کارشناس مسائل عراق:

عراق گرفتار سهم خواهی گروه‌های سیاسی شده است

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۱۰:۱۷:۰۱
کد خبر: ۹۷۲۲۸۶
عراق گرفتار سهم خواهی گروه‌های سیاسی شده است
یک تحلیلگر مسائل سیاسی عراق با بیان اینکه عراق گرفتار سهم خواهی گروه‌های سیاسی مختلف شده است، نسبت به عواقب این سهم خواهی هشدار داد و گفت: تشکیل نشدن کابینه و عدم توجه به خواسته های مردم عراق، مردم را دوباره به خیابان ها می‌کشاند.

«محمد اخباری»، کارشناس مسائل عراق، درباره تشکیل نشدن کابینه دولت عراق پس از ماه ها بحث بین جناح های مختلف سیاسی با اشاره به کناره گیری محمد توفیق علاوی از نخست وزیری عراق، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: وضعیت عراق با توجه به اینکه این کشور در دوران حساسی قرار دارد و روند تحولات منطقه ای و جهانی نیز به گونه ای است که اگر عراق نتواند در وضعیت فعلی به مجموعه دولت و اقداماتی که باید انجام بگیرد سرو سامانی بدهد، طبیعتا دچار مشکلات بسیاری در آینده نه چندان دور می شود. حدود بیش از شش ماه یعنی از شهریورماه تاکنون، این کشور بدون دولت اداره می‌شد و کسی عملا قدرت تصمیم گیری ندارد و قانون اساسی نیز اختیارات زیادی را به نخست وزیر داده است که در حال حاضر نبود نخست وزیر و نداشتن قدرت تصمیم گیری، موجب از بین رفتن همه زیرساخت های موجود شده است.

او افزود: بنابراین اگر این روند در عراق در حال افزایش باشد، شاهد مشکلات بسیاری در آینده خواهیم بود که ممکن است مردم عراق  به نشانه اعتراض وارد میدان شوند و مجددا شاهد اعتراضاتی مثل چند ماه گذشته در این کشور باشیم. متاسفانه همان گونه که مقتدی صدر اشاره کرده است سهم خواهی گروه های مختلف سیاسی که منافع گروهی خود را بیش از منافع ملی در نظر می‌گیرند موجب شده این اتفاقات در صحنه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی عراق رخ دهد و عملا این گروه ها نتوانند، تصمیم گیری نهایی را درباره انتخاب نخست وزیر انجام دهند و روند فعلی، روندی با پایان خوشایند نخواهد شد و مشکلات عدیده ای را برای دولت عراق به وجود خواهد آورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: سهم خواهی های گروه های سیاسی عراق از قبیل اینکه وزرای کابینه عراق متعلق به کدام جناح باشد، متاسفانه باعث شده پس از ماه ها تاکنون نخست وزیر انتخاب نشود. این در حالی است که مردم در خیابان این خواسته را دارند که دولت عراق هر چه زودتر باید به بحث فساد، خدمات و نبود امکانات رسیدگی کند اما متاسفانه گروه های سیاسی عراق به این خواسته مردم توجه ندارند. طبیعتا نخست وزیری که انتخاب می‌شود سهم خواهی آنها را نمی‌پذیرد چراکه می‌خواهد، پاسخگوی خواسته های مردم در خیابان باشد. بنابراین این سهم خواهی، روند پاسخگویی را دچار مشکل کرده است.

او با بیان اینکه احتمال دخالت خارجی در عراق وجود دارد، گفت: متاسفانه دخالت گروه های داخلی عراق در روند تشکیل کابینه، بیش از گروه های خارجی است چرا که آنها هنوز به این نتیجه نرسیده اند که منافع ملی عراق ایجاب می کند که این کشور باید دولت داشته باشد.

گفتنی است «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید و مکلف به تشکیل کابینه، بامداد دوشنبه با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور عراق از تشکیل کابینه انصراف داد. علاوی در نامه به "برهم صالح" دلیل انصراف را تلاش او برای تشکیل کابینه ای مستقل عنوان کرده که با مخالفت هایی مواجه شده است.

برهم صالح، رییس جمهور عراق، نیز موافقت خود را با کناره‌گیری «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف این کشور اعلام کرد. برهم صالح اعلام کرد: ظرف ۱۵ روز آینده با مشورت گروه‌های مختلف، گزینه جدید نخست وزیری را معرفی می‌کنم.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق در پی انصراف محمد توفیق علاوی مامور تشکیل کابینه از این سمت خود در پیامی توئیتری خطاب به علاوی گفت: «عشق به عراق الهام بخش شما برای عقب نشینی بود، از همین رو از خیر آن گذشتی».

صدر گفت: «تا به کی کسانی که عاشق سهم‌خواهی هستند در خواب غفلت به سر می‌برند و ملاحظه منافع ملت را نمی‌کنند. و منابع ملت را به بازی می‌گیرند. تا کی عراق اسیر عده‌ای فاسد باقی می‌ماند و تا کی عراق به دست اندکی باقی می‌ماند که سرنوشت آن را به بازی می‌گیرند. عشق به وطن را گم کرده‌اند و برده آمال و شهواتشان هستند».

رهبر جریان صدر در پایان آورده است: «من از مفسدین تا روز قیامت برائت می‌جویم من از کسانی که از خدا سرپیچی کردند. آنها اسیر خواسته‌ها و لذت‌هایشان شدند».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز