وال‌استریت‌ژورنال:

معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران تمدید می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۱۸ - ۰۹:۱۶:۰۸
کد خبر: ۹۶۱۰۸۵
معافیت عراق برای واردات انرژی از ایران تمدید می‌شود
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آمریکایی و عراقی گزارش داده است که آمریکا قصد دارد معافیت عراق برای واردات گاز طبیعی و برق از ایران را تمدید کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نوشته وال استریت ژورنال این معافیت درحالی تمدید می شود که آمریکا و عراق برای کاهش تنش بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد، می کوشند.

عراق برای تولید برق تکیه زیادی به گاز وارداتی از ایران دارد و به نوشته این روزنامه دولت ترامپ قبلا برای مصون کردن بغداد در برابر هرگونه بحران احتمالی این معافیت را تمدید کرده است، به شرط آنکه بغداد به تدریج از نیاز خود به انرژی صادراتی ایران بکاهد.

اما روابط میان این دو متحد بعد از هدف شهادت سردار قاسم سلیمانی در روز سوم ژانویه در بغداد دچار تشنج شد، به طوری که پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریکایی رای داد.

معافیت عراق که آخرین بار در ماه اکتبر برای چهار ماه تمدید شد هفته آینده منقضی می شود. به نوشته وال استریت ژورنال برخی مقام های آمریکایی بعد از اعطای معافیت قبلی گفته بودند که دیگر آن را تمدید نخواهند کرد.

مقام های آمریکایی به این روزنامه گفته اند که انتصاب محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر بعدی عراق کفه ترازو را به نفع کسانی که در دولت ترامپ خواهان تمدید این معافیت هستند سنگین کرد؛ تصمیمی که می تواند فرصتی به رهبر تازه عراق بدهد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به این روزنامه گفت: "ما می خواهیم حداکثر فشار بر ایران را حفظ کنیم، اما این نباید به بهای ثبات اقتصادی همسایگان ایران تمام شود."

این گزارش اشاره می کند که پایان دادن به این معافیت می تواند عراق را در معرض تحریم ها قرار دهد و تولید برق این کشور را مختل کند، وضعیتی که بر مشکلات دولت جدید خواهد افزود.

نشانه های فروکش کردن تنش میان آمریکا و عراق هفته پیش ظاهر شد، زمانی که بغداد اعلام کرد درحال از سر گیری عملیات مشترک با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش است؛ عملیاتی که از اوایل ماه ژانویه معلق شده بود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که در ماه دسامبر استعفا داد اما همچنان به عنوان سرپرست موقت سر کار است، تصمیم گیری در مورد آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق را به نخست وزیر بعدی سپرده است.

آقای علاوه باید فهرست اعضای کابینه اش را اوایل ماه آینده تحویل پارلمان دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز