سازمان جهانی بهداشت:

آماده فراگیر شدن کرونا باشید

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۰:۵۴:۲۷
کد خبر: ۹۶۹۳۷۵
آماده فراگیر شدن کرونا باشید
سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر قابل مهار بودن ویروس کرونا از کشورها خواست تا با تمام توان آماده فراگیری این بیماری بوده و در عین حال مراقب بزرگنمایی آمار مرگ و میر آن باشند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دیروز (۵ اسفند) در ژنو و در جریان کنفرانسی خبری اعلام کرد: پیام اصلی آن است که باید به تمامی کشورها امید، شهامت و اعتماد به نفس داد که می توان این ویروس (کرونا) را مهار کرد و در واقع خیلی از کشورها همین کار را کردهاند.

تدروس آدهانوم گبرای سوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus) افزود: استفاده از واژه "فراگیر" در حال حاضر مطابق با واقعیات نبوده و مطمئنن ایجاد هراس می کند. ما باید بر مهار (ویروس کرونا) تمرکز کرده و در عین حال هر کاری از دستمان بر می آید برای آمادگی در برابر فراگیر شدن احتمالی آن انجام دهیم.

این مقام بهداشتی سازمان ملل افزایش ناگهانی موارد ابتلا به کرونا در ایران، کره جنوبی و ایتالیا را به شدت نگران کننده خواند ولی گفت که مسئولان فعلا شاهد گسترش جهانی افسارگسیخته این ویروس یا موارد حاد و مرگ و میر فراوان نیستند.

وی گفت: آیا این ویروس قابلیت فراگیر شدن دارد؟ قطعا دارد. آیا به آن مرحله رسیده ایم؟ برآورد ما نشان می دهد که هنوز نرسیده ایم.

مایک رایان مدیر برنامه های اضطراری سارمانجهانی بهداشت نیز در مورد وضعیت ایران گفت: لازم است تا در موج اولیه عفونتها در هر کشوری که به تازگی دچار این ویروس شده، بسیار احتیاط کنیم چرا که ممکن است تنها موارد حاد را شناسایی کنیم و مرگ و میرها بزرگنمایی شوند.

ویروس کرونا با عنوان رسمی «کووید-۱۹» از دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ده ها هزار نفر را در این کشور مبتلا و جان بیش از ۲ هزار نفر را گرفته است.

ایران بعد از چین دومین آمار فوت در اثر ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۶۱ نفر و جان باختگان آن به ۱۵ نفر رسیده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه