چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تعطیلی مجلس ایران تا اطلاع ثانوی!/ پیشنهاد کرونایی آمریکا و واکنش ایران

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۵:۱۳:۰۳
کد خبر: ۹۷۳۲۹۱
تعطیلی مجلس ایران تا اطلاع ثانوی!/ پیشنهاد کرونایی آمریکا و واکنش ایران
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

به‌ مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، مقام معظم رهبری صبح روز سه شنبه دو اصله نهال میوه غرس کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، کاشت درخت را حرکتی با برکت خواندند و درخصوص بیماری شایع‌ شده کرونا در کشور، گفتند: همچنان‌که قبلا از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی صمیمانه تشکر کردم، لازم می‌دانم بار دیگر از این عزیزان که با کار بسیار با ارزش خود در حال جهاد در راه خدا هستند، تشکر کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی، افزودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چراکه خداوند ما را موظف کرده در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هرچه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هرچه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.

مقام معظم رهبری در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آن‌چنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چراکه توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.

چهره هفته؛ رئیس جمهور

روز شنبه سران قطر، ترکیه و روسیه به صورت تلفنی با رئیس جمهور رایزنی کردند. کرونا و مسائل منطقه به ویژه درگیری‌های اخیر در استان ادلب سوریه از محورهای این مذاکرات بود. در زمینه کرونا، رئیس جمهور کشورمان از آمادگی ایران برای همکاری‌های منطقه‌ای برای مهار این بحران، در قالب اجرای سریع پروتکل بهداشتی خبر داد. روحانی در تماس با سران ترکیه و روسیه نیز درباره تحولات اخیر سوریه، خواستار تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و تداوم توافقات آستانه شد و از آمادگی ایران برای برگزاری اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران خبر داد.

رئیس جمهور در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، گفت: مدیریت و کنترل ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به این ویروس در ایران در نظر گرفته شده و اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک از این بحران عبور کنیم.

اردوغان نیز با استقبال از اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور با هدف تسهیل روابط تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور، گفت و گو  و همکاری‌های وزارت بهداشت دو کشور در این زمینه را لازم دانست. او با تأثیرگذار خواندن نقش ایران در تحولات سوریه، گفت و گو‌های سیاسی را تنها راه حل مشکل سوریه خواند و خواستار مساعدت و همکاری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه شد.

در ادامه دکتر روحانی در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، نیز با قدردانی از اعلام همکاری دولت و وزارت بهداشت روسیه در زمینه مقابله با ویروس کرونا در ایران، وضعیت ایران در این زمینه را کنترل کامل شرایط توصیف کرد و گفت: آمادگی اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور برای مبارزه با این ویروس را داریم.

همچنین دکتر روحانی در تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، تاکید کرد: امروز ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده و همه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند.

امیر قطر با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در زمینه توافق بر پروتکل‌های مشترک بهداشتی و همکاری‌های وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور در راستای انجام تبادلات تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور، گفت: دولت و ملت قطر خود را در کنار مردم و دولت ایران می‌بینند و از هرگونه کمک و همکاری در راستای مقابله با این بیماری دریغ نخواهیم کرد.

خبر مهم هفته؛ اذن رهبری برای بودجه

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، گفت: در هفته های اخیر جلسات متعددی در هیئت رئیسه مجلس برگزار شد تا موضوع نحوه بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شده و راهکاری برای برگزاری جلسات علنی ایجاد شود، از طرف دیگر ستاد مقابله با کرونا با برگزاری جلسات مجلس در مکانی دیگر نیز مخالفت می کرد. این موضوع واضح بود که اگر ما لایحه بودجه سال ۹۹ را در شرایط کنونی به تصویب نرسانیم، دولت در سال آینده اجازه افزایش حقوق کارمندان را ندارد، همچنین همه دخل و خرج دولت غیرقانونی خواهد شد، از طرفی دیگر در چند وقت اخیر پیشنهاد تصویب دو دوازدهم و سه دوازدهمی لایحه بودجه مطرح شد که باز هم این پیشنهاد همان تبعات را به دنبال داشت. اگر می خواستیم لایحه بودجه را به صورت دو دوازدهمی و سه دوازدهمی تصویب کنیم این مسئله هم مستلزم برگزاری جلسه علنی بود که ستاد مقابله با کرونا اجازه برگزاری این جلسه را نیز نمی داد، از طرفی دیگر اگر لایحه بودجه به صورت سه دوازدهمی مورد تصویب قرار می گرفت، نهایتا مجلس یازدهم پس از انجام تشریفات برگزاری پارلمان و تشکیل کمیسیون های تخصصی، باید بار دیگر این لایحه را از ابتدا مورد بررسی و تصویب قرار می داد که با این روند احتمالا لایحه بودجه سال ۹۹ در شهریورماه سال آینده تصویب می شد.

در نهایت «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، نامه ای به رهبری در این باره نوشت. در این نامه همه اقدامات و تلاش های مجلس برای برگزاری جلسات پارلمان تشریح شد.

همچنین در نامه رئیس مجلس به رهبر معظم انقلاب، موضوع  رای اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد که معظم له اجازه دهند، سرپرستی سرپرست فعلی وزارت جهاد کشاورزی تا زمان برگزاری جلسات علنی مجلس تداوم داشته باشد. خوشبختانه از آن جایی که قانون اساسی ما، قانونی بسیار مترقی بوده و ما هیچ بن بستی برای مسائل کشور نداریم، رهبر معظم انقلاب با هر دو پیشنهاد مجلس موافقت فرمودند و ما از طرف مجلس و ملت ایران از محضر مبارک معظم له به خاطر گره گشایی و روشن شدن تکلیف دولت، مجلس و کشور تشکر می کنیم. براساس مجوز رهبر معظم انقلاب اگر شورای نگهبان به برخی از مواد لایحه بودجه سال ۹۹ ایراد بگیرد، این موارد در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مورد بررسی و اصلاح قرار خواهد گرفت.

بودجه سرانجام به شورای نگهبان رسید تا در مهلت دو هفته‌ای در این شورا بررسی و برای اجرا به دولت تحویل داده شود.

جنجال هفته؛ کرونا سیاسیون

در روزهای اخیر برخی چهره‌های سیاسی مانند مجتبی ذوالنوری یا محمود صادقی، نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند، به کرونا مبتلا شده‌اند. آنها یا با انتشار ویدئو یا خبر در صفحه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی خبر کرونایی‌شدن خود را اعلام کردند. در این میان البته برخی چهره‌های سیاسی دیگر مانند مرحوم هادی خسروشاهی، نماینده سابق ایران در واتیکان یا نماینده آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم، به‌دنبال ابتلا به کرونا درگذشتند. نماینده مجلس یازدهم جانباز شیمیایی بوده است. همچنین خبر مبتلا شدن برخی چهره‌های سیاسی هم در روزهای گذشته منتشر شد.

فریدالدین حدادعادل، تنها فرزند پسر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در توییتر خود نوشت: «خب، کرونایی شدم. رفته بودم قم به مدرسه‌ سر بزنم که مبتلا شدم و الان قرنطینه‌ خانگی‌ام. از همه‌ دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدرسه بابت پیام‌های محبت‌آمیزشون تشکر می‌کنم. سعی می‌کنم تجربه‌ این چند روز رو براتون بنویسم.» این اظهارات با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

باشگاه خبرنگاران هم از مبتلاشدن مصطفی پورمحمدی، چهره شاخص جامعه روحانیت مبارز، به کرونا خبر داد. همچنین بنابر اعلام مجلس، از صد نفر نماینده مجلس که تست کرونا داده‌اند، تست 23 نفر از آنها مثبت بوده است. همچنین معصومه ابتکار هم خبر داده به کرونا مبتلا شده است. مشاور رسانه‌ای معصومه ابتکار گفته بود خانم ابتکار هم‌اکنون برای سپری‌کردن دوران بیماری خود در منزل بستری است.

در ادامه هم معصومه آقاپور، نماینده مجلس، از مثبت شدن تست کرونا خود خبر داد. همچنین زهره الهیان، کاندیدا مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار برنا از ابتلا فاطمه رهبر به کرونا و بستری شدن او در بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد.

در نهایت روز سه‌شنبه «عبدالرضا مصری»، نایب رئیس مجلس، گزارشی جدیدی از ابتلا نمایندگان به ویروس کرونا ارائه داد. او در جمع خبرنگاران گفت: «تاکنون تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مثبت بوده چراکه این افراد ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند و از طرفی ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود، بنابراین به نمایندگان و منتخبان توصیه می‌کنیم که فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد.»

***

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد؛ ذخایر اورانیوم غنی شده ایران 5 برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است. در بخش‌های ابتدایی آن آمده است که ایران همچنان محدودیت‌های کلیدی که در توافق هسته‌ای وجود داشته از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده را نقض کرده است. این دومین گزارش آژانس است که درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده در سه مکان اعلام نشده در ایران سوال شده است. همچنین دومین گزارش است که ادعا شده ایران به دو مکان اجازه دسترسی را فراهم نکرده است.

همزمان «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و از تهران خواست تا درباره ذرات اورانیوم کشف شده در یک سایت اعلام نشده در تهران به شفاف سازی بپردازد. او که برای دیدار با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، به پاریس رفته بود، گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد.»

پیش از این و در آستانه انتشار گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام، خبرگزاری رویترز به نقل از چندین منبع دیپلماتیک نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد درخصوص عدم دسترسی به یک یا چندین سایت هسته‌ای در ایران به مقام‌های تهران هشدار فوری دهد. رویترز همچنین عنوان کرده بود که آژانس قصد دارد، گزارش جداگانه‌ای را درخصوص عدم همکاری ایران به‌طور کلی و عدم دسترسی به یک یا چند سایت هسته‌ای در ایران به‌طور خاص منتشر کند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس درخصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش مجددا تایید می‌کند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درخصوص برجام از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ادامه دارد.

خبر هفته؛ آزادی زندانیان

با گسترش بیماری کرونا و ابراز نگرانی در رابطه با احتمال ورود این ویروس به زندان‌ها، رئیس قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای به مراجع قضائی سراسر کشور، دستوراتی را در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد که با استقبال بسیاری مواجه شد.

بخشنامه‌ای که توانسته نقش مهمی در مقابله با ورود کرونا در زندان‌ها داشته باشد و امکان آزادی با تأمین وثیقه مناسب برای برخی از زندانیانی را که هفته‌ها بود از مرخصی محروم بودند، نیز فراهم کرده است. دستورات اخیر سیدابراهیم رئیسی که در بخشنامه‌ای برای مقابله با کرونا در زندان‌ها ابلاغ شده شامل سه بند مهم است که امکان تبدیل قرار بازداشت‌ها به قرار وثیقه و اعطای مرخصی به زندانیان را فراهم کرده است. همچنین در بند سه این بخشنامه نیز آمده است: «محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و درحال‌حاضر با قرار تأمین آزاد هستند جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان‌ها تا پایان فروردین 99 خوددداری شود.» بنابراین همه قضات دادسراها و دادگاه‌ها مسئول اجرا و دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور نیز موظف به نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه شده‌اند. در این مدت مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار زندانی و ندا ناجی فعال کارگری و زندانی سیاسی به مرخصی آمدند.

***

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، از پیشنهاد این کشور به ایران برای کمک‌رسانی در مقابله با ویروس کرونا و تبادل اطلاعات خبر داد و گفت که مقامات تهران به این پیشنهاد به دیده تردید نگاه کرده و از آن استقبال نکردند.

مایک پمپئو که به منظور پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان کنگره آمریکا درباره به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا حاضر شده بود، مدعی شد: «ما پیشنهادهایی برای ارائه کمک به ایران داده‌ایم. زیرساخت بهداشتی آنها قوی و به‌روز نیست، تمایل آنها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره آنچه واقعاً در حال رخ دادن است، قوی نبوده است. این ایران است که اطلاعات را به اشتراک نمی‌گذارد.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با صدور ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به ایران را یک حرکت ریاکارانه و سیاسی به منظور فریب افکار عمومی جهانیان خواند و تأکید کرد که مبارزه با کرونا نیازمند یک اراده جهانی و همکاری بین‌المللی است.

موسوی همچنین در نشست خبری خود تاکید کرد که درباره این موضوع هیچ پیامی از سوی آمریکا دریافت نکردیم.

دروغ هفته؛ سفر رئیس جمهور به عراق

روز شنبه همزمان با تماس تلفنی رئیس جمهور با سران ترکیه و روسیه، باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما مدعی شد روحانی به بغداد سفر کرده است. این سوال در ذهن مخاطبان نقش بست که چرا چرا روحانی می‌بایست در میانه شیوع یک مسأله بهداشتی و درمانی، کشور را ترک کرده باشد؟

در ادامه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور، در توییتر خود نوشت روحانی در دفتر خود حضور دارد و همزمان با انتشار این خبر، رئیس جمهور در حال مکالمه تلفنی با سران ترکیه و روسیه بوده است.

معزی در این باره توضیح داد و نوشت؛ «گفت‌وگوی تلفنی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دقایقی پیش پایان یافت. روحانی در دفتر خود و در حال مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است. انتظار می‌رود فیک نیوزها حداقل در این روزهای سخت مواجهه‌ کشور با کرونا، چند روزی از تولید و نشر اخبار جعلی و عملیات روانی دست بکشند.»

اتفاق مهم هفته؛ فوت سه چهره سیاسی در روزهای اخیر

سیدهادی خسروشاهی، از چهره‌های برجسته در حوزه علمیه قم که سابقه حضور در واتیکان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران را داشت، به دلیل کهولت سن و ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.

حسن روحانی، رئیس جمهور، علی لاریجانی، رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران و حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز در پیام‌های جداگانه درگذشت حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی را تسلیت گفتند.

***

محمدعلی رمضانی، منتخب مردم آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم، هفته جاری درگذشت. وی که از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس بود در روزهای اخیر در بیمارستان بستری شده بود. شهریار علیپور، مدیر رسانه نماینده منتخب آستانه اشرفیه، در همین رابطه به ایرنا گفت که «تست کرونای محمدعلی رمضانی دستک، سه روز پیش منفی بوده و وی در اثر کاهش ضریب هوشیاری فوت شده است. رمضانی در هفته اخیر دچار آنفلوانزا و سرماخوردگی شدید شده بود که به دلیل انتخابات و درگیری‌های کاری، مراعات نکرد و به عفونت ریه دچار شد.»

***

همچنین سیدمحمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت. علت درگذشت او ابتلا به بیماری کرونا بود. مادر او- خواهر آیت‌الله شبیری زنجانی- نیز چندی پیش بر اثر ابتلا به این بیماری ویروسی‌ دار فانی را وداع گفته ‌بود.

نظر شما