اتحادیه پارلمان‌های عربی‌ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۲۰:۵۸:۳۲
کد خبر: ۹۶۱۸۹۷
اتحادیه پارلمان‌های عربی‌ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد
نشست فوق العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی بر مخالفت با هر گونه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل تأکید کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «امان» پایتخت اردن، امروز (شنبه) شاهد برگزاری ‌سی‌امین نشست‌ فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی بود. این نشست در حمایت از ملت فلسطین و در محکومیت طرح موسوم به «معامله قرن» برپا شده است.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند.

بنا بر این طرح رژیم صهیونیستی در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند، اما نه پایتختی قدس و نه بازگشت میلیون‌ها آواره را قبول ندارد.

در این نشست رئیس شورای ملی فلسطین «سلیم زغنون» و نمایندگان پارلمانی از بیست کشور عربی حضور داشتند که شانزده نفر آنها رئیس پارلمان بودند.

«عاطف الطراونه» رئیس پارلمان اردن در نطق افتتاحیه این نشست طرح معامله قرن را نابود کننده قطعنامه‌های بین‌المللی خواند و گفت: «آنچه معامله قرن خوانده می‌شود برای کسانی که آن را نوشتند و به تصویب رساندند یا کسانی که آن را تا اندازه‌ای برحق و عزتمندانه خواندند، ضرر دارد».

اردن: کاری بیش از سخنرانی لازم است

رئیس پارلمان اردن با بیان اینکه مسئله فلسطین دشوارترین مراحل خود را پشت سر می‌گذارد گفت: «باید مواضعی فراتر از سخنرانی‌ها و شعارها در قبال مسئله فلسطین اتخاذ شود».

الطراونه جبهه مخالفان عربی طرح صلح آمریکا را به قیام یکپارچه دعوت کرد و گفت: «این نشست گامی برای تکمیل تلاش کشورهای عربی در ایجاد یک موضع مشترک در مقابله با هر طرحی است که بازگشت آوارگان فلسطینی و پرداخت حق غرامت به آنها را نادیده می‌گیرد و به تشکیل کشور مستقل فلسطینی منجر نمی‌شود».

معامله قرن به سطل آشغال انداخته شد

رئیس پارلمان (مجلس الامه) کویت هم در این نشست‌ با انداختن یک نسخه از معامله قرن به سطل آشغال به صاحبان معامله قرن پیشنهاد کرد: «نظرتان چیست، پول بدهیم و از خاک مقدس ما گم شوید بیرون».

بری راه نزدیکی به فلسطین را وحدت و مقاومت خواند

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم در این نشست گفت که فلسطین نیاز دارد که شمشیرها با او باشند نه علیه او. وی معامله قرن را پروژه جنگ و نه صلح توصیف کرد.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه بر رد مطلق اسکان دائمی آوارگان فلسطینی در کشورهای میزبان تأکید کرد و گفت: معامله قرن نسخه‌ای برابر اصل از پروژه «بنیامین نتانیاهو» از سال ۲۰۱۱ تا کنون است و فلسطین امروز نیاز به بیداری کشورهای عربی دارد.

رئیس پارلمان لبنان همچنین خلع سلاح مقاومت در نوار غره بر اساس طرح معامله قرن را دعوتی آشکار به کشتار فلسطینی-فلسطینی خواند و تأکید کرد که لبنان و پارلمان لبنان تمام بندهای این طرح را مردود می‌دانند.

بری در پایان گفت: «تنها دو عامل اصلی ما را به فلسطین نزدیک می‌کند و این دو عامل وحدت و مقاومت، سپس مقاومت و مقاومت هستند.»

عراق خواهان بازگشت روحیه مبارزه عربی شد

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، هم گفت که ملت عراق در کنار ملت فلسطین در تعیین سرنوشتشان و تشکیل کشوری به پایتختی قدس شریف، قرار دارند.

وی در این نشست با تأکید بر هویت عربی قدس و پایتختی آن برای کشور فلسطین افزود: دولت عراق حل یکجانبه قضیه فلسطین را رد می‌کند و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان عربی در کشور فلسطین است.

رئیس پارلمان عراق تصریح کرد که کشورش طرح صلح موسوم به «معامله قرن» را رد می‌کند و موضع ملت عراق نیز برگرفته از اعتقاد به وحدت عربی است و با وجود آنکه عراق، مصائب زیادی را تحمل می‌کند، اما مسئولیت‌های عربی خود را فراموش نمی‌کند. وی گفت: «این مسئله هیچ عیبی ندارد که کشورهای عربی خواستار حق تاریخی خود در فلسطین شوند... ما نیازمند بازگشت روحیه مبارزه عربی برای بازگشت به فلسطین هستیم.»

بیانیه پایانی هرگونه عادی سازی با اسرائیل را رد کرد

سی‌امین نشست فوق‌العاده اتحادیه پارلمان‌های عربی در بیانیه پایانی خود هم هرگونه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را رد و تأکید کرد که به طرح صلح عربی مصوب در اجلاس سران اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ پایبند است.

در این بیانیه آمده است: «حضار بر موضع اتخاذ شده در بیست و نهمین نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی که سال ۲۰۱۹ در امان برگزار شد و مبنی بر مخالفت با همه اشکال عادی‌سازی است، متعهد هستند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «شرکت‌کنندگان در این نشست به قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح صلح عربی مصوب در سال ۲۰۰۲ که مورد توافق کشورهای عربی بوده است، پایبند هستند».

بر اساس این بیانیه نخستین گام‌ها برای مقابله با توطئه‌هایی که فلسطین را در برگرفته است تاکید بر آشتی فلسطین به منظور تشکیل جبهه‌ای علیه کسانی است که قصد آسیب زدن به فلسطین را دارند.

شرکت‌کنندگان در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی همچنین تأکید کردند تعرض به قدس و شناساندن آن به عنوان پایتخت یکپارچه رژیم اشغالگر تنشی خطرناک است که امنیت منطقه را تهدید و آن را اسیر زیاده خواهی‌ها می‌کند و تهدیدی برای ایجاد جنگی مذهبی است که اسرائیل یک طرف اصلی در آن خواهد بود.

بر اساس این بیانیه قیمومیت خاندان هاشمی اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی قدس حقی دیرینه و تاریخی است که به رسمیت شناخته شدن این حق توسط دنیا آن را ضمانت می‌کند و تعرض به وضعیت قانونی درباره قدس تصمیمی است که طبق قطعنامه‌های بین المللی محکوم است از تشکیلات خودگردان حمایت شود تا در رأس تلاش‌ها برای حفاظت از حقوق فلسطین باقی بماند.

اتحادیه پارلمان‌های عربی همچنین تاکید کرد: «باید به دنبال تدابیری قانونی بود تا جلوی اقدامات غیرقانونی اسرائیل گرفته شود و از ملت‌های دنیا می‌خواهیم با برپایی تجمع‌های اعتراضی در برابر نهادهای بین المللی چهره واقعی اشغالگران را رسوا کنند».

عاطف الطراونه رئیس سی‌امین نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی هم در پایان این نشست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و مرزوق الغانم رئیس مجلس کویت و «سلیمان شنین» رئیس پارلمان الجزائر را مسئول پیگیری اجرای مصوبات این نشست کرد.

آنها همچنین مسئول بررسی طرح یکجانبه صلح آمریکا با نهادهای عربی و بین المللی و اتحادیه عرب و نهادهای جامعه مدنی شدند.

«محمد الحلبوسی» هم در پایان این نشست به ذکر اصطلاح اسرائیل به جای رژیم غاصب و اشغالگر اسرائیل در متن بیانیه پایانی نشست اعتراض کرد و خواستار تغییر آن شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز