برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت سرداران سلیمانی و ابومهدی المهندس در سفارت ایران در بغداد

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۲۱:۰۶:۵۵
کد خبر: ۹۶۲۴۳۹
برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت سرداران سلیمانی و ابومهدی المهندس در  سفارت ایران در بغداد
سفارت ایران در بغداد امروز یکشنبه در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که مقارن با چهلمین روز شهادت سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شده است، تجلی گاه و صحنه گردهمایی قدردانی عراق و جهان از ایران بود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حیاط بزرگ سفارت امروز از جمعیت گسترده مقامات دولتی و لشکری، رهبران سیاسی، سفرا و نمایندگان خارجی کشورهای مختلف جهان، روحانیان شیعه و اهل سنت، نمایندگان گروه های مختلف اجتماعی، زنان و مردان و روسای اتحادیه های مختلف موج می زد.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی، نوری المالکی نخست وزیر اسبق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی و رهبر دولت قانون، همام حمودی رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی در پیشاپیش این رهبران سیاسی عراقی بودند.

شیخ خالد الملا رییس جماعت علمای اهل سنت، شیخ عبداللطیف الهمیم رییس دیوان اوقاف اهل سنت و عبدالقادر الالوسی رییس مجلس پیوند محمدی از علمای دینی برجسته اهل سنت در استان الانبار به همراه ده ها روحانی اهل سنت در مراسم امروز حضور داشتند بودند.

بیش از ۲۰ وزیر سابق و ۲۰ نماینده مجلس به علاوه نمایندگان روسای فراکسیون های پارلمانی به سفارت ایران آمده بودند تا در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بر پیوندهای دوستی و برادری با ایران تاکید کنند.

نمایندگانی از سوی رییس جمهوری، نخست وزیری و رییس مجلس نمایندگان عراق نیز در صف نخست مهمانان بودند.

سران عشایر و نمایندگان اقلیت های مختلف کرد، مسیحی، ترکمن، شبک و کردهای فیلی نیز امروز آمده بودند تا نشان دهند که رابطه ایران تنها بر یک قشر خاص در عراق متمرکز نشده بلکه با همه اقشار مختلف جامعه عراق ارتباط دوستانه و ناگسستنی دارد.

جمع زیادی از همرزمان شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از نیروهای الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی به علاوه شماری از فرماندهان نظامی نیز به مراسم حال و هوای جبهه و جنگ داده بودند و دو باره روزهایی که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به همراه دیگر نیروهای مسلح عراق دو شادوش هم هجوم گروه تروریستی داعش را دفع کرده بودند، در اذهان زنده کردند.

در کنار این ها سفیران روسیه، چین، انگلستان، ونزوئلا، هلند، هند، پاکستان، افغانستان، برزیل، کره جنوبی، کرواسی، لهستان، بلغارستان، فلسطین، بوسنی و ارمنستان به علاوه کاردارهای قطر و سلطنت عمان و چند کشور عربی و اسلامی و خارجی نیز حضور داشتند.

ده ها خبرنگار و عکاس در این مراسم حضور یافته و برخی از شبکه های تلویزیونی عراقی نیز به صورت مستقیم این برنامه را پوشش دادند.

شعارهای حماسی در تمجید ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی، تاکید مجدد بر خونخواهی سرداران شهید مقاومت از استکبار جهانی و در راس آن آمریکا و روزشمارهایی از پیروزی انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن از برنامه تصویری جالب توجه این مراسم بود.

نمایشگاهی تصویری از سرداران شهید مقاومت و همرزمان آنها در حاشیه مراسم نیز توجه حضار را به خود جلب کرد.

بعد از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرودهای ملی دو کشور ایران و عراق، سفیر ایران در بغداد به عنوان نخستین سخنران، درباره انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن برای حضار سخن گفت.

«ایرج مسجدی» به برکات خون سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس اشاره کرد و گفت که این خون ها باعث پیوند هرچه قوی تر دو ملت ایران و عراق شده است.

نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق نیز در سخنانی به یاد و خاطره خود از لحظات پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل (ره) اشاره کرد و گفت که ما این لحظات را با پوست و خون خود تجربه کردیم و در تماس با این انقلاب بودیم.

وی برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در آگاهی بخشی به ملت های مسلمان منطقه حائز اهمیت خواند و گفت که روح بیداری اسلامی که این روزها در کشورهای عراق، یمن، سوریه، فلسطین، لبنان و دیگر سرزمین های اسلامی وجود دارد از برکات انقلاب اسلامی ایران است.

شیخ خالد الملا رهبر جماعت علمای اهل سنت عراق نیز به عنوان سومین سخنران تاکید کرد که شهیدان مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس فقط متعلق به شیعیان نیستند بلکه شهدای امت اسلامی هستند.

وی به مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق از زمان سقوط رژیم صدام تا به امروز اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره در طول این سال های طولانی پیشگام حمایت و پشتیبانی از عراق بوده است.

الملا بر سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد مبنی بر اینکه خون سرداران شهید مقاومت پیوند دو ملت را بیش از پیش تقویت کرده، صحه گذاشت و بر گسترش هرچه بیشتر این روابط تاکید کرد.

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که مراسم امسال از حیث سازماندهی و نظم و انضباط و شرکت کنندگان عراقی و خارجی یکی از باشکوه ترین مراسم های سفارت ایران بوده است.

سید «موسی علیزاده طباطبایی» خاطر نشان ساخت که علاوه بر مقامات لشکری و کشوری و رهبران سیاسی و نمایندگان اقشار و گروه های مختلف اجتماعی و علمای و رحانیان اهل سنت و شیعه و نمایندگان خارجی، روسای سندیکاها و اساتید دانشگاهی و نخبگان فرهنگی عراق نیز در این آیین حضور فعال داشتند.

وی اضافه کرد که روسای سندیکای وکلای دادگستری، اتاق بازرگانی، کانون خبرنگاران، شماری از استادان برجسته دانشگاهی و نخبگان فرهنگی و هنری عراق نیز در مراسم امروز شرکت داشتند.

وی ادامه داد که با وجود تمهیدهای گسترده ای که سفارت ایران برای پذیرایی از مهمانان عراقی و خارجی دیده بود اما استقبال گسترده ای که برادران و خواهران عراقی و نمایندگی های خارجی فعال در بغداد داشتند، سفارت ایران را در بغداد غافلگیر کرد.

وی تاکید کرد که این استقبال گسترده تاکید دوباره بر اهتمام وسیع عراقی ها به گسترش پیوندهای مردمی و رسمی با جمهوری اسلامی ایران است و اینکه هیچ قدرتی نمی تواند این پیوند و رابطه را خدشه دار کند.

طباطبایی همچنین استقبال گسترده سفیران و نمایندگی های خارجی فعال در عراق را گواه دیگری بر عدم انزوای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود که این حضور گسترده نمایندگی ها و سفیران خارجی در مراسم امسال نشان داد که جهان علاقه مند به هم افزایی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

مراسم که از ساعت سه بعد از ظهر آغاز شده بود حوالی ساعت پنج بعد از ظهر با قرائت فاتحه و بزرگداشت یاد و خاطره سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به پایان رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز