اردوغان:

انجام عملیات در ادلب «حق» ترکیه بود

۱۳۹۸/۱۲/۱۸ - ۱۸:۵۱:۵۵
کد خبر: ۹۷۵۰۲۱
انجام عملیات در ادلب «حق» ترکیه بود
رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که این کشور به هیچ عنوان قصد الحاق یا اشغال بخشی از خاک سوریه را ندارد و انجام عملیات در ادلب «حق» ترکیه بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه،‌ امروز (یکشنبه) در یک سخنرانی به مناسبت روز جهانی زن مدعی شد که ترکیه به هیچ عنوان قصد الحاق یا اشغال بخشی از خاک سوریه را ندارد.

رجب طیب اردوغان در ادامه اقدامات مربوط به عملیات «سپر بهار» را «حق» ترکیه خواند و گفت که در صورت عدم تحقق موارد مطروحه در توافق اخیر بر سر «ادلب»،‌ ترکیه به اقدامات خود در خاک سوریه ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور ترکیه با اذعان به کشته شدن دستکم ۵۹ نظامی این کشور در ادلب سوریه، مدعی شد که ارتش ترکیه بیش از ۳۴۰۰ نظامی سوریه را کشته است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از سوریه به دلیل آنکه به جای مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد به سمت ادلب پیشروی کرده، انتقاد کرد.

اردوغان در ادامه گفت: «هر گونه راه حلی که زندگی مردم ادلب را تضمین کند و مرزهای ترکیه را امن سازد برای ما قابل قبول است» و ادامه داد که تمام اهداف ترکیه بازگشت سوری‌ها به خانه‌هایشان است.

رجب طیب اردوغان که با هدف فشار به ناتو و کشورهای اروپایی ده‌ها هزار پناهجو را به سمت مرزهای مسدود یونان گسیل کرده، آتن را به برخورد خشونت‌بار با این پناهجویان متهم کرد و گفت: «ندیدیم که کسی صدایش را در محکومیت اقدامات غیرانسانی مقامات یونانی بلند کند».

وی در ادامه ابراز امیداوری کرد، نشست روز دوشنبه ترکیه با چند تن از مسئولان اتحادیه اروپا درباره بحران پناهجویان نتایج خوبی در پی داشته باشد.

اردوغان در پایان از یونان خواست که درهای خود را به روی مهاجران بگشاید.

پیشتر، ترکیه پس از آنکه شمار زیادی از نیروهای نظامیش در درگیری با ارتش سوریه و حملات هوایی این کشور و روسیه کشته شدند، اتحادیه اروپا و ناتو را تهدید کرد که اگر در قضیه ادلب از آنکارا حمایت نکنند، مجبور خواهد شد مرزهای غربی خود را به روی ده‌ها هزار مهاجر بگشاید.

ترکیه پیش از این نیز با اهرم مهاجران و بازگشایی مرزهای خود بر روی آن‌ها طی چند سال گذشته، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده بود بطوریکه بعد از ورود سیل عظیمی از آن‌ها به کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا مجبور شد مبالغی را به ترکیه جهت ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی پرداخت کند.

عمده مهاجران از کشورهای جنگ‌زده سوریه، عراق، افغانستان و برخی کشورهای منطقه هستند و کشورهای اروپایی نحوه تعامل ترکیه در این قضیه را نوعی باج‌خواهی می‌خوانند.

نظر شما