رئیس ستاد انتخاباتی حزب کارگزاران:

اختلافات جریان اصولگرایی، شانس اصلاح‌طلبان را بالاتر می‌برد/ لیست مشابهی در جبهه اصلاحات منتشر می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۵:۳۰:۲۱
کد خبر: ۹۶۴۶۶۵
اختلافات جریان اصولگرایی، شانس اصلاح‌طلبان را بالاتر می‌برد/ لیست مشابهی در جبهه اصلاحات منتشر می‌شود
رئیس ستاد انتخاباتی حزب کارگزاران گفت: لیست‌های مشابهی ممکن است در جبهه اصلاحات منتشر شود اما اختلافات، نهایتا با دو یا سه اسم خواهد بود، بنابراین لیست ما به لیست واحد نزدیک است و همین امر، شانس ما را بالا می‌برد.

«علی جمالی»، رئیس ستاد انتخابات حزب کارگزاران و عضو شورای مرکزی این حزب، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص فضای انتخاباتی و برنامه حزب کارگزاران در فرصت باقیمانده تا انتخابات دوم اسفند گفت: فکر می‌کنم فضای انتخابات روز به روز در حال بهتر و گرم‌تر شدن است، خیلی از افراد و گروه‌هایی که نظرشان بر عدم مشارکت در انتخابات بود با توجه به گرم‌تر شدن فضای انتخابات، تصمیم گرفته‌اند به سهم خودشان در انتخابات شرکت کنند.

رویکرد برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات در حال تغییر است

جمالی درباره اهمیت مشارکت در انتخابات و روی آوردن به صندوق رای، اظهار کرد: فعالین سیاسی و افراد حزبی با عامه مردم تفاوت دارند؛ این افراد دو وظیفه بر دوش‌شان هست، یک بخش این است که مثل مردم عادی در انتخابات شرکت کنند و رای دهند، بخش دیگری این است که اگر به لحاظ سیاسی به این جمع‌بندی برسند که در انتخابات مشارکت فعالانه داشته باشند، باید کارهایی فراتر از رای دادن انجام دهند؛ باید مردم را به انتخابات دعوت کنند، لیست انتخاباتی بدهند، ستادهای انتخاباتی را فعال کنند و... . ممکن است که برخی به این نتیجه برسند که رای بدهند ولی برای کارهای سیاسی انتخاباتی وقت نگذارند؛ آنچه که در حال تغییر است، همین قسمت دوم است. بسیاری از افراد تا چند روز پیش تحلیل‌شان این بود که مشارکت فعال نداشته باشند اما دارند به این جمع‌بندی می‌رسند که مشارکت کنند.

اگر درصد مشارکت مردم بالاتر برود آراء اضافه به سبد اصلاح‌طلبان ریخته می‌شود

رئیس ستاد انتخاباتی حزب کارگزاران درباره برنامه این حزب برای گرم شدن فضای انتخابات و ترغیب مردم به رای دادن، توضیح داد: ما یک کمپین طراحی کردیم که هدف اصلی این کمپین، دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات است؛ در این‌باره فکر می‌کنیم که اگر درصد مشارکت مردم بالاتر برود آراء اضافه‌ای که خواهد آمد به سبد اصلاح‌طلبان و بخش پیشرو جامعه ریخته می‌شود. اگر بتوانیم بخشی از جامعه را قانع کنیم که صندوق رای را رها نکنند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آراء این بخش به سبد حزب و لیست ما ریخته شود. کمپین انتخاباتی حزب کارگزاران را در جهت همین هدف طراحی کردیم.

اختلافات جریان اصولگرایی، شانس اصلاح‌طلبان را بالاتر خواهد برد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات جریان اصولگرایی، شانس اصلاح‌طلبان را بالاتر خواهد برد یا خیر؟ گفت: شانس ما بالاست و یکی از دلایلش اختلاف نظر و تشتت در جریان مقابل است. پیش‌بینی می‌کنم که اصولگرایان حداقل با سه لیست متفاوت با درصد اشتراکات پائین، وارد انتخابات خواهند شد. همه تلاش ما در یکی، دو روز گذشته این بود که به یک لیست حداکثری برسیم که بتواند اکثر احزاب اصلاح‌طلب را پوشش دهد و فکر می‌کنم تقریبا همین کار را هم انجام دادیم؛ لیستی که کارگزاران اعلام کرده است، بخش‌های زیادی از احزاب اصلاح‌طلب را پوشش می‌دهد. لیست‌های مشابهی ممکن است در جبهه اصلاحات منتشر شود اما اختلافات، نهایتا با دو یا سه اسم خواهد بود، بنابراین لیست ما به لیست واحد نزدیک است و همین امر، شانس ما را بالا می‌برد.

جمالی درباره انتقادات به عملکرد حزب کارگزاران در جهت تهیه لیست انتخاباتی، عنوان کرد: ما برای همه انتقاداتی که درون جبهه اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد، احترام قائل هستیم. پیش از این هم تلاش کردیم که بتوانیم با گفتگو اختلافات را حل کنیم اما یکسری از اختلافات در این زمینه، بنیادین است. 

او در خصوص انتقادات یک نماینده بعد از انتشار لیست حزب کارگزاران، اظهار کرد: نمی‌دانم که موضع این نماینده که کارگزاران را به الیگارشی و فرصت‌طلبی متهم می‌کند، چه بنیان‌هایی دارد. اینکه ما در انتخابات مشارکت می‌کنیم، فضا و فرصت انتخابات را رها نمی‌کنیم و وظیفه تاریخی خود را انجام می‌دهیم، چه نسبتی با فرصت‌طلبی دارد؟ الیگارشی کجای محاسبات حزبی کارگزاران است؟

نه از قدرت و نفوذمان استفاده کردیم، نه سهم‌خواهی داشته‌ایم

رئیس ستاد انتخاباتی حزب کارگزاران افزود: یکی از دمکراتیک‌ترین روندها در حزب کارگزاران اتفاق افتاد و این لیست بسته شد، هیچ تحمیلی به هیچ حزب اصلاح‌طلبی نکردیم چون راغب بودیم که همگرایی حداکثری بین اصلاح‌طلبان شکل بگیرد. تلاش کردیم لیستی تهیه کنیم که افراد از احزاب مختلف در این لیست حضور داشته باشند، متوجه نمی‌شوم الیگارشی کجای این داستان اتفاق می‌افتد. نه از قدرت و نفوذمان استفاده کردیم که افرادی را به زور وارد لیست کنیم، نه سهم‌خواهی داشته‌ایم. اختلاف‌نظر همیشه وجود دارد و ما به نظرات مختلف احترام می‌گذاریم، قرار نیست حرفی که ما می‌زنیم نهایی و تام و تمام باشد. این انتخابات است و پادگان نیست، انتخابات یک فضای دمکراتیک است که ما در حال تجربه کردن آن هستیم، ما حرف‌مان را می‌زنیم و تا جای ممکن از موضع خود دفاع می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز