سخنگوی قوه قضائیه:

قالیباف متهم نیست!/ پلمپ منزل یک مداح ربطی به پرونده زنجانی و طبری نداشت/ امیر رحیم پور به اعدام محکوم شد/ ۵ نفر در ارتباط با زم دستگیر شدند

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۱:۰۲:۵۹
کد خبر: ۹۵۹۷۴۴
قالیباف متهم نیست!/  پلمپ منزل یک مداح ربطی به پرونده زنجانی و طبری نداشت/ امیر رحیم پور به اعدام محکوم شد/ ۵ نفر در ارتباط با زم دستگیر شدند
سخنگوی قوه قضاییه درباره پلمپ منزل یک مداح و ارتباط آن با پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: این ربطی به پرونده های قضایی نداشت. این ملک، وثیقه وام دریافتی بود. فردی که وام گرفته بود تعهداتش را انجام نداد و ملک را بانک دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، نوزدهمین نشست خبری «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، امروز (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست با تبریک فرارسیدن دهه فجر گفت: یاد همه فجرآفرینان انقلاب به ویژه بنیانگذار انقلاب و امام عزیز الشانمان را گرامی می‌داریم. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به عنوان، مهم ترین پدیده در چند قرن اخیر اتفاق افتاد و پیام استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و فساد و تحقق عدالت در ایران اسلامی بود. همه ما وظیفه داریم در چله دوم انقلاب در جهت عملی شدن گام دوم تلاش خودمان را برای استمرار ارمانهای امام، تحت زعامت مقام رهبری قدم برداریم. مردم به عنوان صاحبان اصلی این انقلاب در همه برهه‌های حساس، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دادند. از مردم بصیر و انقلابی تشکر می‌کنیم.

اسماعیلی گفت: در یک ماه اخیر علیرغم تلاش دشمن و گلایه مردم، شاهد دو یوم الله ثبت شده در تاریخ ایران بودیم. یکی مراسم آیینی تشییع پیکر شهید سلیمانی بود و دیگری اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری با حضور میلیونی نمازگزاران در تهران.

اسماعیلی اظهار کرد: به داوطلبان مجلس و هواداران آنها توصیه می‌کنم قانون را در فرایند تبلیغات مورد توجه قرار دهند. کسانیکه در سنگر قانونگذاری قرار دارند و قرار است به مردم خدمت کنند، خود باید نماد قانون مندی باشند. از تخریب، اتهام زنی به رقیبان اجتناب کنند. مردم و جامعه ما از فضای اتهام زنی بی مورد خاطره خوش ندارند و نمی‌پذیرند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما خوشحالیم که در قوه قضاییه به توقع مردم از دستگاه قضا، تا جایی که توان داریم در مسیر تحقق خواست مردم قدم برمی‌داریم. قوه قضاییه ابتدا می‌خواهد خواست مردم را بشنود و در جهت خواست آنها و در چارچوب قانون قدم بردارد. برای اطلاع از خواست مردم سفر بعدی استانی رئیس قوه قضاییه به بوشهر انجام خواهد شد. هیات‌هایی از قبل به بوشهر اعزام کردیم.

اسماعیلی گفت: از موضوعات مهمی که مورد توجه رئیس قوه قضاییه بوده موضوع زندان و زندانیان است. این موضوع بیشترین فراوانی را در سیاست‌ها و رهنمودهای رئیس قوه قضاییه داشته است. بعد از سفر به اصفهان هیات های متعددی را ماموریت دادند، زندان به زندان مراجعه می‌کنند، وضعیت زندانیان بررسی می‌شود و دستورالعمل‌ها، بر اساس این اقدامات ابلاغ می‌شود. زندان صرفا یک ابزار برای تنبیه نیست ما می‌توانیم از مجازات‌های دیگر هم استفاده کنیم اما افراد ناسازگاری وجود دارند که ناگزیر هستیم انها را در زندان نگه داریم.

اسماعیلی گفت: از موضوعات مهمی که مورد توجه رئیس قوه قضاییه بوده، موضوع زندان و زندانیان است. این موضوع بیشترین فراوانی را در سیاست‌ها و رهنمودهای رئیس قوه قضاییه داشته است. بعد از سفر به اصفهان هیات های متعددی را ماموریت دادند، زندان به زندان مراجعه می‌کنند، وضعیت زندانیان بررسی می‌شود و دستورالعمل‌ها بر اساس این اقدامات ابلاغ می‌شود. زندان صرفا یک ابزار برای تنبیه نیست ما می‌توانیم از مجازات‌های دیگر هم استفاده کنیم اما افراد ناسازگاری وجود دارند که ناگزیر هستیم انها را در زندان نگه داریم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی آغاز به کار کرد و سامانه شفافیت نیز، راه اندازی شد. عملکرد این مجتمع در حوزه پیشگیری، مطالبه گری و رسیدگی قضایی و بکارگیری شورای مشورتی و اطلاع رسانی خواهد بود.

اسماعیلی درباره بخشنامه صوت و تصویر فراگیر رئیس قوه قضاییه پاسخ داد: این یکی از احکام قانون اساسی است. مسئولیت صوت و تصویر فراگیر بر عهده صدا و سیما است. این بخشنامه داخلی بود برای کسانی که صوت و تصویر فراگیر انجام می‌دهند. هر فعالیت بارگذاری فیلم و عکس مشمول این بخشنامه نیست. بخشنامه داخلی ما به این دلیل بود که پرونده هایی در این زمینه تشکیل شده بود. بحث محدودسازی و مسدودسازی نیست بلکه برای مشخص شدن متولی است.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص وضعیت پرونده عیسی شریفی گفت: خبر آزادی او دروغ است. برای این پرونده کیفرخواست صادر شده و جلسات دادگاه در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است.

اسماعیلی درباره دستگیری جاسوسان آمریکایی اظهار کرد: دشمنی امریکا مصادیق متعددی در برابر ما دارد. از تحمیل جنگ ۸ ساله تا حمله نظامی به طبس و زدن هواپیمای مسافری ایران و اقدامات دیگر در این ۴۰ سال، تحریم ها و  شهادت قاسم سلیمانی و بهره گیری از جواسیس در جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی است اما به لطف خدا و با توانمندی بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی ما، توفیقی که مد نظر امریکا بوده به دست نیامده است. اشراف اطلاعاتی باعث شده جواسیس امریکا و رژیم صهیونیستی دستگیری و محاکمه شوند. امیر رحیم پور که جاسوس سیا بود و از سرویس های جاسوسی مبالغ هنگفتی را دریافت می کرد و تلاش داشت، اطلاعات هسته ای را در اختیار امریکا قرار دهد به اعدام محکوم شده است و به زودی سزای اعمالش را خواهد دید.

او افزود: دو نفر از جواسیس سیا که در قالب یک بنیاد خیریه فعالیت می کردند دستگیر شدند و به ۱۰ و ۵ سال حبس محکوم شده‌اند و ایرانی هستند.

اسماعیلی درباره اقدامات در خصوص پاکسازی قوه قضاییه از افراد فاسد گفت: قدردانی ویژه دارم از همکاران خدوم در قوه قضاییه که حجم سنگین، پیچیدگی و وسوسه افراد سودجو، در عزم آنها در احقاق حق تزلزل ایجاد نکرده است. در نیمه ماه گذشته ریاست قوه قضاییه بخشنامه ای صادر کردند که تا سال نو، کار جهادی و انقلابی انجام دهیم. عیدی ما به مردم عیدی خدمت است. در برخی از استان‌ها به ۳۰ هزار پرونده به صورت مازاد رسیدگی شده است. در استان ایلام در ۱۵ روز نیمه دوم دی ماه علاوه بر پرونده های وارده به ۴هزار پرونده معوق هم رسیدگی شده است.

او افزود: مفسده را در هیچ جا نمی‌پذیریم به خصوص در قوه قضا. هر جا گزارشی از مفسده به ما رسیده است برخورد کرده‌ایم. در ارتباط با قضات چند نوع برخورد داریم. یکی بررسی مجدد صلاحیت قضات است، ما صلاحیت یک قاضی را رد کردیم به این دلیل که خانه خود را از یکی از اصحاب پرونده، خریده بود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ویروس کرونا و حقوق عامه در رابطه با بهداشت و ادامه پروازها به چین گفت: پروازها کنسل شده و قرار است پروازی برای انتقال ایرانیان به چین برود. اهتمام به سلامت شهروندان باید مورد توجه قرار بگیرد. خواست وزارت بهداشت عملی شده و اقدامات برای برگرداندن دانشجویان انجام شده است. در این حوزه ما پیگیر و مطالبه گر هستیم. در فرودگاه امام با اهتمام سازمان بازرسی حسگر حرارتی نصب شد.

او تاکید کرد که قالیباف در پرونده شهرداری متهم نیست و برای او کیفرخواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه درباره دستگیری برخی از نمایندگان اظهار کرد: اصل قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگان را باید مطالعه کرد. اینکه نمایندگان مصونیت دارند در راستای وظایف نمایندگی و نطق  است که در مجلس می‌دهند اما اگر در خارج از مجلس، اقدامات غیرقانونی انجام دهند رسیدگی می‌شود.

او درباره اتهام پروانه سلحشوری اظهار کرد: چون تحقیقات درباره اتهامات او کامل نشده است از بیان آن معذور هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پلمپ منزل یک مداح و ارتباط آن با پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: این ربطی به پرونده های قضایی نداشت. این ملک، وثیقه وام دریافتی بود. فردی که وام گرفته بود تعهداتش را انجام نداد و ملک را بانک دریافت کرد.

اسماعیلی درباره شکایت خانواده شهید سلیمانی و ارائه شکایت به دادگاه لاهه گفت: موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی مصداق تروریسم دولتی است. جنایت جنگی باید تعقیب شود. اقداماتی از سوی قوه قضاییه و وزارت خارجه صورت گرفته است. خانواده شهدا گفته اند بعد از اربعین شکایت خواهند کرد. در عراق هم پرونده‌ای تشکیل شده و در تماس تلفتی رییس قوه قضاییه با مسئول قضایی عراق، پیگیر رسیدگی‌های قضایی بودند. در دادگاه لاهه هم پیگیری‌ها انجام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص رد صلاحیت نمایندگان به دلایل مالی و اخلاقی و برخورد دستگاه قضا بیان کرد: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه عموم و خصوص مطلق است. برخی موارد هم وصف مجرمانه دارد و هم نافی صلاحیت است. برخی نافی صلاحیت است اما وصف مجرمانه ندارد. مثلا استفاده از رانت اطلاعاتی ممکن است از نظر کسانی که صلاحیت ها را بررسی می‌کنند نافی صلاحیت است اما وصف مجرمانه ندارد. هر نفی صلاحیتی عمل مجرمانه نیست.

اسماعیلی افزود: اگر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تذکر می‌داد و به موقع بررسی می‌کرد شاید موضوع مختومه می‌شد و کار به سلب صلاحیت نمی‌کشید. آنچه به ما مربوط است این است که ما خواسته ایم هر آنچه وصف مجرمانه دارد را برای ما ارسال کنند.

اسماعیلی درباره جلسات دادگاه برادر جهانگیری گفت: هنوز رسیدگی ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص  پرونده روح الله زم و مطلعین در ارتباط با او و اتهامش گفت: خبر صدور کیفرخواست زم صحت دارد. کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. او پرونده ای در همین شعبه داشت و به لحاظ قانونی به اتهامات باید همزمان بررسی کنیم. به همین دلیل این پرونده را به این شعبه ارجاع دادیم. هنوز برای دادگاه تعیین وقت نشده است. ممکن است امروز وقت آن مشخص شود‌. نزدیک ترین وقت تعیین خواهد شد. ۵ نفر در ارتباط با زم بازداشت هستند اما هنوز کیفرخواست برای آنها صادر نشده است. افراد زیادی در این پرونده موجود هستند و در مرحله تحقیقات و راستی آزمایی است. برخی هم خودشان با اظهار پشیمانی، ارتباط خود را اعتراف کردند. علنی بودن دادگاه بر عهده رییس دادگاه است.

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که دستگاه قضا هرساله در ایام دهه فجر برای کاهش جمعیت زندان‌ها دستورالعمل جامعی در خصوص عفو صادر می‌کند و آیا امسال نیز عفوی در این ایام خواهیم داشت و آیا شامل محکومین امنیتی خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: عفو جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و ما به عنوان دستگاه قضا پیشنهاد دهنده هستیم. اگر این پیشنهادات مورد تصویب مقام معظم رهبری قرار بگیرد، تبدیل به عفو می‌شود که البته مقام معظم رهبری به لحاظ رافتی که نسبت به شهروندان از جمله مجرمین و زندانیان دارد، عموما با پیشنهادات رئیس قوه قضاییه مبنی بر عفو محکومان موافقت می‌کنند؛ اما هرگونه اعلام عفو بعد از تصمیم مقام معظم رهبری است و بایستی این چندروز را هم تحمل کرد تا ببینیم از ناحیه مقام معظم رهبری چه موضوعی اعلام می‌شود؛ حتی ممکن است فراتر از پیشنهاد‌هایی که به ایشان اعلام می‌شود، تصمیمی را صادر بفرمایند، منتهی تا زمانی که ما مصوبه‌ای را از ناحیه مقام معظم رهبری نداشته باشیم نمی‌توانیم در مورد عفو سخنی را ابراز کنیم.

اسماعیلی درباره اقدامات برای کاهش حجم بالای پرونده‌های قضایی توضیح داد: ما هم به دنبال کاهش پرونده ها هستیم. تدابیری برای کاهش پرونده‌های قضایی صورت گرفته است مانند میانجیگیری و شوراهای حل اختلاف. بخشی مربوط به اصلاح قانون است. همچنین به همکارانمان گفته ایم کار جهادی بکنند تا آمار پرونده های ما کم شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد انباری شبنم نعمت زاده در کرج که با حکم تعزیرات به امحا رای داد، آیا دادستانی به این موضوع ورود می‌کند، گفت: تخلفات صنفی تعزیرات مربوط به خودشان است و در درون خود آن دستگاه نهاد‌های نظارتی دارند. ما نسبت به تعزیرات حکومتی نیز اگر کسی از پرسنل تعزیرات چه مجموعه قضایی آن و چه مجموعه اداری آن عمل مجرمانه‌ای انجام دهند، به عمل مجرمانه رسیدگی می‌کنیم، ولی در مورد تخلفاتی که وصف جزایی و کیفری ندارد نهاد‌های نظارتی درون سازمانی در آن مجموعه باید رسیدگی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد مختلفی دارد. در بعد قضایی نتیجه گیری در سایر ابعاد مهم است. پرونده تشکیل شده و اقدامات متعددی صورت گرفته است. از ۹ گروه کارشناسی در این پرونده استفاده می‌کنیم. از اشخاص متعددی در بخش‌های مختلف تحقیقات صورت گرفته است از برخی به عنوان مطلع و برخی به عنوان متهم. برای برخی از متهمین قرار وثیقه تعیین شده و برخی از اتهامات به بازداشت، منجر شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص شائبه عدم ارجاع پرونده برخی از چهره‌ها چون رسایی، زاکانی و قالیباف به شورای نگهبان گفت: ما به عنوان یکی از مراجع چهارگانه فارغ از همه ملاحظات عمل کرده‌ایم  و در پاسخ استعلامات، نسبت به هیچ جریان و جناحی ملاحظه نداشته‌ایم. عین پرونده‌ها را به مراجع منعکس کرده‌ایم، تشخیص با هیات های اجرایی و نظارت بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در مورد حکم بدوی پرونده زیبا حالت منفرد جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی به حبس، آیا حکم صادر شده در دیوان عالی قطعی شده یا خیر؛ آخرین وضعیت این پرونده چیست، تاکید کرد: پس از دستگیری تحقیقات و فرآیند محاکماتی او انجام و حکم دادگاه در دیوان عالی کشور تایید شد. وی به جرم مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی اچ. کی به مبلغ ۱.۲ دهم میلیارد یورو، به تحمل ۲۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و وجوه حاصله از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفتی اچ. کی و به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجرا است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز