وزیر صمت:

۵۰ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در کشور وجود دارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۱۵:۱۶:۵۵
کد خبر: ۹۶۳۷۱۶
۵۰ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی در کشور وجود دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه آیین بهره برداری از کارخانه تولید شمش طلای بردسکن در خراسان رضوی در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد: توسعه اکتشافات معدنی به عنوان مبنای برنامه محوری انقلاب معدنی در سال جاری مورد توجه وزارت صمت بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا رضا رحمانی گفت: در همین راستا حجم اکتشافات معدنی انجام شده از سوی سازمان توسعه ای ایمیدرو از ابتدای سال جاری، با کل اکتشافات انجام شده در این حوزه از بدو کار تاکنون برابری می کند؛ این یعنی آغاز یک انقلاب معدنی و شروع یک فصل جدید در رشته فعالیت های انجام شده در حوزه معادن کشور است.

وی افزود: در نواحی شرقی کشور علاوه بر خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی در استان سیستان و بلوچستان نیز چند طرح مهم و جدید آغاز نموده ایم.

رحمانی تصریح کرد: در همین راستا در حوزه اکتشافات به ذخایر خوب معدنی به خصوص در حوزه مس رسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از طرح های مهم و در دست اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن در طول سال جاری، فعال سازی معادن کوچک با اولویت فعالان بخش خصوصی و همچنین انعقاد قرارداد های بلند مدت برای خرید تضمینی و به قیمت روز تولیدات آنها از طرف شرکت های بزرگ صنایع معدنی در سطح کشور است.

وزیر صمت تاکید کرد: این تصمیم در راستای ایجاد ضمانت های لازم برای توسعه سرمایه گذاری ها و فعال سازی معادن کوچک در سطح کشور اتخاذ شده است تا بخش خصوصی در این حوزه ورود و اقدامات لازم را انجام دهد.

رحمانی اعلام کرد: معادن کوچک همچنین از طریق تامین تسهیلات لازم، تامین فناوری های مرتبط و مواردی از این دست نیز با جدیت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت: البته کشورمان به لحاظ ظرفیت معدنی از جمله کشورهای پرپتانسیل در سطح دنیاست و امروز بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و حداقل ۵۰ میلیارد تن ذخیره قطعی در سطح کشور وجود دارد.

رحمانی افزود: اکتشافات اخیر ثابت نموده است که ذخایر این کشور در حوزه معادن بسیار بیشتر از حجم موجود است و باید این نکته را در نظر داشت که عموم اکتشافات معدنی انجام شده تاکنون ، عموماً سطح الارضی بوده و هنوز به صورت تحت الارضی اکتشافات اساسی انجام نشده و معادن عمقی خیلی مورد توجه قرار نگرفته اند.

وی اضافه کرد: اخیراً با توجه ویژه به این حوزه، اکتشافات عمقی در حال توسعه است که مسلماً بخش معادن و صنایع معدنی نواحی شرق کشور و در مجموع کل کشور طی چند سال آینده با تحول بزرگی مواجه خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص وجود خام‌فروشی در حوزه معادن گفت : بنده این موضوع را تایید نمی کنم این سوال ریشه در باورهای گذشته دارد چراکه آمارها نشان می‌دهد که ما همین چند سال گذشته بالای ۲۳ میلیون تن صادرات مواد خام معدنی داشتیم که این رقم سال گذشته به کمتر از ۸ میلیون تن رسیده است.

رحمانی تصریح کرد: آمارها نشان دهنده آن است که روند خام‌فروشی کاملاً نزولی است و هر ساله در حال کاهش است و سیاست کلی ما در این حوزه تبدیل مواد خام معدنی به محصول نهایی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه است.

وی تاکید کرد: به عبارتی صادرات سنگ‌آهن ما کاهش یافته و به جای آن صادرات فولاد ما کاملاً افزایشی بوده است و این خود نشان دهنده سیر نزولی خام فروشی در حوزه صنایع معدنی کشور است.

نظر شما