یک نماینده منتخب مجلس یازدهم:

کودک همسری مسئله اصلی جامعه نبود و وقت زیادی از مجلس گرفت/ حضور زنان در ورزشگاه‌ها چقدر مسئله اصلی زنان است؟/ تعیین سهمیه کرسی مجلس برای خانم‌ها پسندیده نیست!

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۱۲:۲۸:۲۲
کد خبر: ۹۷۲۸۷۵
کودک همسری مسئله اصلی جامعه نبود و وقت زیادی از مجلس گرفت/ حضور زنان در ورزشگاه‌ها چقدر مسئله اصلی زنان است؟/ تعیین سهمیه کرسی مجلس برای خانم‌ها پسندیده نیست!
یک نماینده منتخب مجلس یازدهم می‌گوید: اگر به بحث کودک همسری نگاه کنیم آیا این بحث در کل جامعه ما مسئله اصلی بوده است که ساعت‌ها وقت مجلس برای این مسئله بخواهد گرفته شود، یا بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها چقدر مسئله اصلی زنان است؟ نگاه ما باید به این مسائل دقیق‌تر باشد.

«زهره سادات لاجوردی»، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده منتخب مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه زنان، گفت: مجلس دو وظیفه مهم و اساسی دارد؛ یکی قانونگذاری و دیگری نظارت است. در مجالس گذشته به بحث قانون و قانون‌گذاری به صورت مستمر پرداخته شده و قانون گذاری در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است؛ اما گاهی اوقات مجلس به تشخیص اولویت قانون‌گذاری در حوزه‌های مختلف، توجه نداشته است، این مسئله باید در مجلس یازدهم لحاظ شود.

این عضو جبهه پایداری عدم تشخیص اولویت‌های حوزه زنان را نیز از مشکلات مجلس دانست و اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده هم قوانین خوبی داریم گذشته از اینکه برخی از این قوانین اجرایی نشده و به آن پرداخت نشده است، در بخش‌هایی هم خلاء قانون وجود دارد یا به قوانینی پرداخته شده که اولویت ما نبوده‌اند. در خصوص مسئله ازدواج و تسهیل ازدواج قانون‌گذاری صورت گرفته اما آن طور که باید و شاید، اجرایی نشده است. 

نماینده منتخب مجلس یازدهم کودک همسری را از مباحث غیرضروری مجلس دهم معرفی کرد و گفت: در مجلس دهم به بحث کودک همسری پرداخته شد در حالی که ما درباره زنان اولویت‌های مهم‌تری داریم. اشتغال زنان، زنان سرپرست خانوار و افزایش آمار طلاق مشکلاتی است که باید در مجلس یازدهم برای حل آن فکر کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

زهره سادات لاجوردی درباره اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه زنان، اظهار کرد: در وضعیت فعلی و به دلیل فشار اقتصادی و بحث‌های معیشتی، مهم‌ترین کار ما باید در زمینه اشتغال و معیشت زنان باشد. ما نباید مسائل زنان را جدای از مسائل جامعه بدانیم چرا که اینها کاملاً با یکدیگر ارتباط دارند و بر روی هم تاثیر می‌گذارند. 

او افزود: در شرایط فعلی باید کاری کرد که در قانونگذاری معیشت و فشار اقتصادی مردم در نظر گرفته شود تا مردم از زیر بار این فشار خارج شوند. اگر به بحث کودک همسری نگاه کنیم آیا این بحث در کل جامعه ما مسئله اصلی بوده است که ساعت‌ها وقت مجلس برای این مسئله بخواهد گرفته شود، یا بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها چقدر مسئله اصلی زنان است؟ نگاه ما باید به این مسائل دقیق‌تر باشد. 

این عضو جبهه پایداری هشدار داد: در مطالبه اولویت‌های اصلی حوزه زنان باید مراقب باشیم که در زمین از پیش طراحی شده دشمن بازی نکنیم. گاهی به نظر می‌رسد برخی ناخواسته یا ناآگاهانه در زمینی بازی می‌کنند که دشمن برای آنها طراحی کرده است.

نماینده منتخب مجلس یازدهم درباره ترکیب کمی زنان در مجلس یازدهم گفت: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند. زنان به برکت انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف رشد کرده‌اند و در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رشدشان چشمگیری بوده است. 

زهره سادات لاجوردی درخصوص تعیین سهیمه صندلی‌های مجلس برای زنان گفت: مشارکت زنان در امور سیاسی و اجتماعی موجب می‌شود که به صورت طبیعی آمادگی خود را برای حضور در عرصه‌های مختلف اعلام کنند و خودشان در صحنه حاضر شوند. این که بخواهیم سهمیه‌ای را مشخص کنیم و بگوییم این تعداد کرسی مجلس برای خانم‌ها باشد خیلی پسندیده نیست. افراد باید به شکل طبیعی و بر اساس شایسته‌سالاری، موقعیت و پیشینه‌ای در معرض انتخاب، قرار بگیرند. اگر بر این اساس به میدان بیایند به نظر می‌رسد که این حالت عقلانی‌تر و طبیعی‌تر است.

این عضو جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که آیا تبعیض مثبت به زنان کمک نمی‌کند که مجال بیشتری برای بروز توانایی‌های خود داشته باشند، گفت: اگر بحث شایسته سالاری را در نظر بگیریم همراه با تبعیض مثبت بله این خوب است اما اگر صرف نظر از شایسته سالاری باشد و فقط به این قصد باشد که تعدادی مشخصی از خانم‌ها در مجلس باشند و سهمیه داشته باشند این نباید جدای از شایسته سالاری باید باشد. اگر همراه هم باشند خوب است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز