یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری:

اگر شهادت سردار سلیمانی نبود سطح مشارکت از این هم پایین‌تر می‌آمد/ مجلس یازدهم به شدت به صدای مطهری، کواکبیان و صادقی احتیاج داشت

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۱۲:۲۸:۲۴
کد خبر: ۹۷۲۳۹۱
اگر شهادت سردار سلیمانی نبود سطح مشارکت از این هم پایین‌تر می‌آمد/ مجلس یازدهم به شدت به صدای مطهری، کواکبیان و صادقی احتیاج داشت
یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری می‌گوید: یکی از نقاط ضعفی که در تاریخ ثبت خواهد شد این است که در حال تبدیل کردن نظام از چند صدایی به تک صدایی هستیم، متاسفم که مجلس یازدهم تکصدا می‌شود.

«رضا جلالی»، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره علل مشارکت پائین مردم در انتخابات گفت: ناامیدی مردم از آینده اجرای کشور باعث شد که در تهران یک پنجم واجدین شرایط شرکت کنند. تجربه نشان داده اگر مشارکت مردم بالا باشد، طیف اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات هستند و اگر مشارکت پائین باشد طیف اصولگرایان. نمی‌توان این نتیجه را  به معنای پیروزی اصولگرایان قلمداد کرد.

جلالی این موضوع را نگران‌کننده دانست و اظهار کرد: اگر قانون ۲۵ درصد عملی می شد هیچ یک از این ۳۰ نفر به مجلس یازدهم را پیدا نمی‌کردند. اصولگرایان قبل از اینکه بابت این نتیجه خوشحال باشند باید بابت این که مقبولیت نظام به دلیل عملکرد مسئولین در حال کم شدن است، باید ناراحت باشند. این موضوعی است که مقامات کشور باید نگران آن باشند.

او افزود: اعتراضات بنزینی، وقایع آبان‌ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی از عواملی بود که باعث شد، مردم نسبت به صندوق رای سرد شوند. در این شرایط حتی اگر همه احزاب اصلاح‌طلب هم لیست می‌دادند، تغییری در نتیجه حاصل نمی‌شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک اسطوره ملی که همه افراد روی این شخصیت وفاق داشتند اگر اتفاق نمی‌افتاد، سطح مشارکت از این هم پائین‌تر می‌آمد. خیلی از نیروهای انقلاب به نوعی به خاطر آرمان‌های حاج قاسم سلیمانی با صندوق آشتی کردند و باعث شدند که شرایط حداقلی، ایجاد شود.

جلالی خاطرنشان کرد: استنباط من این است که اگر شرایط تغییری نکند، چون میزان مشارکت در شهرهای بزرگ زیر ۵۰ درصد خواهد بود اصلاح‌طلبان در هیچ شورایی چه در شورای شهر و چه در شورای مجلس و خبرگان دیگر رای نخواهند آورد و حاکمیت باید در صدد مشروعیت بخشی بیشتر به نظام سیاسی خود، برآید.

عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان امکان تشکیل فراکسیون مستقل را دارند یا خیر؟ عنوان کرد: بعید می‌دانم اصلاح‌طلبانی که در انتخابات رای آوردند بتوانند، یک فراکسیون مستقل تشکیل دهند. اولا تعداد آن‌ها به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد بعد هم پیش بینی می‌کنم که این افراد، برای اینکه از غربال شورای نگهبان رد شوند، کم کم در جریان نیروهای اصولگرا استحاله می‌یابند.

او با اظهار تاسف درباره تکصدا بودن مجلس یازدهم، عنوان کرد: مجلس یازدهم به شدت به صدای علی مطهری، مصطفی کواکبیان و محمود صادقی احتیاج داشت. باید حداقل  صدای علی مطهری تحمل می‌شد. لازم بود برای تشکیل مجلس چندصدایی، صدای علی مطهری در مجلس یازدهم نیز شنیده شود. 

جلالی در پایان اظهار کرد: یکی از نقاط ضعفی که در تاریخ ثبت خواهد شد این است که در حال تبدیل کردن نظام از چند صدایی به تک صدایی هستیم. متاسفم که مجلس یازدهم تکصدا می‌شود. 

نظر شما