورد انتقال حوزه انتخابیه به وزارت کشور درخواست داده می‌شود.ما اگر دلایل و مدارک جدیدی برای رد صلاحیت در منطقه داشته باشیم، بر بررسی صلاحیت اثرگذار خواهد بود و اگر دلایل جدید وجود نداشته باشد فرقی نمی کند و افراد می‌توانند تحوزه انتخابی خود را تغییر دهند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رفت و آمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان گفت: درب شورای نگهبان به روی هیچکس بست نیست. برای ما فرقی نمی کند که دوستان در چه کدام جناح و گروه هستند. دو شب پیش رئیس یکی از احزاب اینجا بودند در شورای نگهبان گفتگویی داشتیم. روز قبل آن برخی از اعضای احزاب به شورا آمدند. رفت و آمدها ادامه دارد و برای ما تفاوتی نمی‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد برگزاری انتخابات پرشور گفت: شورای نگهبان وظیفه اصلی‌اش رعایت قانون انتخابات است. در قوانین سهمی برای شورای نگهبان برای  برگزاری انتخابات پرشور در نظر گرفته نشده است. شورای نگهبان باید قانون را اجرا کند. عوامل مشارکت را باید در جای دیگر جستجو کرد. ما تلاش می‌کنیم قانون را به درستی اجرا کنیم اگر قانون به درستی اجرا شود موجب افزایش مشارکت می‌شود.

او با اشاره به انتقادات به رد صلاحیت‌ها گفت: اگر مقصود این باشد که از قانون کوتاه بیاییم، خیر کوتاه نمی‌آییم. اگر انتقادات دقت ما را افزایش دهد سعی می‌کنیم دقت بیشتری  کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مبنای قانونی عدم احراز صلاحیت چیست گفت: در ماده ۵۲ قانون اساسی عدم احراز صلاحیت آمده است. در قانون اساسی هم در مورد تایید صلاحیت و هم در مورد عدم احراز صلاحیت صحبت شده است و اصل برائت بارها توضیح داده شده است. اصل برائت در جایی است که هیچ گونه رابطه ای بین افراد وجود ندارد. قطعا کسی که ادعای برخورداری از شرایط مندرج در ماده ۲۸ را دارد، باید بیاید و اثبات کند اینجا دیگر اصل بر برائت نیست.

او در پاسخ به این سوال که برخی ادعا می‌کنند شما اصولگرایان را رد صلاحیت کردید تا در مرحله اعتراض مجدد تأیید صلاحیت شوند گفت: رویه شورای نگهبان خلاف این است و شما هم نتیجه را می‌بینید. اینها اتهام بوده و می‌شود پیگیری قضایی کرد. آمار را ببییند،  امروز اسامی به صورت عمده به وزارت کشور رفته و خواهید دید چنین مسئله‌ای نیست باید در اظهار نظرها دقت شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که عده‌ای شما را به جانب‌داری از اصولگرایان متهم می‌کنند گفت: درد اولیه ما این نیست که پیگیری قضایی کنیم، انتظار داریم دوستان در چارچوب اخبار صحبت کنند. گلایه داریم که می‌گویند به خاطر  حمایت از دولت تأیید صلاحیت نشده‌اند. به آن نماینده‌ای که این ادعا را کرد زنگ زدم او هم اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد. دولت برای ما محترم است و همه را مجموعه واحد می‌دانیم. اینگونه اظهارنظرها جفای بزرگ در حق شورای نگهبان است. افراد بیایند تا ما مدرک و اسناد به آنها بدهیم تا اظهارات خود را اصلاح کنند.

او با اشاره به تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی گفت: ما همیشه مدعی بوده‌ایم که وضعیت تبلیغات در انتخابات به دلیل قانون فعلی در فضای واقعی و مجازی روشن نیست. اگر عرف تعریف درستی از تبلیغات داشته باشد وظیفه دستگاه‌ها ذیربط است که با آن برخورد کنند.

کدخدایی تأکید کرد: ردصلاحیت برخی به دلیل حمایت از FATF قطعا کذب است و اجازه دهید تعقیب قضایی  کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چطور قرار است فراجناحی عمل کنید وقتی یک جناح را از صحنه رقابت خارج کردید، گفت: عینک ما قانون است.

او با اشاره به اظهارات اخیر محمود صادقی گفت: چه لزومی دارد فریاد بزنید بعد بیایید در شورای نگهبان عذرخواهی کنید. این فرد عذرخواهی کرد اما باز هم به کارش ادامه می‌دهد. ما به این شکایت ادامه داده و پیگیری می‌کنیم تا وضعیت مشخص شود.

او تأکید کرد: از دوستان اصلاح طلب و اصولگرا و هر کسی که دلسوز نظام است و گوش او آماده است می‌خواهیم که وقتی دلایل ما را می‌‌بینند به بیرون منعکس کنند بدون سوال از ما اتهام وارد نکنند. اول سوال کنند اگر قانع نشدند، منتشر  کنند.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از ردصلاحیت‌ها به خاطر مسائل اخلاقی و غیرشرعی بوده گفت: در این باره اظهار نظری ندارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز