کارشناس مسائل منطقه:

طالبان و آمریکا روز سه‌شنبه توافق‌نامه صلح را امضا می‌کنند/ طالبان در راه دست‌یابی به قدرت سیاسی/ قومیت عامل اصلی اختلافات انتخاباتی افغانستان است

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۵:۳۵:۰۰
کد خبر: ۹۶۸۵۱۶
طالبان و آمریکا روز سه‌شنبه توافق‌نامه صلح را امضا می‌کنند/ طالبان در راه دست‌یابی به قدرت سیاسی/ قومیت عامل اصلی اختلافات انتخاباتی افغانستان است
کارشناس مسائل منطقه گفت: قرار است روز سه‌شنبه توافق‌نامه امضا شود البته امضای این توافق‌نامه به حوادثی که ممکن است در این فاصله رخ بدهد، بستگی دارد، چنانکه دفعه قبل در آخرین لحظات ترامپ به دلیل اقدامات نظامی طالبان، توافق را لغو کرد.

«قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل منطقه در ارزیابی توافق طالبان با آمریکا، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: آمریکا  و طالبان از مدت‌ها قبل در حال مذاکره هستند. هدف آمریکا از مذاکرات، دست‌یابی به توافقی است که با ایجاد آتش بس در افغانستان زمینه خروج نیروهایش را از این کشور فراهم کند. از طرف دیگر طالبان به این نتیجه رسیده که ادامه این جنگ در افکار عمومی افغانستان بُرد ندارد، بنابراین توان خود را برای به قدرت رسیدن از طریق سیاسی به کار گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: همچنین طالبان از طریق این توافق می‌خواهد زمینه را برای ورود به قدرت از طریق سیاسی فراهم کند و تبدیل به یک گروه سیاسی شود. این گروه نظامی تصور می‌کند با خروج آمریکا از افغانستان زمینه‌ پیروزی‌اش فراهم می‌شود.

محبعلی با اشاره به موقتی بودن توافق طالبان و آمریکا تصریح کرد: با توجه به اینکه اعلام کردند در این هفته درگیری‌ها در افغانستان کاهش یافته، قرار است روز سه‌شنبه توافق‌نامه امضا شود البته امضای این توافق‌نامه به حوادثی که ممکن است در این فاصله رخ بدهد، بستگی دارد، چنانکه دفعه قبل در آخرین لحظات ترامپ به دلیل اقدامات نظامی طالبان، توافق را لغو کرد. البته در صورت حاصل نشدن توافق میان دوطرف و ادامه جنگ، مذاکرات میان دو طرف ادامه پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه ضمن اشاره به اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله نسبت به نتایج انتخابات افغانستان اظهار کرد: در افغانستان بسیار دشوار است که اجازه بدهند رئیس جمهور غیر پشتو به قدرت برسد. هر چند اصالت خود عبدالله عبدالله از طریق مادر به پشتوها می‌رسد اما تاجیک محسوب می‌شود.

محبعلی با بیان اینکه «در انتخابات افغانستان مشارکت پائین بوده است» توضیح داد: علاوه بر این با رئیس جمهور شدن عبدالله ممکن است طالبان از این فرصت استفاده کنند و با جذب پشتوهای ناراضی، مجددا همان طور که در زمان ربانی اتفاق افتاد، مناطق پشتونشین قندهار و کابل را در اختیار بگیرد. لذا براساس این نگرانی سعی می‌‌کنند به صورتی رفتار کنند که یک پشتو رئیس جمهور افغانستان شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که «آیا اختلافات قومیتی علت اصلی اختلاف میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی است؟» یادآور شد: اساس اختلافات انتخاباتی در افغانستان قومیتی است. در همین راستا تنها پشتوها که اکثریت جمعیت را دارند، افغان محسوب می‌شوند.

محبعلی با تاکید بر  اینکه «افغانستان تنها کشور پشتوهاست» در پایان ابراز کرد: تاجیک‌ها کشور تاجیکستان را دارند، ازبک‌ها ازبکستان، بلوچ‌ها پاکستان و هزاره‌ها هم به دلیل اینکه به نوعی شیعه هستند با ایران در ارتباط هستند. لذا به دلیل اینکه سرزمین اختصاصی پشتوها افغانستان است و بسیار حساس هستند که مبادا یک غیرپشتو، که او را افغان کامل نمی‌دانند، به ریاست جمهوری برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز