یک کارشناس انرژی:

تعلل اوپک در کاهش تولید، افت قیمت نفت را تشدید کرد

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۶۸۶۰۰
تعلل اوپک در کاهش تولید، افت قیمت نفت را تشدید کرد
یک کارشناس مسائل حوزه انرژی و استاد دانشگاه تهران معتقد است افت قیمت نفت ناشی از کاهش تقاضا در جهان به دنبال تعطیلی برخی از کارخانجات و بخش‌های خدماتی در پی انتشار ویروس کرونا یک واقعیت است اما تعلل اوپک برای تصمیم‌گیری در مورد کاهش تولید منجر به تشدید و تداوم این افت قیمت شده‌است.

«حسن مرادی»، کارشناس انرژی و استاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار جهانی نفت با تاکید بر اینکه حادثه کرونا، علاوه بر ابعاد واقعی، دامنه هراس تصنعی و بزرگ‌تر از واقعیت هم دارد، گفت: تداوم قرنطینه و ترس از ویروس باعث کاهش قیمت نفت شد و قیمت نفت را که تا 60 دلار هم پیش رفته‌بود، به 57 دلار و 50 سنت کاهش داد اما امکان مقابله و یا توقف این کاهش قیمت در صورت همکاری اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به ویژه کشورهایی مثل روسیه و تصمیم برای کاهش تولید نفت خود، وجود داشت.

این کارشناس از وجود دو فرضیه در مورد شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: فرضیه اول حاکی از آن است که پشت انتشار و بزرگنمایی شایعات در مورد شیوع ویروس کرونا دولت چین است تا ارزش سهام سرمایه گذاران اروپایی به شدت افت کند و دولت چین این سهام را بخرد که با این کار صاحب میلیارد‌ها دلار سهام خارجی با قیمت پایین می‌شود. فرضیه دوم نیز می‌گوید پشت این قضایا آمریکا و طرفدارانش هستند و می‌خواهند به اقتصاد چین ضربه کاری بزنند.

مرادی خاطر نشان کرد: درستی این فرضیه‌ها اثبات نشده و مورد ابهام و تردید است.

او با اشاره به اینکه بحث ویروس کرونا بحث جدیدی نیست و پیش از این هم شیوع بیماری سارس را تجربه کردیم، خاطر نشان کرد: درست است که شیوع کرونا و تعطیلی‌های پس از آن حتی تولید موبایل را هم 10 درصد کاهش داده و تولید بسیاری از فراورده‎های خانگی و بازارهای خرده فروشی و خدماتی را کاهش داده که همین امر به قیمت جهانی نفت طمه می‌زند اما از طرفی هم قرنطینه و یا بستری بیماران در بیمارستان‌ها و تغییر الگوی مصرف سوخت می‌تواند تقاضای نفت را بالا ببرد.

مرادی ادامه داد: برای مثال افزایش فعالیت بیمارستان‌ها، نیاز آن‎ها را به سوخت بالا می‌برد و یا با توجه به میزان سرما در کشور‌های مختلف، ماندن در خانه‌ها نیز می‌تواند به این موضوع دامن بزند و مصرف خانگی سوخت افزایش یابد.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: در هر صورت، توافق اوپک بر کاهش میزان تولید نفت می‌تواند روند کاهش قیمت را متوقف کرده و یا باعث افزایش قیمت شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز