گزارش هفته؛

یک روز مانده تا تعیین سرنوشت ملت/ همه برای ایران

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۵:۱۲:۳۱
کد خبر: ۹۶۶۷۰۴
یک روز مانده تا تعیین سرنوشت ملت/ همه برای ایران
یک روز به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. انتخاباتی که قرار است مردم نمایندگان خود را به مجلس بفرستند تا صدای رسای آنها در ارتباط با حاکمیت باشند. مردمی که طی چهار دهه گذشته با همه فراز و نشیب ها و مشکلات موجود در کشور، همواره پای صندوق رای آمده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ یک روز به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. انتخاباتی که قرار است مردم نمایندگان خود را به مجلس بفرستند تا صدای رسای آنها باشند. مردمی که طی چهار دهه گذشته با همه فراز و نشیب‌ها و مشکلات موجود در کشور پای آرمان‌های خود ایستادند تا بگویند ما هستیم برای ایران، سرزمین‌مان.

از این رو عرصه انتخابات، عرصه انتخاب و تعیین سرنوشت است. با حضور در پای صندوق‌های رای، مردم برای اینکه سرنوشت خود را تعیین کنند و جنبه جمهوریت نظام راحفظ کنند در انتخابات مشارکت می‌کنند.

یک نماینده مردم تهران در مجلس، در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین مجلس شوای اسلامی به خبرگزاری برنا گفته است: «باتوجه به سابقه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در سال‌های گذشته و برخی تحلیل‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد میزان مشارکت در سراسر کشور به حدود 50 درصد برسد.»

در حالی که با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی، بسیاری در داخل و خارج از کشور این گونه القا می‌کنند که مشارکت مردم پایین است اما برخی نظر سنجی ها این مشارکت را پایین نمی‌دانند. نباید دور از نظر داشت که همواره در انتخابات  گذشته، بسیاری تلاش کردند که مشارکت مردم را کمرنگ جلوه دهند. چه برخی گروه ها در داخل که تلاش دارند جنبه جمهوریت نظام جمهوری اسلامی را کم اهمیت جلوه دهند و چه گروه هایی از خارج از کشور که می خواهند مردم ایران را مردمی مخالف نظام، جلوه دهند. اما آنچه اهمیت دارد این است که مردم این تجربه را دارند که اگر در صحنه حاضر نشوند یقینا وضعیت اداره کشور به ویژه وضعیت مجلس که به تعبیری خانه ملت و آنها است، رو به ضعف خواهد رفت.

مردم باید به این نکته توجه کنند که ایران کشوری است با سابقه ای هزار ساله و این انتخابات و تلاش برای حرکت به سمت دموکراسی مردمی، به آسانی به دست نیامده است که عده ای بخواهند با کوبیدن بر طبل ناامیدی، امید مردم را به ناامیدی تبدیل کنند و کشور را به سمت شرایط سخت و دشوار، پیش ببرند.

انتخاب، مهمترین گزینه‌ای است که مردم می توانند با تعریف درست آن، کشور را به جایگاه واقعی خود برسانند و خود نیز نظارت کننده بر امور باشند. مردمی که با انتخاب درست در زمان مناسب می‌توانند آینده کشور را به سمت شکوفایی پیش ببرند و بر اقدامات دستگاه های اجرایی نظارت کنند و تعیین کننده باشند.

انتخابات، جمهوریت و تاکید بر نقش مردم در آینده کشوری چون ایران، به آسانی به دست نیامده است بلکه نتیجه تلاش های بی وقفه ایرانیان در طول تاریخ است، به ویژه اینکه این روند مردمی از زمان مشروطه آغاز شد و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است. هرچند در دوره هایی، نقش مردم دچار فراز و نشیب شد اما هر زمان که آنها مدیریت امور را به دست بگیرند، کشور به سمت پیشرفت و اعتلاء حرکت خواهد کرد.

در این ارتباط «عیسی فرهادی»، فرماندار تهران، به  خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفته است: «ملت ما در همه 37 انتخاباتی که تاکنون برگزار شده است، مشارکت بسیار خوبی داشتند و میانگین مشارکت نسبت به بسیاری از کشورهایی که ادعای دموکراسی می‌کنند، به مراتب بالاتر است.»

او  با بیان اینکه «در برخی کشورها شرکت در انتخابات اجباری است» تصریح کرد: «با مواردی نظیر حضور گسترده مردم در تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی، در نمازجمعه‌ای که به امامت رهبر معظم انقلاب برگزار شد و شرکت کم نظیر مردم در راهپیمایی 22 بهمن، به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بالا خواهد بود.»

فرهادی با تاکید بر اینکه شاهد مشارکت بسیار خوبی در انتخابات خواهیم بود، اظهار کرد: «مردم ایران خلاف آن چیزی که دشمن و رسانه‌های بیگانه می‌خواهند، عمل می‌کنند. بیگانگان همیشه اتفاقاتی از قبیل عدم حضور مردم در انتخابات را می‌خواهند، که مردم همیشه عکس این را عمل کردند.»

فرماندار تهران با تاکید بر اینکه «حتما در تهران مشاکت بالا خواهد بود» خاطرنشان کرد: مردم در این دوره هم با حضور در پای صندوق‌های رأی عکس خواسته رسانه‌های بیگانه عمل می‌کنند، لذا مشارکت بسیار بالایی، در پیش روی خواهیم داشت.

مشارکت بالا، از واژگان کلیدی است که در طول انتخابات های گذشته در مورد مردم ایران به کار برده شده است. هرچند در این دوره از انتخابات بر مشارکت حداکثری مردم  در مقابل فشار حداکثری آمریکا و اروپا تاکید می‌شود اما این مشارکت، همواره تاریخ ساز بوده و به این دوره و دوره های قبلی نیز محدود نخواهد شد. هرچند بسیاری به درصدهای حضور مردم توجه و سعی می‌کنند، آمار آن را کاهش و افزایش دهند. اما مشارکت مردم چشمگیر و تعیین کننده بوده و خواهد  بود.

«انوشیروان محسنی بندپی»، استاندار تهران، در ارزیابی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفته است: «همه تلاش‌مان بر این است که با توجه به مسائل گذشته و پیش رو، و با هدف خنثی کردن توطئه‌های دشمنان این نظام و انقلاب مشارکت مردم را افزایش دهیم و زمینه حضور مردم در راستای حل مشکلات و تعیین سرنوشت خودشان را، فراهم کنیم.»

استاندار تهران در رابطه با میزان مشارکت مردم در کلان‌شهرها تصریح کرد: در رابطه با میزان مشارکت در کلان‌شهرها نمی‌شود قضاوت کرد کمااینکه همه تلاش‌مان بر این است که به سمت افزایش مشارکت، اقدام کنیم.

او در واکنش به اینکه برخی بر بُعد اجتماعی انتخابات تاکید می‌کنند، اظهار کرد: «باتوجه به اینکه انتخابات پدیده‌ای سیاسی و اجتماعی است، شرایط برای هر دو زمینه مهیاست.»

در این دوره از انتخابات، تاکید بر حضور احزاب و فعالان سیاسی در قالب شناخته شده حزبی بسیار پررنگ است. به ویژه دو حزب اصلاح طلب و اصولگرای مجلس بر مشارکت مردم در انتخابات تاکید می‌کنند و با ارائه لیست‌های متعدد تلاش دارند، برنامه های افراد لیست خود را به برنامه ارائه دهند. از این رو مردم با این لیست‌های انتخاباتی می‌توانند بهترین انتخاب را رقم بزنند و نماینده ای در خور شان کشور و مجلس به خانه ملت بفرستند. نماینده ای که از دل مردم و با تکیه بر تخصص وارد مجلس می‌شود و با همه گرایشات و تمایلات حزبی و شخصی، خود را وامدار رای مردم می‌داند و خود را درگیر جناح بازی ها و پیروی از قدرت نمی‌کند.

همچنین در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی پررنگ‌تر از گذشته باشد. به ویژه اینکه زنان در مجلس دهم نشان دادند بسیار بیشتر می‌توانند، ریسک پذیر باشند و خواسته ها و مطالبات مردم را بیان کنند. در نتیجه مردم بیشتر از گذشته می‌توانند به کاندیداهای زن اعتماد کنند. زنان به عنوان مهمترین قشر، نقش تعیین کننده ای در انتخابات های گوناگون داشته اند. 

با این همه «اشرف بروجردی» از فعالان سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با برنا، با بیان اینکه قرار بود 30درصد لیست‌ها را زنان تشکیل بدهند اما تعداد زنان بسیار اندک است، گفت: «امیدوارم این تعداد اندک، پیشرفتی را برای زنان داشته باشند.»

تاکنون ده دوره انتخابات برگزار شده که میزان مشارکت مردمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ترتیب از دوره اول ۵۲٫۱۴ درصد به ۶۱٫۸۳ دردصد دوره دهم رسیده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یک بار و از طریق انتخابات تعیین می‌شوند. نامزد‌های شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید مورد تأیید نهاد‌های مربوط قرار گیرند. این نهاد‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند. اول هیئت‌های اجرایی که وابسته به دولت و وزارت کشور هستند و دوم شورای نگهبان.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز