یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

حضور هیات بلند پایه آمریکایی در مونیخ برای فشار به ایران/ ترامپ با اتحادیه اروپا مخالف است

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۱۰:۵۱:۱۲
کد خبر: ۹۶۴۶۹۱
حضور هیات بلند پایه آمریکایی در مونیخ برای فشار به ایران/ ترامپ با اتحادیه اروپا مخالف است
کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: رئیس جمهور آمریکا تمایلی ندارد که با اتحادیه اروپا همکاری کند چراکه اساسا با هر نوع اتحادیه‌ای مخالف است به ویژه اتحادیه اروپا، به این دلیل که آن را رقیبی برای خودش می‌داند.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه، درباره اهمیت نشست کنفرانس امنیتی مونیخ برای کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان به خبرنگار سیاسی برنا گفت: فعالیت این کنفرانس پس از جنگ جهانی دوم و حدود 53 سال پیش شروع شد ولی مانند  امروز، وضعیت جهان با تزلزل امنیتی روبرو نبوده است. در واقع این احساس ناامنی که در سطح جهان در بین همه کشورها ایجاد شده و به نوعی همه رهبران سیاسی را دچار بلاتکلیفی کرده از عوامل مختلفی، نشات می‌گیرد.

او افزود: منشأ این ناامنی سیاسی و به هم ریختگی نظام بین‌‌المللی، گسترش و رشد راست افراطی در دنیای غرب است که یقینا منشأ آن دونالد ترامپ است. یعنی این راست افراطی یا نومحافظه‌کاری که همراه شده با تفکر مسیحیت صهیونیست، یک نوع خودخواهی و خودمحوری را در آمریکا و کشورهای طرفدار آن به وجود آورده است. متأسفانه این اندیشه به سرعت درحال گسترش است. در حال حاضر در کشورهای انگلیس، فرانسه، هلند، ایتالیا و استرالیا شاهد پیروزی راست افراطی هستیم. مقصر اصلی پیروزی راست افراطی از یک طرف ترامپ و از طرف دیگر نیز نتیجه ناکامی چپ میانه است که در دهه نود نتوانست موفقیت‌هایی را بدست بیاورد. بنابراین حامل این اندیشه، شخص دونالد ترامپ است که به دنبال یک نوع خودستایی در همه زمینه‌ها بوده به ویژه اینکه، این خودستایی در شعارهایش نیز نمایان است.

علی بیگدلی ادامه داد: ممکن است این اندیشه‌های ترامپ موجب شود همان تهدیداتی که در آستانه جنگ جهانی دوم غرب را فراگرفته بود امروز هم غرب را فراگیرد. در واقع براساس اظهارنظر رئیس‌جمهور آلمان در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، سه کشور چین، آمریکا و روسیه مقصر‌ند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بنابراین رئیس جمهور آلمان به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد اروپا باید به فکر تأمین امنیت مرزها و امنیت مردم‌ خود باشد و باید تکلیف جدیدتری را برای خود مشخص کند به این دلیل که اتحادیه اروپا هیچ نقطه امیدواری در ناتو احساس نمی‌‌کند. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه، در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود ما به دنبال یک ناتوی اروپایی هستیم چراکه هر روز شاهد بروز اختلاف و گسل بین اتحادیه اروپا و آمریکا هستیم. به عبارت دیگر ترامپ، تمایلی ندارد که با اتحادیه اروپا همکاری کند چراکه اساسا با هر نوع اتحادیه‌ای مخالف است به ویژه اتحادیه اروپا، به این دلیل که آن را رقیبی برای خودش می‌داند. بنابراین وضعیت امنیتی جهان بسیار آسیب‌پذیر شده و مقصر اصلی‌اش، رفتارهای ترامپ است.

او درباره حضور ایران به ویژه محمد جوادظریف در این نشست توضیح داد: سال گذشته هم هایکوماس وزیر خارجه آلمان صحبتی با ظریف درباره اینستکس داشت. ظریف از آنها خواست که اینستکس را فعال کنند. وزیر امور خارجه آلمان هم به ظریف گفته بود که ما به دنبال این هستیم که اینستکس را فعال کرده و برجام را حفظ کنیم اما از ایران خواست که سه تعهد بدهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان عنوان کرد: هیاتی که از آمریکا برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور پیدا کرده‌اند، در راستای فشار علیه ایران است و همه تلاش پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، این است که در این کنفرانس ائتلاف جدیدی را در پناه این احساس ناامنی ایجاد شده در جهان، علیه ایران راه بیاندازد. به هر حال فشارهای زیادی علیه ایران وجود دارد. به‌ویژه کشورهای عربی، اسرائیل، آمریکا و هم‌چنین کشورهای اروپایی تلاش دارند فشارهای سیاسی علیه ایران را افزایش دهند. هرچند مایک پمپئو هم ممکن است موفق نشود که این ائتلاف را بدست بیاورد و فقط این فشارها در حد سخنرانی‌ها، در نشست است.

نظر شما