یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

کارشکنی عربستان تخطی از وظایف میزبان است/ عربستان از اعلام مواضع به حق ایران در خصوص فلسطین نگران است/ نشست سازمان همکاری اسلامی می‌توانست مقدمه‌ای برای کاستن از جو تخاصم بین دو طرف باشد

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۱:۵۷:۴۰
کد خبر: ۹۵۹۴۳۰
کارشکنی عربستان تخطی از وظایف میزبان است/ عربستان از اعلام مواضع به حق ایران در خصوص فلسطین نگران است/ نشست سازمان همکاری اسلامی می‌توانست مقدمه‌ای برای کاستن از جو تخاصم بین دو طرف باشد
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌گوید: کارشکنی عربستان برای جلوگیری از حضور ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی تخطی از وظایف میزبان است آن هم در این شرایط حساس که می‌توانست، نشان‌دهنده یکپارچگی کشورهای اسلامی علیه معامله قرن باشد و به نفع جهان اسلام بود.

«علی اکبر فرازی»، دیپلمات سابق کشورمان، درباره کارشکنی عربستان برای جلوگیری از حضور ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی به خبرنگار برنا گفت: در برهه حساسی که بحث تمامیت فلسطین و بودن یا نبودن فلسطین مطرح است، برخی از کشورهای مرتجع عرب برای انقیاد کامل اعراب و تسلیم کامل به رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند. حرکت‌هایی در جهان اسلام در مخالفت با معامله قرن شروع شده است هرچند که بیشتر حرکات مردمی بود و در سطح دولت‌ها، خصوصا دول عربی کمتر شاهد تحرک جدی و واقعی بودیم. نشست سازمان همکاری اسلامی می‌توانست پیام وحدت و یکپارچگی را در مقابله با طرح مشترک صهیونیسم و ترامپ به دنیا مخابره کند.

فرازی با ابراز تاسف از کارشکنی‌های عربستان سعودی اظهار کرد: متاسفانه عربستان سعودی با کارشکنی باعث شد هیات جمهوری اسلامی ایران در آن نشست حاضر نباشد و این نقطه تاریکی در کارنامه عربستان سعودی خواهد بود و دولت‌های دیگر متعرض، خواهند شد چرا که ویزای حضور در آن جلسه -گرچه مقر آن در عربستان سعودی است- اما از آنجایی‌که به عنوان یک سازمان بین‌المللی شناخته شده است، لازم است میزبان حداکثر تلاشش را بکند تا کشورهای عضو مدعو در اجلاس شرکت داشته باشند. این کار عربستان سعودی تخطی از وظایف میزبان است آن هم در این شرایط حساسی که می‌توانست، نشان‌دهنده یکپارچگی کشورهای اسلامی علیه معامله قرن باشد و به نفع جهان اسلام بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به مخالفت اتحادیه عرب با معامله قرن حضور ایران در این نشست به عنوان یک مخالف چه مشکلی ایجاد می‌کرد، گفت: اتحادیه عرب به صراحت مخالفت خود با معامله قرن را اعلام کرد، ایران هم که از ابتدا مخالف این طرح بود اما این کار عربستان سعودی، نشان‌دهنده این است که از اعلام مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران درباره مردم فلسطین نگران است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مشکلات دوجانبه ایران و رژیم سعودی، بیان کرد: ممکن است عربستان مشکلات دوجانبه خود با ایران را مد نظر داشته باشد. تلاش‌های زیادی از طرف ایران برای رفع سوتفاهمات صورت گرفته و این اجلاس، می‌توانست شروع و مقدمه‌ای برای کاستن از جو تخاصم بین دو طرف باشد. متاسفانه عربستان سعودی اراده لازم را از خودش نداشته است.

او درباره تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر کارشکنی سعودی برای جلوگیری از شرکت ایران در این اجلاس، خاطرنشان کرد: شکی نیست که نفود محافل طرفدار اسرائیل و از جمله داماد ترامپ که لابی صهیونیست‌ها در خاورمیانه بوده، تاثیرگذار بوده است. اگر عربستان سعودی می‌خواست به عنوان یک کشور مستقل اراده خود را نشان دهد، بهتر بود که راه‌ها را باز می‌گذاشت تا همه کشورهای اسلامی با فراغ بال در این نشست، شرکت کنند.

فرازی با بیان اینکه ممکن است فلسطین در بین مردم دغدغه اول باشد اما در بین حکومت‌ها اینطور نیست، گفت: اکثر حکومت‌های عربی فلسطین را دغدغه خود نمی‌دانند بلکه بودن در کنار اسرائیل و همکاری و مشارکت با اسرائیل موضوع اصلی آنهاست. اگر هم جایی شعار می‌دهند فقط به دلیل همراهی با مردمشان است. باعث تاسف است که بعد از اینهمه ظلم و ستم بر مردم فلسطین، الان کشورهای عربی برای نزدیکی به اسرائیل مسابقه می‌دهند و هرکسی، امتیاز بیشتری می‌دهد تا به اسراییل و آمریکا نزدیک‌‌تر شود. بنابراین دورنمای آینده اتکا به جوانان و نسل جوان است نه به دولت‌ها.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز