گزارش روز؛

راهکارهای متفاوت نمایندگان برای مقابله با ویروس کرونا/ ماجرای ویروس متفاوت از کرونا در ووهان چین در استان قم چه بود؟

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۵:۰۲:۴۴
کد خبر: ۹۷۶۳۰۶
راهکارهای متفاوت نمایندگان برای مقابله با ویروس کرونا/ ماجرای ویروس متفاوت از کرونا در ووهان چین در استان قم چه بود؟
طی روزهای اخیر شاهد ارائه انواع و اقسام راهکارها از زبان نمایندگان برای مهار ویروس کرونا بودیم، از قرنطینه تا برداشت از صندوق توسعه ملی. شاید تعدد راهکارهای نمایندگان برای برون رفت از وضعیت کنونی منتج از تعطیلی مجلس باشد چرا که امکان گفتگوی حضوری و تبادل اطلاعات از آنها سلب شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ در نخستین روزهای اعلام شیوع ویروس کرونا در قم و جانباختن چند تن از هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به این ویروس، از نمایندگان حاضر در مجلس تست کرونا گرفته شد و مثبت بودن تست برخی از آنها موجب شد که مجلس، تعطیل شود.

اسدلله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا و با تصمیم هیات رئیسه، مجلس تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

نمایندگان خانه‌نشین شده تنها از طریق توئیتر و مصاحبه با رسانه‌ها به اظهار نظر درباره مدیریت شیوع این ویروس پرداختند؛ با اینکه مجلس مسائل مهمی چون بودجه، رای اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی و مسئله اپیدمی ویروس کرونا را در دستور کار داشت، اما ناگزیر به تعطیلی شد.

برخی از نمایندگانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، به دلیل قرنطینه امکان حضور در حوزه‌های خود را نیافتند و با استفاده از فضای مجازی و به صورت دورکاری پیگیر اخبار شهرها شدند. همچنین در روزهای اخیر شاهد ارائه انواع و اقسام راهکارها از زبان نمایندگان مردم برای مهار این ویروس بودیم، از قرنطینه تا برداشت از صندوق توسعه ملی.

برداشت از صندوق توسعه ملی

به گفته «منوچهر جمالی سوسفی»، عضو کمیسیون بهداشت، در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون که روز یکشنبه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس و سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان، تشکیل شد، درباره برداشت از صندوق توسعه ملی به عنوان یک راهکار برای تامین تجهیزات مورد نیاز نکاتی مطرح شده بود.

این عضو کمیسیون بهداشت گفت: «در نهایت قرار شد تامین منابع مالی از طرق مختلف صورت پذیرد که یکی از آن استفاده از صندوق توسعه ملی بود که بتوانند با اذن رهبری این کار را انجام دهند.»

تعطیلی ادارات

«محمدرضا نجفی»، نماینده مردم تهران، که هفته گذشته دو نامه سرگشاده به حسن روحانی نوشته بود، از بازگشت ساعت اداری به روال عادی انتقاد کرد و تعطیلی ادارات را خواستار شد و عادی‌نمایی را خطای بزرگ مدیریتی نامید.

نجفی گفت: «آقای دکتر نمکی باید قاطعانه و استوار مطابق تکالیف حرفه‌ای و وجدانی، در برابر این قبیل فشارها ایستادگی کند و به عنوان دبیر ستاد ملی به آقایان روحانی و رئیسی دستور تعطیلی محاکم و ادارات را  در اسرع وقت ابلاغ کند؛ حفظ سلامت مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها و مقر نیروهای امنیتی- انتظامی بسیار مهم است، ایزوله سازی یا چاره اندیشی برای جلوگیری از آلودگی این مراکز بسیار با اهمیت است.»

برخورد قضایی

غلامرضا حیدری در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از قرنطینه نشدن قم و ممانعت از این امر خواستار بازخواست روحانیون و مراجعی شد که در را ه اعمال محدودیت‌ها و پیشگیری از کرونا در قم، مانع‌تراشی کردند.

او گفت: «از قوه قضائیه باید مطالبه شود که حکم روحانی و عالمی‌که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی‌زودتر شروع شود چیست؟»

قرنطینه و محدودیت تردد در شهرها

مجمع نمایندگان استان گیلان روز دوشنبه ۱۹ اسفند در نامه ای خطاب به رئیس مجلس و وزیر بهداشت، تقاضاهایی را مطرح کردند.  تعطیلی ادارات و شرکت‌ها به مدت دو هفته، قرنطینه کردن استان و کنترل شدید ورودی ها، رفع نیاز فوری به کادر درمانی و لوازم حفاظتی، تصمیم‌گیری فوری درباره ساعت کار اصناف، و نحوه تامین آذوقه مردم، از جمله درخواست‌های مجمع نمایندگان گیلان بود.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران، در نامه‌ای دیگر به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه «تجربه عدم قرنطینه شهر قم آثار مهیبی بر جای گذاشته است»، خواستار قرنطینه کردن تهران شد.

همچنین منصوری، نماینده ساوه، در گفتگو با خبرگزاری برنا از لزوم کنترل ورودی و خروجی شهرها علیرغم دشوار بودن این کار و نیز بررسی رفت و آمدها سخن گفته بود.

مبارزه با ویروسی از نوع بیوتروریسم

روز یکشنبه شهاب برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، از کشف ویروسی متفاوت از ویروس کرونا در ووهان با منشایی متفاوت سخن گفت که کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، آن را تکذیب کرد.

برزگر گفته بود: «بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست منشأ ویروس دوم از کجاست؟ آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشأ نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.»

او همچنین بهترین راهکار را ماندن در خانه دانست و گفت: «پیشنهاد دادیم که از همه ابزارهای قهری، جبری، اجباری، خواهش و تمنا استفاده شود تا مردم در خانه بمانند. همچنین پیشنهاد شد که از صندوق توسعه ملی پتانسیل بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، سپاه، ارتش و سایر نهادها استفاده شده و همه پای کار آیند تا زنجیره کرونا قطع شود.»

تشکیل ستاد مدیریت جنگی

تشکیل ستاد مدیریت جنگی پیشنهاد سیدکاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی بود. او گفت: «ما اعتقادمان این است با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرماندهی جنگ اقتصادی را را به دولت دادند و این ویروس هم شرایطی شدیدتر از جنگ اقتصادی را ایجاد کرده است، درخواست‌مان از ایشان این است که مثل زمان جنگ دستور بدهند ستاد مدیریت جنگ برای مقابله با این ویروس تشکیل و از توانمندی دستگاههای مختلف در این زمینه استفاده شود.»

او با بیان اینکه «استان گیلان از نظر ورود ویروس در صدر قرار دارد و روند ابتلا به ویروس کرونا در این استان تا الان صعودی بوده»، افزود: وزارت بهداشت، بسیج، سپاه و برخی نهادها به خوبی ورود کردند ولی کافی نیست. ما از هفته اول تذکر دادیم، امروز هم  وضعیت گیلان تشدید شده و به منطقه قرمز تبدیل شده و این درحالی است که متاسفانه بخشی هم مغفول مانده است.

به نظر می‌رسد نمایندگان ملت باید با اتخاذ یک راهکار موثر امکان تبادل اطلاعات را ایجاد و راه گفتگو را باز کنند تا با دسترسی به مجموعه‌ اطلاعات و در نظر گرفتن جمیع جهات، بتوانند در زمینه مدیریت شیوع ویروس کرونا به یک جمع‌بندی کلی برسند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز