ائتلاف مقتدا صدر اعلام کرد؛

نیروهای فرانسه، استرالیا و آلمان آماده خروج از عراق هستند

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۴:۲۶:۲۴
کد خبر: ۹۶۲۷۷۷
نیروهای فرانسه، استرالیا و آلمان آماده خروج از عراق هستند
« بدر الزیادی » معاون ائتلاف «السائرون» عراق وابسته به «مقتدا صدر» اعلام کرد که سه کشور فرانسه ، استرالیا و آلمان درخواستی را برای آماده سازی خروج نیروهای خود از عراق ارسال کرده اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، روزنامه «نشنال» امارات متحده عربی با اعلام این خبر به نقل از  این عضو ائتلاف سائرون افزود که این درخواست در قالب نامه‌ای به فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق ارسال شده است تا یک جدول زمانی برای خروج نیروها تعیین کند.

این اظهارات به نقل از الزیادی از سوی سخنگوی او در حالی مطرح شده که «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک، ادعای عضو ائتلاف مقتدا صدر را مبنی بر این که سه کشور چنین درخواستی ارائه کرده اند، رد کرده است.

نشنال نوشت: هیچ فوریتی مبنی بر درخواست پاریس، برلین و کانبرا وجود ندارد و جدول زمانی پیشنهادی برای خروج این نیروها همچنان نامشخص است.

پارلمان عراق ماه گذشته برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور رای داد که به دنبال آن ، برلین اعلام کرد به دلایل امنیتی و در پی ترور سردار سلیمانی تعداد نیروهای خود را در خاک عراق کاهش می‌دهد. همچنین کانادا اعلام کرد تعدادی از ۵۰۰ نیروی نظامی خود در داخل خاک عراق را خارج و آنها را به کویت منتقل می کند.

آمریکا ماه گذشته نامه‌ای به فرماندهی عملیات مشترک عراق در خصوص خروج احتمالی نیروهای نظامی خود ارسال کرد و در این خصوص که تمام این نیروها فورا" خاک عراق را ترک خواهند کرد اظهار نظری نکرد.

نشنال نوشت: در صورت تایید، چنین اقدامی نمایانگر یک تغییر اساسی در خصوص حضور نظامیان غربی در خاک کشور عراق است.

«علی الغانمی» عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق هم روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا عقب نشینی از ۱۵ پایگاه نظامی خود را در مناطق مختلف عراق آغاز کرده است. او در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که آمریکا با این اقدام خروج از عراق را آغاز کرده است و عملا نیروهای این کشور عقب نشینی از ۱۵ پایگاه نظامی خود را شروع کرده اند.  

عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق خاطر نشان کرد که اکنون حضور آمریکا محدود به دو پایگاه در اربیل و عین الاسد در استان الانبار شده است.  الغانمی افزود که آمریکا در این دو پایگاه باقی می ماند اما فشار پارلمان و مردم برای خروج نیروهای آمریکایی از تمام پایگاه ها ادامه دارد.  

دولت عراق ماه گذشته اعلام کرد که از تصمیم خود برای اخراج نیروهای خارجی از کشور برنخواهد گشت. دولت عراق از رای پارلمان این کشور برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به خاطر ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی سپاه قدس حمایت کرد.

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به این اقدام تروریستی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ ماه در عملیاتی برای انتقام خون سردار سلیمانی، ده‌ها موشک به سوی پایگاه هوایی عین الاسد در نزدیکی بغداد و پایگاهی دیگر در اربیل که میزبان نیروهای آمریکایی بودند، شلیک کردند.

نظر شما