سریلانکا از کنوانسیون جنایت جنگی سازمان ملل خارج می شود

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۱۲:۲۳:۳۱
کد خبر: ۹۶۷۰۲۸
سریلانکا از کنوانسیون جنایت جنگی سازمان ملل خارج می شود
ماهیندا راجاپاکس نخست وزیر سریلانکا روزپنجشنبه اعلام کرد که این کشور پس از تحریم شدن شاوندرا سیلوا فرمانده ارتش سریلانکا توسط آمریکا از کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص جنایت جنگی خارج خواهد شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشریه "کلمبو پیج" روز پنجشنبه نوشت:  این تصمیم پس از تحریم شدن شاوندرا سیلوا فرمانده ارتش سریلانکا  توسط آمریکا به اتهام ارتکاب به جنایت جنگی و نقض حقوق بشر در طول جنگ های داخلی سریلانکا انجام می شود.

نخست وزیر سریلانکا در بیانیه ای گفت: دولت آمریکا ورود فرمانده ارتش سریلانکا و خانواده او به خاک این کشور را ممنوع کرده است. اگرچه ما در قرن ۲۱ زندگی می کنیم، اما دولت آمریکا اعضای خانواده شاوندرا سیلوا که مرتکب هیچ  گناهی نشدند را نیز تحریم کرده است.

"دینش گونواردنا" وزیر امور خارجه سریلانکا ضمن انتقاد از آمریکا از دولت این کشور درخواست کرده است تا در تصمیم گیری خود تجدید نظر کند.

هفته گذشته بود که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن "شاوندرا سیلوا" فرمانده ارتش سریلانکا را  به دلیل نقش وی در قتل های فرا قضایی در طول جنگ های داخلی سریلانکا و همچنین نقض حقوق بشر، در لیست سیاه قرار داده است.

شاوندرا سیلوا در ماه اوت  به عنوان فرمانده ارتش این کشور انتخاب شد. انتخاب سیلوا انتقادات شدید سازمان ملل و همچنین آمریکا را به دنبال داشت. سازمان ملل در ماه سپتامبر، سریلانکا را از ماموریت های حافظ صلح خود حذف کرد.

سیلوا در سال های پایانی جنگ ۲۶ ساله سریلانکا علیه شورشیان تامیل، فرماندهی حملات علیه این گروه را بر عهده داشت. اما پایان این جنگ داخلی بسیار جنجال بر انگیز بود. هزاران غیر نظامی در مراحل پایانی جنگ داخلی سریلانکا کشته شدند. بسیاری از تلفات غیر نظامی در مناطق "امن" که از سوی دولت سریلانکا مشخص شده بودند اتفاق افتاد. تعداد زیادی از بیمارستان ها نیز در بمباران ارتش سریلانکا نابود شدند.

سازمان ملل در گزارش جداگانه خود سیلوا را متهم به قتل غیر نظامیان تامیل و شکنجه آنها کرده بود.

جنگ داخلی سریلانکا از سال 1983 از سوی اقلیت تامیل برای ایجاد کشوری مستقل به نام تامیل در قسمت های شمالی و شرقی جزیزه سریلانکا آغاز شد.

ارتش سریلانکا با شکست شبه نظامیان ببرهای تامیل پس از ۳۰ سال ، به جنگ داخلی در این کشور پایان داد.

براساس گزارش های منتشر شده، بین 80 تا 100 هزار نفر، از شبه نظامیان ببرهای تامیل و نیروهای دولتی ، و افراد عادی در جنگ داخلی این کشور کشته شدند.

 

روابط سریلانکا و آمریکا

روابط سریلانکا و آمریکا پس از تصمیم دولت جدید گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری سریلانکا برای بازبینی کمک ۴۸۰ میلیون دلاری آمریکا به این کشور دچار تنش شد.

تنش ها میان سریلانکا و آمریکا پس از تحریم شدن فرمانده ارتش سریلانکا به اتهام جنایت جنگی افزایش یافت.

دولت پیشین رانیل ویکرم سینگ با کمک توسعه ای آمریکا به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار موافقت کرده و اعلام کرده بود که این کمک می تواند به اقتصاد سریلانکا با جمعیت ۱۱ میلیون نفر کمک کند.

اما این قرارداد اعتراض احزاب مخالف سریلانکا را به دنبال داشت. احزاب مخالف سیاسی در این کشور اعلام کردند که این قرارداد حاکمیت سریلانکا را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد یک پایگاه نظامی آمریکا در این کشور خواهد شد.

پس از انتخاب گوتابایا راجاپاکس  به عنوان رییس جمهوری سریلانکا در سال ۲۰۱۹، وی این قرارداد را بازبینی کرد که در نهایت به تغییر موضع آمریکا در اجاره زمین در سریلانکا منجر شد.

نظر شما