انتقاد جان کری از سیاست‌های «غیرمسؤولانه» ترامپ

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۱۹:۱۷:۰۴
کد خبر: ۹۶۴۸۴۴
انتقاد جان کری از سیاست‌های «غیرمسؤولانه» ترامپ
وزیر خارجه دولت اوباما با انتقاد شدید از سیاست‌های «دونالد ترامپ» در خصوص مسائل زیست محیطی و رویارویی با اعضای ناتو، این اقدامات را «غیرمسؤولانه» خواند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «جان کری» روز شنبه در گفت وگو با دویچه وله، در پاسخ به سؤالات سردبیر این شبکه خبری آلمانی با موضوع سیاست خارجی دونالد ترامپ در خصوص مسائل زیست محیطی، ناتو و صلح افغانستان، بیان کرد: سیاست رییس جمهوری آمریکا درباره پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یا پدیده گرمایش زمین غیرمسؤولانه است.

وی، خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس را نیز اقدامی غیرمسؤولانه خواند و در این باره بشدت از دولت دونالد ترامپ انتقاد کرد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا که خود، یکی از امضاکنندگان پیمان اقلیمی پاریس بوده، اظهار کرد: ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه بار اصلی این پیمان بر دوش آمریکا سنگینی می‌کند، "دروغی" بیش نیست.

کری افزود: پیمان اقلیمی پاریس هیچ فشاری بر آمریکا وارد نمی‌کند. این عادلانه نیست که آمریکا و جهان را در برابر یکدیگر قرار دهیم. رفتار و اقدامات دونالد ترامپ غیرمسؤولانه است.

وی اضافه کرد: در شرایطی که جوانان شانزده یا هفده ساله از سیاستمداران می‌خواهند که رفتاری همچون افراد بالغ در پیش گیرند و احساس مسؤولیت بیشتری نسبت به تغیییرات مخرب اقلیمی داشته باشند، صحیح نیست که رهبران جهان از پذیرش مسؤولیت در این زمینه شانه خالی کنند.

وزیر خارجه دولت اوباما، رویکرد دونالد ترامپ در ارتباط با مسائل اقلیمی را برای جوانان مأیوس کننده خواند.

کری گفت که رییس جمهوری آمریکا با توجه به قدرت و نقش خود در جهان، می‌توانست اقدامات بسیار مهمی را در ارتباط با تغییرات اقلیمی انجام دهد.

وی تأکید کرد: رفتار و اقدامات ترامپ به گونه‌ای است که وحدت ناتو را به مخاطره انداخته، به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و رهبران سایر کشورهای اروپایی توهین کرده و آنها را از خود رانده است. در مقابل، به تحسین ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و ویکتور اوربان رییس جمهوری مجارستان روی آورده است. چنین رفتاری غیر قابل پذیرش است.

جان کری در عین حال، نسبت به تحصیل پیشرفت‌هایی در گفت‌ وگوهای صلح افغانستان ابراز خرسندی کرده است.

او گفته است که توافق صلح در افغانستان نباید منجر به تضعیف دولت مرکزی این کشور شود.

نظر شما