درخواست اردوغان از ناتو برای حمایت از ترکیه در مورد سوریه

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۲۰:۵۴:۰۸
کد خبر: ۹۷۵۵۹۰
درخواست اردوغان از ناتو برای حمایت از ترکیه در مورد سوریه
"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه دوشنبه شب بار دیگر از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که از آنکارا در خصوص سوریه حمایت کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان که برای رایزنی با مقام‌های اروپایی در بروکسل بلژیک حضور دارد، در این باره گفت: از متحدانمان (در ناتو) انتظار حمایت کامل برای مقابله با شرایط موجود در سوریه را بدون هیچ تمایزی با دیگر کشورهای عضو داریم.

رییس جمهوری ترکیه از متحدان این کشور خواست که باید بدون هیچ پیش شرطی از آنکارا در برابر آنچه وی مبارزه با تروریسم خواند، حمایت کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم اعلام کرد که ترکیه نقش بزرگی در امنیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دارد.

رییس جمهوری ترکیه جمعه هفته پیش در فرمانی به خاطر آنچه خطرهای احتمالی خوانده شد، دستور منع عبور مهاجران از دریای اژه برای ورود به اروپا و یونان را صادر کرد.

مقامات ترکیه البته خاطرنشان کردند که به جز مسیرهای دریایی، مهاجران همچنان می‌توانند ترکیه را به مقصد دیگر کشورها ترک کنند.

اردوغان پس از افزایش تنش های نظامی و سیاسی میان آنکارا و دمشق در منطقه ادلب سوریه در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) به منظور اعمال فشار به اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کشور از این پس نمی‌تواند مانع ورود پناهجویان به اروپا شود و مرزهای خود را باز می‌کند.

پس از اعلام تصمیم دولت ترکیه موج گسترده‌ای از مهاجران این کشور را به مقصد کشورهای اروپایی و به ویژه یونان ترک کردند.

 اتحادیه اروپا در مقابل از ترکیه خواست که به توافق سال ۲۰۱۶ میلادی بین بروکسل و آنکارا درباره مهاجران پایبند باشد. در این توافق از ترکیه خواسته شده است که مهاجران را به ازای کمک اتحادیه اروپا در خاک خود نگه دارد.

این در حالی است که اردوغان نیز اتحادیه اروپا را متهم به عدم پایبندی به همان توافق کرده است.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند از تکرار بحران مهاجرت در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی جلوگیری کند. در آن زمان بیش از یک میلیون مهاجر و پناهجو از خاک ترکیه و از طریق کشورهای حوزه بالکان خود را به اتحادیه اروپا رساندند و هزینه‌های نظام رفاهی و امنیتی این اتحادیه را افزایش دادند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که اردوغان از موضوع آوارگان به عنوان اهرم فشاری برای جلب حمایت کشورهای غربی از سیاست‌های خود در سوریه بهره می‌برد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز