چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

محرم راز سردار سلیمانی که بود؟/ چرا رهبری با استعفا روحانی مخالفت کردند/ شایعه جدید درباره سرلیست اصلاح طلبان

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۵:۱۹:۱۱
کد خبر: ۹۶۶۷۹۵
محرم راز سردار سلیمانی که بود؟/ چرا رهبری با استعفا روحانی مخالفت کردند/ شایعه جدید درباره سرلیست اصلاح طلبان
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سردار سلیمانی

در مراسم چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، متن وصیت‌نامه فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط سردار قاآنی قرائت شد.

حاج قاسم در فرازهایی از وصیتنامه اش به نام حسین پورجعفری که همیشه همراه وی بوده اشاره می‌کند و می‌نویسد؛ «نمی‌توانم از حسین پورجعفری نام نبرم که خیرخواهانه و برادرانه مرا مثل فرزندی کمک می‌کرد و مثل برادرانم دوستش داشتم. از خانواده ایشان و همه برادران رزمنده و مجاهدم که به زحمت انداختم‌شان عذرخواهی می‌کند.»

سردار شهید حسین پورجعفری عضو سپاه پاسداران و سپاه قدس و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است. وی بیش از ۴۰ سال تا پای شهادت همراه سردار سلیمانی بود و سرانجام نیز در کنار فرمانده خود بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد همراه با دیگر همراهان ایرانی و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی به شهادت رسید.

زینب سلیمانی هم در سخنرانی خود پس از شهادت سردار سلیمانی گفت: «دلم نمی‌آید نگویم، پدرم یک همراه دیگری هم داشت و او آقای پورجعفری بود. ایشان بدون پدرم آب و غذا نمی‌خورد و بدون پدرم نمی‌خوابید. ایشان نماد یک مجاهد صادق بود که آخر هم در رکاب پدرم به آرامش رسید.»

چهره هفته؛ حسن روحانی

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، چند روز مانده به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشست خبری برگزار کرد. حسن روحانی در پاسخ به سؤالی درباره پیغام‌های کشورهای دوست برای خارج‌شدن از بن‌بست برجام و نیز اینکه آیا در صورت انتخاب مجدد ترامپ به‌ عنوان رئیس‌جمهور آمریکا امکان دستیابی به توافق یا گشایش وجود دارد یا نه، گفت: «برای ما فرقی نمی‌کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد. منافع ملی برای ما مهم است. یک گروه در آمریکا معتقد است با فشار می‌تواند ایران را مجبور کند که آنچه می‌خواهیم انجام دهند و گروهی هم می‌گویند باید مذاکره شود. در دولت قبلی آمریکا این توافق انجام شد که سخت هم بود، اما در زمان اجرای آن گروه دوم بر سر کار آمد و راهکار خود را تحمیل کرد. مواردی به ایران اعلام کرد نه‌اینکه بخواهد با ایران توافق کند. با فشاری که برخی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی وارد آوردند تصور این بود که اگر فشار حداکثری به ایران بیاورند طی سه یا چهار ماه ایران تسلیم می‌شود و ما مجبور می‌شویم آن پکیج پیشنهادی آمریکا را بپذیریم، اما از آن روز ۲۰ ماه می‌گذرد و شرایط ما از دو سال پیش بهتر است، هم در منطقه و هم در کشور. آنها می‌خواستند بگویند که ما بدون توافق با آمریکا نمی‌توانیم زندگی را بگذرانیم، امروز کسی نیست که با چنین حرفی که آنها می‌زدند موافق باشد و ما با کمی سختی زندگی می‌کنیم و این شرایط را پشت‌سر می‌گذاریم. »

او درباره اینکه در انتخابات پیش‌رو از لیستی حمایت می‌کند یا نه، عنوان کرد: «دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد، ما هیچ لیستی نداریم، روحانی هم هیچ لیستی ندارد. امیدوارم ما با مجلسی بسیار خوب و با روحیه جدید روبه‌رو باشیم.»

رئیس جمهور درباره خبر استعفا خود گفت: «هیچ‌وقت به دنبال استعفا نبودم، ولی در همان روزهای اول دولت درحالی‌که هنوز مراسم تحلیف انجام نشده بود و مسائل اقتصادی آن روز مطرح بود، خدمت رهبری گفتم که اگر کسی یا دولت بهتری وجود دارد که می‌تواند خدمت کند من حاضرم کنار بروم، اما ایشان شدیدا رد کردند و گفتند دوست دارم تا آخرین روز خدمت کنید. در سال ۹۷ هم باز به دلیل مسائلی که در دولت پیش آمد، همین موضوع را با ایشان مطرح کردم و ایشان این‌بار گفتند که من حتی یک ساعت زودتر هم اجازه نمی‌دهم که کار دولت خاتمه یابد. من این شایعه را شدیدا تکذیب می‌کنم، دولت تا آخرین روز پای کار خود می‌ماند.»

دکتر روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا او به عنوان رئیس دولت دستور کلیرکردن آسمان کشور را در شب اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اعلام نکرد، گفت: «در مورد کلیرشدن آسمان هم باید گفت که همه هواپیماها تردد می‌کنند. در شرایط خاص که باید مسیری بسته شود این موضوع را هواپیمایی کشوری باید اعلام کند، ولی اینکه چه کسی این را به این سازمان بگوید، سازمان هواشناسی یا ستاد کل نیروهای مسلح است که باید این را اعلام کنند. دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیرکردن ندارد و همیشه روال همین بوده است.»

خبر مهم هفته؛ صدور حکم فعالان محیط زیست

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه شنبه در بیستمین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره حکم فعالان محیط زیست گفت: براساس رأی صادره، مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ١٠ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.

اسماعیلی افزود: نیلوفر بیانی فرزند یوسف به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ١٠ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.

وی اضافه کرد: هومن جوکار فرزند هوشنگ به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس و طاهر قدیریان به جرم همکاری با دولت مخاصم آمریکا به هشت سال حبس محکوم شده اند.

اسماعیلی اظهار کرد: سام رجبی تبریز فرزند پرویز به ۶ سال حبس، سپیده کاشانی به ۶ سال حبس، امیرحسین خالقی حمیدی به جرم جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنتی به ۴ سال حبس محکوم شده اند.

 حاشیه هفته؛ تهیه پیش نویس لایحه همه پرسی

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفته است: پیش‌نویس لایحه همه‌پرسی در معاونت حقوقی تهیه شده و به‌ زودی به هیئت وزیران ارسال می شود.

 لعیا جنیدی درباره تدوین لایحه همه‌پرسی گفت: این لایحه چارچوب نظارت استصوابی را مشخص می‌کند و چون باید در قالب همه‌پرسی درآید، کوتاه و روشن و به صورت آری و خیر است، بنابراین طولانی نیست.

این سخنان معاون حقوقی رئیس‌جمهور نشان از عزم روحانی برای برگزاری همه‌پرسی دارد. او از سال 96 چندین‌بار پیشنهاد رفراندوم را مطرح کرده بود که این‌بار با موج گسترده ردصلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس و حذف اکثریت نامزدهای جناح اصلاح‌طلب تصمیم گرفته است نظارت استصوابی را به رأی عمومی مردم بگذارد. هرچند رئیس جمهور در این مسیر با مصائب زیادی روبرو است زیرا تصویب این لایحه، نیازمند تایید دو سوم نمایندگان مجلس شورای است. به نظر می رسد تصویب این لایحه به عمر این مجلس نرسد و مجلس آینده هم که به گفته تحلیل گران از آن اصولگرایان، خواهد بود بنابراین در این مسیر قطعا سنگ اندازی می کنند.

جنجال هفته؛ لیست مشترک پایداری و اصولگرایان

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پس از چند دور مذاکرات فشرده جهت ارائه لیست واحد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به «فهرست وحدت» رسید.

این مذاکرات از شب دوشنبه با حضور نمایندگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری دنبال شد و پس از حل مشکل اصلی اختلافی، طرفین روی کلیات به توافق رسیده و در نهایت در نشست امشب (سه‌شنبه) لیست نهایی تهیه و تدوین شد.

اسامی فهرست نهایی به این شرح است:

 محمدباقر قالیباف، زهره الهیان، فاطمه رهبر، سمیه رفیعی، فاطمه قاسم پور، زهره لاجوردی، بیژن نوباوه، سیدرضا تقوی، سیدمحمود نبویان، مرتضی آقاتهرانی، سیدمصطفی میرسلیم، تقی‌پور، رضوانی، الیاس نادران، دهنوی، سیدنظام الدین موسوی، خضریان، مالک شریعتی، ایزدخواه، مجتبی توانگر، رضاخواه، شریفیان، خاندوزی، ابوالفضل عمویی،احمد نادری، اقبال شاکری، محسن روح الامینی، اکبری تالارپشتی، محسن پیرهادی

اصولگرایان و پایداری ها در حالی به ظاهر به لیست واحد رسیدند که اختلافات اساسی هنوز میان آنها پرجاست. «وحید یامین‌‌پور»، فعال سیاسی اصولگرا، با انتشار یک فایل صوتی در این باره گفت: میخواهند لیست آقای قالیباف (ایران سربلند) را #با_دغلبازی به عنوان لیست وحدت جا بیندازند، لیست ایشان لیست وحدت نیست!/ بگذارید مردم بر اساس شاخص ها انتخاب کنند؛ نه لیستی!

سوژه هفته؛ تایید صلاحیت چند نامزد اصلاح طلب

برخی رسانه ها اعلام کردند که 25 نفر دیگر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند. در همین راستا نام برخی نمایندگان مجلس فعلی که ردصلاحیت شده بودند در بین این اسامی، وجود داشت.

علی مطهری و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از جمله نمایندگانی بودند که نامشان به عنوان تایید صلاحیت شدگان مطرح بود.

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، به این خبر واکنش نشان داد و تایید صلاحیت شدن تعدادی از اصلاح طلبان و نمایندگان را، تکذیب کرد.

دروغ هفته؛ خانه مجید انصاری

در آخرین روز تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، کانال‌های اصولگرا عکس ویلایی تحت عنوان «ویلای ١۵٠٠ متری مجید انصاری» را منتشر کردند.

این در حالی است که این عکس مربوط به ساختمانی در خیابان شهید صادقی قمی است؛ مجید انصاری نیز در خیابان جماران، کوچه شهید چوبینه سکونت دارد و همه اهالی محل نیز از آن اطلاع دارند. این عکس جعلی در دوره های قبل تحت عنوان منزل اعضای دولت منتشر شده بود.

خبر هفته؛ رونمایی از دو خودرو جدید

«دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، از دو محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که براساس مگاپلت‌فرم ملی (SP100) این گروه طراحی و ساخته شده، بازدید کرد. این دو محصول سدان و کراس‌اوور (نیم‌شاسی) تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگاپلت‌فرم ایرانی SP100 طراحی شده‌اند و قرار است در سال‌ ۱۳۹۹ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند.

مدل سدان این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهره‌گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد. همچنین برنامه‌ریزی برای تولید انبوه مدل سدان SP100 آغاز شده و قرار است در ماه‌های آتی، این محصول به بازار عرضه شود.

محصول کراس‌اوور (نیم‌شاسی) نیز که با تکیه بر توان و دانش جوانان ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی طراحی شده است، به زودی رونمایی رسمی می‌شود.

نظر شما