در پاسخ به سوال برنا عنوان شد؛

رئیس جمهور چه زمانی و چگونه از ماجرای هواپیمای اوکراینی آگاه شد؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۲۰:۳۱:۴۶
کد خبر: ۹۶۵۳۲۵
رئیس جمهور چه زمانی و چگونه از ماجرای هواپیمای اوکراینی آگاه شد؟
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد هواپیمای اوکراینی گزارش کاملی از سیر زمانی سقوط این هواپیما تا آگاهی رئیس جمهور ارائه داد.

خبرنگار خبرگزاری برنا در این نشست از حسن روحانی پرسید: آقای رئیس جمهور شما در خصوص حادثه هواپیمایی اوکراینی یک سری توضیحات دادید و این حادثه یک سری ابهامات هم همچنان دارد؛ اینکه زمان اطلاع شما با توجه به فایل صوتی منتشر شده چه زمانی بوده؟! چرا دولت آسمان کشور را کلییر نکرد و یا  اینکه چرا جنابعالی برای بررسی موضوع درخواست تشکیل دادگاه ویژه دادید؟ 

رئیس جمهور در پاسخ گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی، حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد و ما هم صبح چهارشنبه و در واقع بعد از آن حادثه در دولت بودیم؛ آنچه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود؛ یعنی آنکه وزیر راه آمد موضوع را مطرح کرد که یک سانحه بود و من هم در آن لحظه اول پرسیدم که این 737 مکس بود یا مدل دیگری بوده؟ که گفت من نمی دانم و گفتم مدلی است که در این مدت حادثه ساز هست یا نه مارک دیگری بوده که معلوم شد به هر حال آن مدل نبوده است؛ بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی داشتیم، البته نه برای هواپیمای  اوکراینی، برای مساله عین الاسد و عکس العمل های احتمالی آمریکا و این گونه مسائل.

وی افزود: بعدازظهر چهارشنبه ساعت 3 تا حدود 5 و ربع الی 5 و نیم شورای عالی امنیت ملی داشتیم؛ در آن جلسه هم گرچه بحث هواپیما بحث اصلی ما نبود ولی آخر جلسه که مطرح شد باز هم مساله سانحه مطرح بود نه چیز دیگر؛ شب که رئیس جمهور اوکراین با من صحبت کرد لحن او یک مقدار متفاوت بود و یک احتمالاتی را می داد یا اطلاعاتی را برخی از کشورها به او داده بودند و من هم شب با وزیر راه مفصل در این زمینه صحبت کردم که او باز هم می گفت این یک سانحه ای بوده و خبری نبوده است؛ به دلیل اینکه پدافند هوایی کشور می گفت شلیکی از طرف ایران صورت نگرفته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پنجشنبه یک مقدار شبهات بیشتر شد؛ باز با مسوولین امر صحبت کردم، غروب پنجشنبه که با رئیس ستاد کل صحبت می کردم تقریبا این احتمال دیگر قوی بود؛ البته تیم بازرسی آنها هنوز گزارش نداده بود، ولی این احتمال قوی بود که این حادثه روی خطایی در پدافند صورت گرفته است؛ به ایشان گفتم که اگر شما همین طور فکر می کنید و به این نتیجه رسیدید الان اعلام رسمی کنید که این خطا بود؛ گفت نه ما هنوز شبهاتی داریم و فردا در دبیرخانه شورای امنیت ملی جلسه ای داریم و آنجا بررسی و نهایی می کنیم؛ گفتم اگر شما شبهه ای دارید، آنجا بررسی شود.

دکتر حسن روحانی افزود: به هر حال مقامات مسوول باید به ما گزارش رسمی بدهند؛ آنها قبل از ظهر در شورای عالی امنیت ملی جلسه ای داشتند و بعدازظهر سوال کردم و تقریبا دیگر پاسخ آنها روشن بود که جمع بندی این است که یک خطای انسانی صورت گرفته، و این در بعدازظهر روز جمعه بود.

وی تاکید کرد: من گفتم اگر این چنین است اعلام کنید و گفتند ما داریم بیانیه آن را می نویسیم؛ ساعت 4 و نیم بعدازظهر رئیس ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح با من تماس گرفت و آنجا رسما به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته است؛ یعنی اولین لحظه ای که به طور رسمی به من اعلام شد سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی بوده ، ساعت 4 و نیم بعدازظهر جمعه بود و من همان لحظه هم گفتم که پس همین الان اعلام شود؛ گفتند باشد؛ بعد که دیدم اعلام نشد پرسیدم و دیدم در نهایت تصمیمی گرفته شده که جلسه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: گفتم اگر چنین تصمیمی هست همین امشب تشکیل دهیم و جمعه شب جلسه شورای عالی امنیت ملی را تشکیل دادیم؛ آنجا بحث مفصل انجام و کاملا ابعاد قضیه روشن شد؛ بیانیه ای هم که ستاد کل آماده کرده بود در آن جلسه مطرح شد و تصمیم نهایی اتخاذ شد که رسما اعلام شود و مسوولیت را بپذیرند؛ ساعت دوازده دیدم اعلام نشده تعجب کردم؛ به هر حال صبح شنبه اعلام شد.

وی با تاکید بر اینکه می شد چند ساعتی یا لااقل مثلا شب جمعه این اعلام شود و یک مقدار این پروسه ها را تسهیل کنیم تصریح کرد: اما اینقدر این خبر عجیب غریب بود که یک سیستم پدافندی جدا از کل شبکه پدافند یک جایی بوده بعد بدون اینکه هماهنگ شود یک تصمیمی اتخاذ کرده است؛ یک چیز خیلی عجیبی بود و  واقعا آدم باورش نمی شد که چنین حادثه ای اتفاق افتاده باشد.

وی ادامه داد: بنابراین کل ماجرا که ما کرونولوژی(سیر زمانی) آن را برای شما از اول تا آخر در این مصاحبه گفتیم این بود و الان هم مسیر را دنبال می کنیم؛ طبق مقررات بین المللی، عمدتا با اوکراینی ها راجع به مسائل هواپیما و مساله جعبه سیاه داریم صحبت می کنیم و امیدوارم مساله حل و فصل نهایی شود.

وی در پاسخ به بخش دیگر سوال خبرنگار برنا در مورد اینکه کلییر شدن آسمان به عهده چه کسی بود؟ گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها به طور طبیعی رفت و آمد می کنند؛ به هر حال در یک شرایطی آسمان باید در یک بخشی و روتی بسته شود؛ اینجا باید هواپیمایی کشوری اعلام کند که این مسیر از این ساعت تا آن ساعت یا این روز تا آن روز یا هر چه که هست بسته است؛ معمولا دو تا مقام بیشتر نیست؛ یا هواشناسی کشور است که ممکن است یک شرایط فوق العاده جوی پیش بینی کند و بگوید این روت به این دلیل مثلا از این ساعت تا آن ساعت بسته شود و یا نیروهای مسلح هستند؛ یعنی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کند و بگوید این فضا بدلیل مانور، عملیات یا احتمال خطر جنگ یا هر چه هست بسته شود.

رئیس جمهور افزود: دولت در این زمینه اصلا مسوولیتی برای کلییر کردن به عهده ندارد و این مسوولیت در مسائل امنیتی یعنی غیرمسائل طبیعی و هواشناسی و اینها مربوط به نیروهای مسلح می شود؛ در طول این 41 سال هم همین روال بوده؛ همیشه روال  این چنین بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز