یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

لیست ندادن طبیعی است چراکه اصلاح طلبان ناگزیرند این تصمیم را بگیرند/ نمی‌توان کسی را مجبور به سکوت کرد اما به آن گفت حرف بزن!

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۱۷:۰۳:۳۹
کد خبر: ۹۶۱۵۷۹
لیست ندادن طبیعی است چراکه اصلاح طلبان ناگزیرند این تصمیم را بگیرند/ نمی‌توان کسی را مجبور به سکوت کرد اما به آن گفت حرف بزن!
فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرعامل بنیاد باران گفت: نمی‌توان کسی را مجبور به سکوت کرد اما به آن گفت حرف بزن.

«جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیرعامل بنیاد باران، در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند لیستی ارائه کنند؟ در حالی که بسیاری منتظر ارائه لیست از سوی اصلاح‌طلبان هستند، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: به این دلیل که اکثریت چهره‌های حزبی اصلاح‌طلبان، دبیران کل احزاب و استانداران ردصلاحیت شدند. از این رو یک حزب نمی‌تواند از کاندیداهای غیرحزبی خود حمایت کند و نسبت به کاندیداهای حزبی خودش، چشم بپوشد. همه کاندیداهای حزبی ما ردصلاحیت شده‌اند و تنها تعدادی از افراد محدودی باقی ماندند. به هر حال بعضی از احزاب شاید بخواهند از آنها حمایت کنند و شورای عالی سیاستگذاری مانع آنها نشد اما اکثریت احزاب، کاندیدای دیگری نداشتند که بخواهند لیست بدهند. لیست ندادن طبیعی است و اصلاح طلبان ناگزیر شدند این تصمیم را بگیرند. در واقع این یک تصمیم تحمیلی، به احزاب اصلاح طلب بود وگرنه برنامه همه اصلاح طلبان از ابتدا هم  مشارکت و حضور بوده و هنوز هم در میدان هستند و همواره این موضوع را به صراحت، اعلام کردند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید این لیست ندادن به اصلاح طلبان تحمیل شده است؟ گفت:  قطعا به ما تحمیل شده است وگرنه من به عنوان دبیر کل مجمع ایثارگران رسما اعلام کردم  و گفتم، اگر کاندیدایی از مجمع ایثارگران در سراسر کشور باقی مانده که تایید صلاحیت شده باشد به ما اعلام کنند تا ما لیست بدهیم. این در حالی است که حتی یک عضو مجمع ایثارگران هم که داوطلب نمایندگی بودند و ثبت نام کردند، تأیید صلاحیت نشدند. دوستانی که بالغ بر 5 تا 6 سال سابقه جنگ داشتند یا فرزند شهید بودند که هم جانباز بوده و هم فرزند شهید بوده و هم رزمنده با سابقه بالا بوده و یا  جانبازان 70 درصد، همگی ردصلاحیت شدند.

او اضافه کرد: ما هنوز به آنجا نرسیدیم که اعتراض را حق قانونی و طبیعی افراد بدانیم. ضمن اینکه دوستانی که ردصلاحیت شدند اگر هم اظهارنظر و یا نقدهایی داشته باشند در درجه اول در چارچوب قانون صورت گرفته و در درجه دوم افرادی بودند که وفادارای خودشان را به نظام اثبات کردند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب افزود: افرادی بودند که همواره پس از دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف در کنار نظام بودند یا احزابی  که در واقع به صورت رسمی اعلام وفاداری‌ خود را به قانون اساسی اعلام کردند اینها همه مجوز فعالیت داشتند اما رد صلاحیت شدند. به عبارت دیگر دست کاندیداهای اصلاح طلب را می‌بندند و آن را در یک استخر عمیق می‌فرستند و می‌‌گویند، شنا کن! نمی‌توان کسی را مجبور به سکوت کرد اما به آن گفت که حرف بزن!

او ادامه داد: می‌گویند شما باید در صحنه حضور داشته باشید و رقابت کنید اما صدایتان هم در نیاید. بعدا هم می‌گویند اصلاح طلبان تأیید شدند. حال اگر اصلاح طلبان سخن بیهوده‌ای می‌گویند رسما اعلام کنید کدام عضو حزب ما تأیید صلاحیت شده، آن که رد صلاحیت شده به چه عنوانی؟ قرار بوده طبق قانون افرادی که اعتراض می‌کنند دلایل رد صلاحیت را به آنها اعلام کنند. این در واقع جزو سیاست‌های کلی نظام مشخص شده و مصوب مجمع تشخیص مصلحت نیز است

جواد امام تاکید کرد: در روزهای اخیر شنیده‌ایم که بعضی از افراد ردصلاحیت شده، در حال تأیید شدن هستند. به نظر می‌رسد موارد قانونی بلاموضوع شده وگرنه افرادی که در هیئت نظارت رد می‌شوند و در مرحله بعد شورای نگهبان نیز آنها را ردصلاحیت می‌کنند، در واقع دیگر نمی‌توانند تایید صلاحیت شوند.

او در پاسخ به این سوال که گفتند نماینده‌ای بوده به خاطر دیدار با خاتمی ردصلاحیت شده شما این  موضوع را تأیید می‌کنید؟ اظهار کرد: بعضا خود افراد نیز مدعی هستند اما ما مواردی داشتیم از جوانان اصلاح طلب که برای مثال در کاشمر گفتند به این صورت بوده یا مثلا افرادی بودند که جزو جوانان تحصیل‌کرده به ویژه دانشگاه شهید بهشتی بودند. به دلیل نوع ارتباطشان، آنها را ردصلاحیت کردند. بعضا شنیده می‌شود اصلاح‌طلبان چهره‌های تکراری‌ خود را یا چهره‌های بازنشسته‌ خود را معرفی کردند این در حالی است که اتفاقا بسیاری از  جوانان خوش‌فکر و با دانش لازم آمدند اما رد صلاحیت شدند. این رد صلاحیت‌ها به دلیل ارتباط با جریان اصلاحات، عضویت در احزاب  اصلاح طلب و یا ارتباط با خاتمی بوده است.

دبیر کل مجمع ایثارگران اصلاح طلب در پایان عنوان کرد:  امیدواریم روزی این خلا و ضعف توسط مردم پوشیده شود که ما بیش از این شاهد  این شکاف بین مردم، دولت و حکومت نباشیم و برای مردم و کشور تا حدودی دلسوزانه و عاقلانه بیاندیشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز