یک فعال سیاسی:

افرادی با «اصلاح طلب و اصولگرا دیگر تمام است ماجرا»، همراه شده‌اند/ جنس صحبت بسیاری از جریان سوم پوپولیستی است

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۱۰:۲۷:۴۳
کد خبر: ۹۶۰۳۰۵
افرادی با «اصلاح طلب و اصولگرا دیگر تمام است ماجرا»، همراه شده‌اند/ جنس صحبت بسیاری از جریان سوم پوپولیستی است
یک فعال سیاسی درباره نقش فضای مجازی در انتخابات به پدیده مساله‎سازی برای به حاشیه راندن مسائل اصلی جامعه اشاره کرد و گفت: عده‎ای با طرح مسائل انتخاباتی و فیلترینگ، باعث به فراموشی سپردن وقایع آبان ماه و گرانی بنزین شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا نشست نقد و اندیشه فضای مجازی و انتخابات روز چهارشنبه با حضور حسین نقاشی عضو حزب اتحاد ملت، مجید حسینی و محسن مهدیان از فعالین سیاسی در ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست حسینی در رابطه با نقش فضای مجازی در انتخابات گفت: بسیاری از مواقع مسئله‌سازی می‌کنند که مسائل اصلی دیده نشود. به عنوان مثال با پیش کشیدن مسائل انتخاباتی و فیلترینگ، وقایع آبان ماه و گرانی بنزین فراموش شد و انعکاس صدای طبقه پایین مبنی بر اثر گرانی بنزین در زندگی طبقه پایین به فراموشی سپرده شد.

او افزود: هر کسی با پیش زمینه‌ای وارد فضای مجازی می‌شود. این فضا بسیار نامتقارن است و سرمایه درآن بسیار موثر است. به عنوان مثال ترند دختر آبی پررنگ می‌شود اما آن ٩ دختری که به خاطر فقر خودسوزی کردند ترند نشده و دیده نشده است.

او با تاکید بر ناعادلانه بودن فضای مجازی تصریح کرد: باید این توجه شود که ثروت در فضای مجازی نقش کمتری داشته باشد و محرومین هم دیده شوند.

حسین نقاشی نیز در ارزیابی تاثیر انتخابات بر فضای مجازی یادآور شد: افرادی که در چند سال اخیر با تاکید بر نه اصلاح طلب و نه اصول گرا، بازی راه سوم را راه انداختند، با اپوزسیون خارج کشور و براندازان که می‌گویند «اصلاح طلب و اصولگرا دیگر تمام است ماجرا»، همراه شده‌اند.

او افزود: این تحولات از ١٢ سال قبل یعنی از زمانی که قالیباف سال ٨٤ در کنار هواپیما عکس گرفت و ١٢ سال بعد بر روی خاک برای اینکه بگوید جهادی هستم عکس می‌گیرد، شکل گرفته‌است.

عضو حزب اتحاد ملت خاطر نشان کرد: جنس جریان سومی که در حال حاضر وجود دارد، از جنس جریان خلیل ملکی نیست و جایگاه اجتماعی ندارد و از جنس بازیابی و توامندسازی نیروها نیست.

نقاشی با تاکید بر اینکه باید خط فصل دروغ از راست در عرصه اجتماعی و عمومی تبیین شود، بیان کرد: جنس صحبت بسیاری از جریان سوم پوپولیستی است، جبهه پایداری و اصلاح طلبان می‌دانند چه قشری را نمایندگی می‌کنند اما تو نمی‌دانی چه قشری را نمایندگی می‌کنی به همین خاطر مدام می بازی!

در ادامه این نشست مهدیان با بیان اینکه مشارکت دموکراسی کذب است، اظهار کرد:  مشارکت سیاسی یعنی حضور متعهدانه مردم در پای صندوق رای، همانطور که رهبری پیش از این فرمودند خدا لعنت کند کسی را که نمی‌گذارد دانشگاه سیاسی شوند، این نکته بر افزایش مشارکت سیاسی تاکید دارد.

او افزود: در حال حاضر به تغییر حکمرانی نیاز داریم و اینکه نقش مردم را فقط در پای صندوق رای نبینند.

حسینی با بیان اینکه سخنان مهدیان را قبول ندارم، اضافه کرد: بزرگترین کانال تلگرام برای روزنامه خراسان است چرا که از پشتوانه مالی بزرگی برخوردار است.  اصولگرا و اصلاح طلب از دیدگاه نظری بسیار تفاهم دارند، اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان پشت قضیه‌ای نباشند آن ماجرا دیده نمی‌شود. بزرگترین مسئله کشور این بوده که مردم فقیرتر شدند.

این فعال سیاسی با تاکید بر نامتقارن بودن فضای مجازی اظهار کرد: طبقه متوسط به بالا بازیگر اصلی اصلاح طلبان و اصولگرایان هستند. به همین دلیل انتخابات دموکراتیک نیست اما در حال حاضر تنها راه انتخابات است. در واقع این دو جریان به دنبال تداوم وضع موجود هستند.

او با تاکید بر اینکه دعوای روحانی و قالیباف بر روی کارآمدی مدیریت است، گفت:این دعواها به خاطر تغییر سیاست‌ها نیست. در حال حاضر با سیاست‌های خصوصی‌سازی راه سقوط پیش رو است و برای تامین کسری بودجه بنزین را گران کردند که هر دو جریان در مورداین قضیه اتفاق نظر دارند.

حسینی گفت: ساختار در حال حاضر لیبرال دموکرات است، همیشه ٥ شهر بزرگ کشور رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند و در کلیه انتخابات شهرهای کوچک باختند.

نقاشی با خطاب به جریان سوم مبنی بر اینکه نمک خوردین نمکدان شکستید،  بیان کرد: یکی از اثرات فضای مجازی این است که رابطه عمودی و نظم آهنی سلسله مراتبی را شکست. برخلاف ادعاها بسیاری از وقایع تلخ کشور مانند فقر و محرومیت ها توسط فضای مجازی منتشر می شود.

او افزود: جریان سوم صنعت عدالت خواهی راه اندازی کردند و می خواهند از عدالت خواهی کیسه بدوزند و عدالت را به مردم بفروشند. در واقع این جریان همانطور که ١٩٤٧ صنعت فرهنگ راه اندازی شد، می خواهد از عدالت خواهی صنعت بسازد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر هم در بسیاری از مناطق به مردم پول می‌دهند و رای می‌خرند، تصریح کرد: مهم‌ترین قانون در حمایت از محرومین، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است که در دوره دولت اصلاحات تصویب شد، در واقع عده‌ای مانند جریان سوم تنها شعار عدالت خواهی سر می‌دهند اما اصلاح طلبان به آن عمل کردند.

حسینی نیز با اشاره به اینکه مردم از دعوای اصلاح طلب و اصول گرا خسته شدند، اظهار کرد: آبان ماه بزرگترین تنش انقلاب اسلامی بود که با سرکوب خاموش شد چراکه این اعتراضات بر روی اصل خواسته مردم تاکید شد. لذا بحث دو جریان واقعی نیست و اتفاقاتی نظیر آیان ماه واقعی است و باید اجازه داده شود که این صداها شنیده شوند.

ردصلاحیت ٩٠ نماینده نشان داد که تعداد مجرمین و مفسدین مجلس از اوین بیشتر است

حسینی در خصوص عملکرد شورای نگهبان گفت: ردصلاحیت ٩٠ نماینده نشان داد که تعداد مجرمین و مفسدین اقتصادی مجلس از اوین بیشتر است و مجلس مفسد اقتصادی می سازد اما دعوای ردصلاحیت ها دعوای اصلی مردم نیست و به همین خاطر مشارکت نمی کنند.

نقاشی در ادامه با اشاره به عملکرد جریان سوم تصویح کرد: این جریان کارنامه عمل ندارد و مشکل سیاسی و اقتصادی دارد. جریان سوم به خاطر اینکه ریشه ندارند برای کسب درآمد به هر مسئله ای چنگ می اندازد. در دهه ٦٠ مدعیان کنونی جریان سوم مخالف قانون کار بودند. این جریان فقط برج ساخت و آسمان شهر را فروخت، جیب خود را پر کرد که بتواند اتوبان صدر را بسازد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خطاب به حسینی گفت: صنعت گران عدالت خواهی هیچ شناختی از اقتصاد سیاسی ندارند و سواد ندارند. این افراد تنها برچسب می زنند که بر اساس این برچسب ها دیگران را متهم می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه یادآور شد: کارنامه اصلاح طلبان مشخص است.

نقاشی با اشاره به تایید صلاحیت نشدن اصلاح طلبان اظهار کرد: اصلاح طلبان امکان حضور پیدا نکردند و افرادی که تایید شدند و حکومت آنها را خودی می‌داند باید در مورد انتخابات نظر بدهند و غیر خودی‌ها تنها می‌توانند مطالبات خود را مطرح کنند.

او افزود: با دروغ گفتن در مورد هواپیمای اوکراینی و اعتراضات آبان ماه و دی ماه به اعتماد مردم آسیب وارد شد. اگر بسترهایی نظیر صدا و سیمای مستقل و آزاد وجود داشت نظام برای جمع کردن اعتماد دچار چالش نمی شد، به عنوان مثال در بحث کرونا مسئولین مدام اظهار می‌کنند این ویروس به ایران نیامده اما مردم باور نمی‌کنند. این نشان می‌دهد که نظام سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است.

حسینی با اشاره مباحث اقتصادی ابراز کرد: تا زمانی که ساختار برنده بازنده وجود دارد، اقتصاد سامان پیدا نمی کند و سرمایه داری را باید از بهداشت و درمان، مسکن و آموزش خارج کرد.

نقاشی نیز با اشاره به اینکه جریان سوم پوپولیست است، گفت: ایده مسکن اجتماعی مربوط به نهادگرایان است. وقتی جریانی حرف بزرگ می زند، فقط حرف هایی می زند که به درد تیتر می خورد و ادعاهای پوچی دارد، جریانی که تفاوت سیاست های مرحوم هاشمی با سیاست های خاتمی را نمی داند، نشان می دهد که پایگاه فکری ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مجلس مخدوش شده است و به این دلیل که از جریان انتخابات حذف شده ام در این مورد صحبت نمی کنم، صحبت های خود را به پایان رساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز