یک کارشناس مسائل آمریکا:

طرح گراهام و منندز هیچ تفاوتی با درخواست‌های ترامپ ندارد/ طرح این دو سناتور مصرف انتخاباتی دارد/ همه مذاکرات بر سر این است که ایران چرخه سوخت هسته‌ای‌اش را حفظ کند

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۵:۴۸:۳۵
کد خبر: ۹۷۱۰۷۷
طرح گراهام و منندز هیچ تفاوتی با درخواست‌های ترامپ ندارد/ طرح این دو سناتور مصرف انتخاباتی دارد/ همه مذاکرات بر سر این است که ایران چرخه سوخت هسته‌ای‌اش را حفظ کند
یک کارشناس مسائل آمریکا درباره طرح دو سناتور آمریکایی برای مذاکره با ایران می‌گوید: طرحی که این دو سناتور در حال تهیه آن هستند، هیچ تفاوتی با درخواست‌های ترامپ ندارد.

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره طرح دو سناتور آمریکایی برای مذاکره با ایران به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: طرحی که سناتور گراهام و منندز مطرح کردند چیزی نیست جز همان طرح‌هایی هستند که ایران از ابتدا با آن مخالفت کرده بود. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره دلایل خروج آمریکا از برجام، توضیح داد: دلیل خروج آمریکا از برجام این بود که وقتی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، توافق هسته‌ای با ایران را یک فاجعه نامید و گفت این توافق اشتباه بزرگی بوده و باید اصلاح شود. اصلاحات مدنظر ترامپ اصلاحات جزئی در بندها نبود بلکه یک بازنگری اساسی بود؛ اول اینکه ایران چرخه سوخت هسته‌ای نداشته باشد و برخی از جداول زمانی، یعنی سانست یا غروب برجام ابدی برای ایران لحاظ شود و بعد هم موضوعات غیر هسته‌ای در مذاکرات گنجانده شوند. در آن زمان بیشترین توجه به بحث موشکی ایران بود. 

ابوالفتح با تاکید بر اینکه طرحی که این دو سناتور در حال تهیه آن هستند هیچ تفاوتی با درخواست‌های ترامپ ندارد، اظهار کرد: در این دو طرح عنوان شده که ایران غنی‌سازی هسته‌ای نداشته باشد نه تنها ایران بلکه همه کشورهای حاشیه خلیج فارس متعهد شوند که چرخه سوخت هسته‌ای نداشته باشند و این سوخت از طریق طرف‌های خارجی، تضمین شده در اختیار این کشورها قرار بگیرد. 

او افزود: شاید این طرح‌ها برای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطلوب باشد چراکه در این کشورها نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت هستند و چرخه سوخت هسته‌ای ندارند اما برای ایران که چرخه سوخت هسته‌ای را به صورت کامل و در سطح پیشرفته دارد، به این معناست که ایران چرخه سوخت هسته‌ای‌اش را کنار بگذارند اما ایران تا الان حاضر نشده چنین چیزی را بپذیرد و همه مذاکرات در طول ده دوازده سال اخیر هم بر سر این بوده است که ایران بتواند، چرخه سوخت هسته‌ای‌اش را حفظ کند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره بحث موشکی طرح این دو سناتور، بیان کرد: نکته بعدی این است که در طرح  گراهام و منندز بحث موشکی ایران و مسائل منطقه‌ای مطرح شده است که آمریکا از آنها، تحت عنوان حمایت از تروریسم یاد می‌کند اما جمهوری اسلامی آن را حمایت از مقاومت می‌دانند. ایران در آخرین مواضع خود اعلام کرده است که اگر تحریم‌ها برداشته شود و امریکا به برجام برگردد، ایران آمادگی دارد تا در موارد جزئی تغییراتی را در برجام اعمال کند؛ اینکه موارد جزئی مورد نظر ایران چیست، هنوز تشریح نشده است اما احتمالاً چیزی بیشتر از از همان جداول زمانی و بالا پایین شدن سانست، نباشد.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت که این دو طرح هیچ گشایشی ایجاد نمی‌کند و صرفاً برای این مطرح شده‌اند که دونالد ترامپ در آستانه انتخابات یک دستاوردی داشته باشد و بتواند، آن را در داخل آمریکا به عنوان یک موفقیت مطرح کند.

او در پایان درباره شروط منطقه‌ای ترامپ برای مذاکره با ایران توضیح داد: طرحی که ترامپ برای مذاکره با ایران ارائه کرده بود بسیار کلی بود. اگر مبنا را شروط ۱۲ گانه پمپئو قرار دهیم که چند هفته بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام شد، در آن شروط مسائل منطقه‌ای هم گنجانده شده است. در آن شروط امریکا اشاره می‌کند که ایران باید از حمایت از تروریسم دست بردارد و در امور کشورهای منطقه دخالت نکند، این تعبیری است که آمریکایی‌ها درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران عنوان می‌کنند و در آن صورت ایران باید حمایت از حزب‌الله، جنبش حماس، حشدالشعبی عراق، حوثی‌های یمن را متوقف کند.

نظر شما