کاظم جلالی:

برگشت برجام بستگی به اقدامات اروپایی‌ ها دارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۲:۴۰:۲۶
کد خبر: ۹۶۲۶۹۸
برگشت برجام بستگی به اقدامات اروپایی‌ ها دارد
سفیر ایران در فدراسیون روسیه با دروغگو خواندن مقامات کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا پس از برجام ۸۱ مورد تحریم علیه ایران اعمال کرد، با این وجود برجام قابل برگشت است و بستگی به اقدامات اروپایی‌ها دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کاظم جلالی در کنفرانس خبری که در خبرگزاری ریانووستی روسیه برگزار شد با بیان این مطلب افزود: آمریکا برخلاف قوانین و معیارهای بین المللی از توافق برجام که حاصل مذاکرات فشرده ایران و گروه ۵+۱ بود خارج شد و تحریم های ظالمانه خود را علیه ملت ایران از سر گرفت.

سفیر ایران ادامه داد: آمریکا پس از برجام ۸۱ مورد تحریم علیه ایران اعمال کرد، با این وجود برجام قابل برگشت است و بستگی به اقدامات اروپایی‌ها دارد چرا که ایران فعلا بنا ندارد از برجام خارج شود و اینستکس هم فعلا تراکنشی نداشته است.

وی افزود: با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا، ایران در نانو و تولید علم وضعیت بسیار خوبی دارد و با وجود تحریم دارو توانستیم به خود کفایی برسیم، امروز نیز کاهش صادرات نفت را تبدیل به فرصت کرده ایم.

جلالی با اشاره به دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه های مهم و پیچیده ای همچون انرژی صلح آمیز هسته‌ای، علم و تکنولوژی و صنایع دفاعی گفت: برغم تحریم‌های سنگین و فشار آمریکا، ایران نه تنها تضعیف نشده بلکه قدرتمندتر از همیشه است.

وی برنامه «اقتصاد بدون نفت» را مهم‌ترین اولویت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: براساس آموزه‌های انقلاب، ما می‌توانیم اقتصاد خود را بدون نفت اداره کنیم و این حربه آمریکا را نیز به طور کامل خنثی خواهیم کرد.

جلالی با بیان مصداق های مهمی از مقاومت و ایستادگی ملت ایران در دوران دفاع مقدس گفت: در آن دوره سخت، درحالیکه ما حتی سیم خاردار برای دفاع از کشور نداشتیم، آمریکا و غرب پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی را به رژیم بعث عراق می‌دادند، اما در برابر مقاومت و پایمردی مردان و زنان ایران، یک وجب از خاک ایران را از دست ندادیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز هم آمریکا از کارزار تحریم و فشار حداکثری بهره‌ای نخواهد برد و انقلاب اسلامی استوار و پرقدرت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی در خصوص آینده برجام نیز بار دیگر گفت: هنوز بازرسی‌ های هسته ای وجود دارد، این درحالی است که ما ۳ درصد تاسیسات جهان را داریم، اما ۲۰ درصد بازدید ها از ایران است.

سفیر ایران در خصوص روابط ایران و روسیه نیز گفت: تهران و مسکو اتفاق نظری‌های بسیاری دارند و بر همین اساس همکاری ها در حال گسترش است ضمن اینکه دو کشور در همکاری های بین المللی از جمله مبارزه با تروریسم در سوریه موفق بوده اند.

جلالی در خصوص طرح معامله قرن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت: رفتار برخی از کشورهای مسلمان در این مساله شایسته نیست چرا که این طرح شیادی و ضایع کردن حقوق مردم فلسطین است و  تهران بر این باور است که اینگونه راحل ها نتیجه نخواهد داد همانند کمپ دیوید و دیگر طرح های آمریکا این هم به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که خواستار تعامل و همکاری با کشورهای منطقه است و راه پایان بحران های منطقه خاورمیانه را خروج نیروهای آمریکایی می داند که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اسطوره مبارزه با تروریسم و داعش را ترور کردند.

نظر شما