قائم مقام سابق وزارت امور خارجه؛

رفتارهای شیخ الاسلام برخاسته از باورها و اعتقاداتش به اسلام بود

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۱۷:۱۱:۰۸
کد خبر: ۹۷۶۰۹۲
قائم مقام سابق وزارت امور خارجه گفت: رفتارهای مرحوم حسین شیخ الاسلام برخاسته از باورها و اعتقاداتش به اسلام و امام بود و او هیچ وقت تلاش نمی کرد کارها را تصنعی انجام دهد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، «مرتضی سرمدی» روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه که به صورت مجازی برگزار شد، یکی از خصوصیت‌های وی را خستگی ناپذیری عنوان و تصریح کرد: حسین شب ها تا دیروقت کار می کرد و پرکار و پرانرژی بود؛ ‌ هیچگاه احساس خستگی نمی کرد و زمانی دست از کار می کشید که از پا می افتاد.

وی این انرژی شیخ الاسلام را برگرفته از اعتقاد وی به اسلام و امام دانست که فکر می کرد یک لحظه  نباید وقت خود را به بطالت بگذراند.

 سرمدی با اشاره به تدین و تشرع شیخ الاسلام گفت: او سال ۶۰ نذر کرده بود که یک سال روزه بگیرد و با همان روزه بودن این همه کار را انجام می‌داد؛ هیچ کس هم احساس نمی‌کرد در این حرکت حسین، ذره ای ریاکاری باشد.

وی مورد مهم اخلاقی دیگر معاون فقید مجمع تقریب مذاهب اسلامی را باور و اعتقاد وی دانست و تصریح کرد: گفتار و رفتارهای حسین برخاسته از باورهایش بود و تلاش نمی کرد کارها را تصنعی انجام دهد. در حوزه سیاسی به شدت به تکیه و اصرار بر مقاومت، باور داشت.

قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه اضافه کرد: همه می دانند حسین شیخ الاسلام با بحث حزب الله، مقاومت فلسطین و با تمام جهان اسلام مرتبط بود. تلاشی که می‌کرد به وظیفه برای او تبدیل نشده بود بلکه به این کار، باور قلبی داشت و مقاومت بخشی از وجودش شده بود.

قائم مقام وزیر امور خارجه درباره صداقت شیخ الاسلام، گفت:‌ آنچه می‌گفت صادقانه بود و صداقتش زبانزد همه بود، حتی اگر تند حرف می‌زد همه می دانستند صادقانه باورهایش را مطرح می کند. بنابراین همکاران احساس خوبی در همکاری با او داشتند و احساس آنان این بود با یک فرد صادقی کار می‌کنند که همه انرژی و تعهدش را برای اسلام و انقلاب گذاشته است.

داشتن گوش شنوا دیگر خصیصه شیخ الاسلام بود که سرمدی درباره آن چنین گفت: به حرف و نظرات همه به دقت گوش می کرد و هیچ‌وقت نظرات و دیدگاه‌های خود را به دیگران دیکته نمی‌کرد. برای هر موضوع مهمی جلسه تشکیل می‌داد تا افراد با نظرات مختلف دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

به گفته این دیپلمات، تواضع و فروتنی مرحوم شیخ الاسلام و برخورد نکردن از موضع بالا با همکاران، موجب شده بود همه در این فضای صمیمی بدون تکبر با او کار کنند.

وی افزود: مدیریت شیخ الاسلام از جنس پرورش دادن مدیران بود؛ به همکاران خود اعتماد داشت و به آنان اعتماد و خودباوری را القا می‌کرد. البته در عین حال سعی نمی‌کرد خوشایند دیگران عمل کند بلکه در اعتقاداتش راسخ بود. نمی‌توان همکاری یافت که او را دوست نداشته باشد و همه دوستدار شیخ الاسلام بودند.

 

نظر شما