رئیس مجلس ژاپن:

روابط تهران - توکیو مستحکم و خدشه ناپذیر است

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۹:۱۳:۱۶
کد خبر: ۹۶۲۸۸۹
روابط تهران - توکیو مستحکم و خدشه ناپذیر است
«آکیکو سانتو» رئیس مجلس مشاوران ژاپن با اشاره به اهمیت روابط سنتی و دیرینه ایران و ژاپن اظهار داشت: روابط تهران - توکیو مستحکم و خدشه ناپذیر است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  «آکیکو سانتو» روز دوشنبه در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در توکیو ضمن تبریک ۴۱ امین سالگرد با شکوه انقلاب اسلامی ایران، افزود: باعث افتخار و خرسندی است که این فرصت گرانبها را در اختیار اینجانب قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه حس قریب و عجیبی به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد در توضیح این حس تصریح کرد: در سال های گذشته در شهر «نارا» لوحی کشف شد که نام یک ایرانی روی آن حک شده بود که بیانگر روابط طولانی و مستحکم هزار ساله بین دو کشور ایران و ژاپن است.

رئیس مجلس مشاوران ژاپن اظهار کرد: سال گذشته مجلس سنا ژاپن پذیرای «علی لاریجانی» رییس محترم مجلس شورای اسلامی ایران بود در این دیدار در خصوص استحکام روابط دوجانبه اطمینان حاصل کردیم.

او با اشاره به اینکه شرایط منطقه ای قدری سخت و پیچیده شده است افزود: اما کشور ژاپن از قدیم نفت خام خود را از ایران خریداری کرده و اقتصاد این کشور را توسعه داده است اکنون در حالی که روابط تاریخی دو کشور ایران و ژاپن را مرور می کنم، آرزوی روابط دو جانبه عمیق و مستحکم تر از گذشته را دارم.

«شین ایچی ناکاتانی» معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن هم در این مراسم بیان کرد: سال گذشته، نودمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن بود، خرسندم از اینکه دیدار تاریخی «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن از ایران و متقابلاً سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن منجر به تبادلات در سطح بسیار بالا شد به علاوه اینکه، رویدادهای مختلف فرهنگی در سطح بالایی برگزار شد به طوری کلی سال ۲۰۱۹، سال پرباری برای تعمیق دوستی سنتی بود.

او تصریح کرد: در خاورمیانه، همچنان سطح بحران ها بالا است ولی همانگونه که آقای آبه نخست وزیر زاپن تاکید دارد ژاپن مصمم است به عنوان دوست ایران به تلاش های دیپلماتیک خود برای کاهش بحران های منطقه و باثبات کردن آن، ادامه دهد.

معاون وزیر خارجه ژاپن با بیان اینکه روابط خوب ایران و ژاپن بر اساس همکاری تاریخی بین دو کشور از طریق تلاش های صورت گرفته توسط گذشتگان است اظهار امیدواری کرد همکاری ها با یکدیگر ادامه یابد و آینده ای همراه با صلح که منجر به سعادت دو کشور گردد، ایجاد شود.

«کنتارو سونواورا» مشاور ویژه امور خارجی نخست وزیر در حزب لیبرال و نماینده گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران هم در این مراسم ضمن تبریک ۴۱ امین سالگرد انقلاب اسلامی ایران افزود: سال گذشته به پاس بزرگداشت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، دیدار و مذاکرات سران و مقامات دو کشور در بالاترین سطوح  که تاکنون صورت نگرفته انجام پذیرفت.

او گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن نیز در فوریه سال گذشته پذیرای رییس مجلس شورای اسلامی ایران و در اگوست سال گذشته نیز پذیرای رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن  بوده است.

سونواورا ادامه داد: در این دو نشست در خصوص پیشبرد و تقویت تعاملات پارلمانی بین دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی،  گفت و گو و مذاکرات مفید و مثمرثمر انجام شد و روابط دو کشور در یک سال اخیر به طور چشمگیر گسترش پیدا کرده است.

نماینده گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی ایران افزود: بی صبرانه مشتاق ادامه دوستی پارلمانی با همتایان جدید خود در مجلس شورای اسلامی ایران هستیم.

 این مراسم با سخنرانی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با حضور مهمانان ویژه شامل خانم «آکیکو سانتو» رئیس مجلس مشاوران ژاپن، «تارو کونو» وزیر دفاع، «شین ایچی ناکاتانی» معاون پارلمانی وزیر امور خارجه، «کنتارو سونواورا» مشاور ویژه امور خارجی نخست وزیر در حزب لیبرال و بیش از ۴۰۰ نفر از مقامات، مدیران ارشد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، جمعی از سفرا و دیپلمات های خارجی و تعدادی  از ایرانیان مقیم این کشور برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز