وزیر نفت:

نشست اوپک پلاس بی نتیجه ماند/ بدترین نشست تاریخ اوپک بود/ عربستان و روسیه به توافق نرسیدند

۱۳۹۸/۱۲/۱۶ - ۲۱:۰۲:۵۲
کد خبر: ۹۷۴۱۹۹
نشست اوپک پلاس بی نتیجه ماند/ بدترین نشست تاریخ اوپک بود/ عربستان و روسیه به توافق نرسیدند
وزیر نفت با تاکید بر اینکه بازار نفت به کاهش تولید نیاز دارد، از بی نتیجه ماندن نشست اوپک پلاس به دلیل عدم توافق دو طرف اوپک و غیر اوپک به ویژه عربستان و روسیه خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ۱۶ اسفندماه) پس از پایان نشست اوپک و غیراوپک اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این گفتم، نشست سختی بود؛ دو طرف بر نظراتشان اصرار کردند و در نهایت نشست به نتیجه‌ای نرسید.

وی در توضیح بیشتر گفت: اعضایی از اوپک اصرار داشتند غیراوپکی‌ها هم باید مقدار مشخصی از سهم کاهش تولید را به‌عهده بگیرند، اما آنها نپذیرفتند و مذاکرات به بن‌بست رسید.

زنگنه با بیان اینکه شاید ظرف روزهای آتی از طریق برخی رایزنی‌ها، نتایجی حاصل شود، افزود: بازار نیاز به کاهش تولید دارد.

وزیر نفت عنوان کرد: نهایی شدن تصمیم روز گذشته اوپک مشروط به همکاری غیراوپک بود و از آنجا که غیراوپک همکاری نکرد، توافقی به‌دست نیامد و حتی توافق قبلی مبنی بر کاهش تولید ۱.۷ میلیون بشکه‌ای اوپک و غیراوپک هم تمدید نشد.

وی با بیان اینکه با توجه به تمدید نشدن توافق قبلی اعضای اوپک و غیراوپک، از ابتدای آوریل همه اعضا می‌توانند نسبت به افزایش تولید نیز اقدام کنند، نشست امروز را یکی از بدترین نشست‌های تاریخ اوپک خواند و گفت: باید تدبیری کرد و به نتیجه رسید.

زنگنه در پاسخ به اینکه برخی این نشست را آزمونی برای اعضا پیش‌بینی کرده بودند، گفت: اینکه گفتند آزمون، درست است. این آزمون با شکست مواجه شد. جلسه مشکلی بود و تجربه‌ای شد برای آنان که این جلسه را مدیریت کردند.

وزیر نفت با اشاره به تأخیر ۶ ساعته در آغاز برگزاری نشست اوپک و غیراوپک به دلیل انجام مذاکرات خصوصی، ادامه داد: دو طرف، بیشتر سعودی و روسیه، نتوانستند به نتیجه برسند. باید اجازه داد طرفین به آرامش برسند. نباید باب مذاکره را بست و باید بر نقاط مشترک طرفین بیشتر تأکید کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال برگزاری نشستی دیگر برای حصول توافق، گفت: برگزاری نشست جدید به‌ویژه در شرایط فعلی (کرونا) سخت است، اما ممکن است رایزنی‌های دو یا چندجانبه به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود. در مذاکره باید انعطاف داشت؛ در غیر این صورت همه ضرر می‌کنند.

اوپک‌پلاس همچنان زنده است

وزیر نفت همچنین در لابی هتل محل اقامت خود در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن برگزار می‌شود، گفت: معتقدم پیش از نشست ماه ژوئن  باید نشست یا رایزنی دیگری برای تصمیم‌گیری انجام شود. بازار در این وضع به تصمیم‌گیری برای کاهش تولید نفت نیاز دارد.

وی درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت تصریح کرد: در این نشست وضع به‌گونه‌ای بود که برخی اعضا نمی‌توانستند تصمیمی بگیرند. به نظر می‌رسد زمان لازم است که آرامش داشته باشیم و سپس تصمیم بگیریم.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا اوپک بدون روسیه تولید نفت را کاهش می‌دهد پاسخ منفی داد و گفت: اوپک بدون تولیدکنندگان غیرعضو اوپک تصمیمی نگرفت. اوپک تأکید دارد برای کاهش تولید به همکاری غیراوپک نیاز دارد و این دلیل اصلی بود که نتوانستیم امروز به توافق برسیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توافق به زمان بیشتری برای آرام کردن شرایط نیاز است، گفت: برای نهایی کرن یک پیشنهاد جدید نیاز به یک نشست یا یک ویدئوکنفرانس دیگر وجود دارد، زیرا هر دو سوی بازار یعنی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به کاهش دوباره تولید نفت نیاز دارند و این کاهش جدید به مشورت بیشتری نیاز دارد؛ بدون هیچ تنشی.

وی درباره دلیل مخالفت روسیه برای عدم پذیرش کاهش تولید نفت توضیح داد: بهتر است این  پرسش از وزیر انرژی روسیه پرسیده شود. اما آنها باور دارند که در این وضع نیازی به کاهش جدید تولید نفت نیست.

زنگنه ادامه داد: البته روسیه پذیرفت که تصمیم پیشین را تمدید کند، اما اوپک نپذیرفت و گفت این میزان کاهش تولید نفت کافی نیست و به کاهش تولید جدیدی نیاز است.

وی در پاسخ به اینکه آیا روسیه خروج از اوپک‌پلاس را بررسی می‌کند؟ گفت: خیر. اوپک‌پلاس همچنان زنده است.

وزیر نفت درباره اینکه واکنش اوپک به کاهش قیمت نفت چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: این واکنش بازار است.

نظر شما