تهدید جدی آمریکا به پاسخ نظامی در عراق

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۳:۰۸:۴۵
کد خبر: ۹۶۱۹۴۳
تهدید جدی آمریکا به پاسخ نظامی در عراق
"قیس الخزعلی" دبیرکل عصائب اهل الحق عراق شنبه شب گفت: در صورتی که نیروهای آمریکای از عراق خارج نشوند، پاسخ نظامی (به امریکا) تنها به گروه‌های مقاومت شیعه محدود نخواهد شد، بلکه این پاسخ در استان‌های سنی‌نشین شامل صلاح الدین، الانبار، موصل نیز داده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از "بغداد الیوم" الخزعلی طی سخنانی در تلویزیون افزود: ترور فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس یک زیان راهبردی برای واشنگتن است و زیان‌های استراتژیک آمریکا از زمان ترور این شهیدان آغاز شده است.

وی تصریح کرد، ترور فرماندهان شهید یک زیان راهبردی برای واشنگتن است و زیان‌ استراتژیک آمریکا از زمان انجام ترور آغاز شده است. ترور حاج ابومهدی المهندس، سرآغاز پایان حضور نظامی آمریکایی‌ها در عراق است که  کلید آن در پارلمان زده شده است.

دبیرکل عصائب اهل الحق تصریح کرد: با ترور فرماندهان شهید، طرح مقاومت به صورت عملی در عراق آغاز شده و این طرح سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد.

وی افزود، پس ترور شهیدان  سلیمانی و المهندس کاملا متقاعد شده بودیم که باید عراق خیلی سریع و مقتدرانه به این اقدام پاسخ دهد.

 الخزعلی گفت: علت این که اقدام نظامی در پاسخ به این ترور تا روز جمعه همان هفته به تعویل افتاد، آن بود که قرار بود تمام نظامیان آمریکایی هدف قرار گیرند، به همین خاطر بحث‌هایی داخلی درباره به تعویق افتادن این مسأله و انجام آن در زمان دیگر صورت گرفت.

وی ادامه داد: بحث‌ها به اینجا ختم شد که فرصتی به اقدامات سیاسی و مردمی داده شود تا علیه نیروهای آمریکایی صورت گیرد که تظاهرات بزرگ مردم بغداد در روز جمعه حاصل این توافق بود.

دبیرکل عصائب اهل الحق افزود: به باور من مهم‌ترین مسأله، اتخاذ موضع  واحد در عراق (در خصوص خروج نظامیان آمریکایی) است، هرچند پاسخ نظامی علیه این نیروها همچنان به قوت خود باقی است.

الخزعلی به شرایط سیاسی و تصویب قانون خروج نظامیان آمریکایی از عراق پرداخت و گفت: اکثریت عراقی‌ها بر این باورند که احزاب عامل ویرانی عراق هستند که این یک باور درست است.

وی افزود: تصویب قانون خروج نظامیان آمریکایی با انگیزه های کاملا ملی صورت گرفت و عدم حضور کردها و اهل سنت در مجلس و رأی ندادن به این قانون، لزوما به معنای آن نیست که آنها مخالف خروج آمریکایی‌ها هستند.

الخزعلی اضافه کرد: تعداد زیادی از نمایندگان اهل سنت در مجلس عراق، ملی گرا و حامی گروه‌های مقاومت در برابر اشغالگری هستند و با هرگونه حضور آمریکایی‌ها و تجزیه عراق مخالفند. تعدادی از نمایندگان نیز بودند که به خاطر فشارهایی که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر آنان وارد کردند، در جلسه پارلمان حاضر نشده و رأی ندادند.

دبیرکل عصائب اهل الحق در پاسخ به این سؤال که اگر واشنگتن حاضر نشود نیروهایش را از عراق خارج کند، این گروه چه اقدامی خواهد کرد؟  گفت: گزینه مقاومت تنها پس از آن صورت خواهد گرفت که آمریکا به صورت رسمی و حتمی از خارج کردن نظامیانش از عراق خودداری کند.

وی افزود: براساس موافقتی که در گذشته انجام شد، در صورتی که نیروهای آمریکایی از عراق خارج نشوند، پاسخ نظامی (به امریکا) تنها محدود به گروه‌های مقاومت شیعه نخواهد شد، بلکه این پاسخ در استان‌های سنی‌نشین شامل صلاح الدین، الانبار، موصل نیز داده خواهد شد.

الخزعلی با تکرار خواسته‌ گروه‌های عراقی از محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق افزود: شرط گروه‌های مقاومت و ملت عراق این است که نخست وزیر (جدید) درخواست خروج نظامیان آمریکایی را اجرایی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز