وزیر اقتصاد در نشست خبری:

حتی یک ریال استقراض از سیستم بانکی برای تامین درآمدهای عمومی بودجه صورت نگرفت/ ۵۰ درصد افزایش جلب سرمایه‌گذاری خارجی داریم

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۳:۴۳:۱۸
کد خبر: ۹۵۹۹۳۶
حتی یک ریال استقراض از سیستم بانکی برای تامین درآمدهای عمومی بودجه صورت نگرفت/ ۵۰ درصد افزایش جلب سرمایه‌گذاری خارجی داریم
وزیر اقتصاد گفت: تا امروز حتی یک ریال در دولت یازدهم و دوازدهم استقراضی از سیستم بانکی برای تامین درآمدهای عمومی بودجه صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «فرهاد دژپسند»، وزیر اقتصاد، در دومین نشست خبری خود که امروز در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، با توجه به ایام دهه فجر گذری به ایام آغازین انقلاب زد و گفت: اوایل شکل گیری نظام، بحث مهم انقطاع بودجه از نفت بود که خواسته و هدفی بزرگ و دست نیافتنی بود. در آن شرایط سهم صادرات غیر نفتی از کل صادرات بسیار ناچیز بود و بودجه دولت هم بخاطر کمی درآمدهای مالیاتی به نفت، اتکا داشت.

او افزود: دولت در آن زمان تصمیم گرفت صدور نفت خام را کاهش دهد اما با تحمیل جنگ به کشور این فرصت طلایی برای نظام دچار خدشه شد زیرا جنگ طولانی  و در شرایطی پس از چندین بحران داخلی، امکان اجرای کامل قطع بودجه از نفت را از بین برد.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در سال ۶۷ بالغ بر ۵۰ درصد بودجه از طریق استقراض از منابع بانکی تامین می شد بنابراین در دولت آیت الله هاشمی این تصمیم گرفته شد. سالم ترین درآمد جایگزین درآمدهای نفتی مالیات و سالم ترین درآمدهای مالیاتی، مالیات مستقیم است. در این شال ها برای تجهیز نظام مالیاتی برنامه های ویژه ای داشتیم و با تکمیل بخش زیادی از طرح جامع مالیاتی، درآمدهای مالیاتی توانست بخش عظیمی از کمبود درآمدهای نفتی را جبران کند. با اینکه این هدف تحمیلی است اما مهم این است که برنامه های چندین ساله در این شرایط توانست اجرا شود.

دژپسند اظهار کرد: تا امروز حتی یک ریال در دولت یازدهم و دوازدهم استقراضی از سیستم بانکی برای تامین درآمدهای عمومی بودجه صورت نگرفت. در کنار آن از ابزارهایی مثل بازار بدهی ها و انتشار و عرضه اوراق نیز استفاده شد. خوشبختانه تا امروز برای بازپرداخت وجوه اوراق حتی یک ساعت هم تاخیر نداشتیم و تامین مالی وجوه اوراق به ساعت و به هنگام بوده است.

او ادامه داد: در اقتصاد برای حل مشکل سایه سنگین نفت، به افزایش صادرات غیر نفتی اندیشیدیم اما دشمن بیکار ننشست و همه مجاری و امکاناتی که می توانست، صادرات غیر نفتی ما را جایگزین نفت کند، مسدود کرد. اما در ده ماهه سال جاری، نسبت به ده ماهه سال گذشته تنها ۳درصد کاهش ارزشی در صادرات غیر نفتی داشتیم و از نظر وزنی، ۲۰درصد افزایش داشت. کاهش ۳درصدی ارزش صادرات غیر نفتی نیز مقداری بخاطر کاهش ۳۰درصدی ارزش پابه صادراتی بود که بر اساس خواسته صادرکنندگان انجام گرفت.

دژپسند ادامه داد: از دیگر راه‌های ما در شرایط تحریم افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط تحریم بود اما با این وجود در ده ماهه سال جاری، ۵۰درصد افزایش جلب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته داریم که به ۴.۵میلیارد دلار رسید. این رقم بالایی است و به این معناست که سرمایه‌گذاری خارجی چندان مورد آسیب نبوده‌ است. بانک‌ها نیز توانستند گام‌های خوبی در دو سال گذشته برداشته و ۷۰۰هزار میلیارد تومان در سال گذشته، تسهیلات پرداخت کردند که پیش‌بینی می‌شود، این رقم در سال جاری به ۸۰۰هزار میلیارد تومان برسد.

او اظهار کرد: باید دیر یا زود از موضوع بانک پایه بودن اقتصاد خارج شده و سهم بازار سرمایه را افزایش دهیم. سهم بازار سرمایه این روزها در حال افزایش در اقتصاد کشور است. باید امیدوار باشیم که کریدور اصلی تامین سرمایه ثابت کشور با پایداری و قوام بیشتر، توسعه یابد. در بازار فرابورس ۶هزار میلیارد تومان مبادله در حال انجام است که این رقم بزرگی است. اگر این مبلغ به بازارهای دیگر کوچ کند، آن ها را با بحران مواجه می‌کند. اینکه رشد بورس ناشی از بازار ارز است قبول ندارم، تاثیر آن را انکار نمی‌کنم اما مقایسه بازار سرمایه و نرخ ارز با سال گذشته، نشان می‌دهد حجم معاملات و عمق بورس افزایش یافته‌ است. رویکرد مدیریت بورس ضمن پرهیز از مداخله در بازار سرمایه، این است که اجازه افزایش یا کاهش هیجانی و غیر منطقی ندهیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: این موضوع با همکاری دستگاه های عضو و همکار به صورت جدی پیگیری شد و دستگاه های مربوطه که برای لغو مجوزهای زائد، گام های بزرگی برداشته اند. در این مبحث مقوله فساد‌زدایی بسیار مهم است. باید توجه کرد که ادراک فساد با خود فساد متفاوت است و فاصله زیادی هم بین این دو وجود دارد. با فساد بدون تعارف برخورد می کنیم اما راه حل آن فقط بگیر و ببند فیزیکی نیست بلکه باید محیط شیشه‌ای ایجاد کنیم که اولین مرحله آن، حرکت به سمت اقتصاد هوشمند است. بورس، بانک ها و بیمه ها گمرک سازمان امور مالیاتی و ... به شدت در این مسیر پیشرفت دارند. گمرک هوشمند در هفته دولت در سال ۹۹ رونمایی می‌شود.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: بر اساس آماری که وزارت صمت اعلام کرد، تعداد کمی از در سال جاری اقلام افزایش قیمت داشتند و حدود ۵۰قلم کالا با کاهش قیمت همراه بودند.

او با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم نرخ بیکاری کاهش یابد، گفت: در برخی استان ها نرخ بیکاری به زیر ۶درصد رسیده‌است و در استان خراسان رضوی نرخ بیکاری شهری ۶درصد و نرخ بیکاری استان ها به زیر ۴درصد رسید.

دژپسند درباره میزان فساد اقتصادی در کشور گفت: طی یک نظر سنجی از مردم درباره وجود فساد، ۹۳نفر وجود آن درا ر کشور تایید کردند اما تنها ۱۳نفر توانستند بگویند چه فسادی در کشور وجود دارد که این نشان‌دهنده فاصله میان وجود فساد و ادراک آن است.

وزی راقتصاد همچنین در مورد میزان رشد اقتصادی و چشم انداز آن در سال آینده گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی در سال 99 مثبت خواهد بود اما رقم دقیق آن را اکنون نمی‌توان اعلام کرد که پس از محاسبه اعلام حواهد شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز