عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس:

لاریجانی، اشتباه پزشکیان را اصلاح کرد وگرنه بحران ایجاد می‌شد/ گزارش تلفیق به صحن رفت نه لایحه دولت!/ کرونا و رای ندادن مردم، دلیل رد بودجه

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۴:۵۸:۴۹
کد خبر: ۹۶۹۵۷۸
لاریجانی، اشتباه پزشکیان را اصلاح کرد وگرنه بحران ایجاد می‌شد/ گزارش تلفیق به صحن رفت نه لایحه دولت!/ کرونا و رای ندادن مردم، دلیل رد بودجه
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: در جلسه روز دوشنبه مجلس، گزارش تلفیق به صحن رفت نه لایحه دولت.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره وضعیت بودجه گفت: تصمیم مجلس مبنی بر رد کلیات بودجه اشتباه بود. در جلسه پنجم اسفندماه مجلس، گزارش تلفیق بودجه رَد شد، ارسال آن به دولت یعنی چه؟ پزشکیان خوب نتوانست جلسه دیروز را مدیریت کند و تصمیم اشتباه گرفت. این تصمیم اشتباه را نیز رئیس مجلس با یک ظرافتی اصلاح کرد، پس از تصمیم مجلس، دولت می‌توانست اعتراض کند بگوید شما لایحه من را به رأی بگذارید نه گزارش تلفیق را.

او ادامه داد: در جلسه روز دوشنبه مجلس، گزارش تلفیق به صحن رفت نه لایحه دولت. سلسه مراتب لایحه دولت در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و اصلاحات اجزا توسط نمایندگان صحن انجام شده است. اگر مجلس گزارش کمیسیون تلفیق را قبول ندارد ارسال آن به دولت، بی معنا است. از لحاظ ساختاری و شکلی تصمیم رئیس مجلس اشتباه بود، رد شدن لایحه یا رد شدن گزارش کمیسیون بی‌معناست.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: طبق قانون اساسی مجلس مجاز و مختار است که تغییراتی را در لایحه انجام بدهد. در شرایط تحریم، سیل، زلزله، بحران، کرونا به رئیس دولت می‌گوییم علی‌الحساب برای خودت کار کن. این چه شیوه کشورداری است؟ افزایش حقوق کارمندان کجاست؟ دولت مجاز نیست افزایش دهد، همسان سازی بازنشستگان کجاست؟ دولت مجاز نیست همسان سازی کند. هدفمند کردن یارانه ها، دولت مجاز نیست. پس به عبارتی تورم خود به خود افزایش پیدا می‌کند اما ما به دولت می گوییم هیچ کدام از اینها را حق نداری انجام بدهی. گزارش تلفیق بودجه را باید به خود تلفیق برگردانیم و بگوییم با همه زحماتی که شما کشیدید، هنوز نظر نمایندگان اعمال نشده است.

او بیان کرد: عین همین اتفاق ابتدای مجلس دهم افتاد آن موقع هم، به تلفیق برگشت. ایرادات آقایان نماینده در جلسه مجلس وارد نبود، این ایرادات را از الان تا انقلاب امام زمان، می‌شود مطرح کرد. در جلسه روز سه شنبه مجلس، مقرر شد کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را براساس پیشنهادات نمایندگان اصلاح و مجدداً به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ارائه کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در رابطه با رد شدن لایحه بودجه شبهات زیادی مطرح شد. اول اینکه نمایندگان از کرونا ترسیدند. دوم اینکه نمایندگان پاسخ رأی ندادن مردم را دادند. البته این ها را تایید نمی کنم. شبهه دیگر این بود که نمایندگان می خواهند مجلس بعدی را دچار مشکل کنند زیرا آنها تازه واردند و قوانین این کار را نمی‌دانند. منافع ملی نباید درگیر مسائل سیاسی شود. از شورای نگهبان ناراحتیم، اما باید ناراحتی ها را کنار بگذاریم. مردم مشکل دارند باید بودجه را سریع در شبانه روز، با کرونا و بی‌کرونا بررسی کنیم.

او در پایان گفت: خوبی‌های لاریجانی اینهاست. در تاریخ به نبود امثال لاریجانی در مجلس افسوس می‌خوریم. لاریجانی تصمیم اشتباه را تصحیح کرد و گرنه در کشور یک بحران، ایجاد می‌کرد.

نظر شما
پرونده ویژه