سخنگوی قوه قضاییه:

عمده اقدامات ما در راستای مبارزه با کهنه ویروس فساد بود/ ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی به مرخصی رفتند/ عمار صالحی به ۱۰ سال حبس محکوم شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۱۰:۲۰:۱۴
کد خبر: ۹۷۸۷۷۴
عمده اقدامات ما در راستای مبارزه با کهنه ویروس فساد بود/ ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی به مرخصی رفتند/ عمار صالحی به ۱۰ سال حبس محکوم شد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در دوره تحول قوه قضاییه عمده اقدامات در جهت مبارزه با کهنه ویروس فساد بود و در مهار این ویروس موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، در ابتدای نشست خبری خود گفت: سال ۹۸ سالی توام با فراز و نشیب های فراوان بود البته ملت قهرمان ایران با لطف خداوند در همه عرصه ها سربلند بود و فراز و فرودهای سال ۹۸ را با سربلندی، پشت سر گذاشت.

او افزود: ما در قوه قضاییه در سال ۹۸ قصد داشتیم مردم طعم شیرین عدالت را بچشند. گزارش تفصیلی عملکرد قوه قضاییه را بعدا به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

سخنگوی قوه قضاییه با تشکر از کادر پزشکی گفت: از پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، تشکر می‌کنم. همچنین از مقام معظم رهبری که دستورالعمل‌های ستاد کرونا را برای همه ارکان لازم‌الاجرا دانستند، تشکر می کنم. از همکاران خود در قوه قضاییه نیز تشکر می‌کنم.

اسماعیلی بیان کرد: در دوره تحول قوه قضاییه عمده اقدامات در جهت مبارزه با کهنه ویروس فساد بود و در مهار این ویروس موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است. امروز مردم ما بیش از اینکه اخبار ایجاد فساد را بشنوند شاهد محاکمه مفسدین هستند. مردم گزارشات مربوط به استرداد اموال به غارت رفته بیت المال را می‌شنوند.

او گفت: آخرین رای دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی راجع به بخش دیگری از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است. رای اخیر ناظر به دو نفر است: محمد رضا جهانبانی بیش از ۱۰۰ فقره در قالب شرکت های متعدد کسب کرده بود و به ۲۰ سال حبس و شلاق و استرداد بیش از ۵ هزار میلیارد ریال محکوم شد. متهم صالحی نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

اسماعیلی بیان کرد: یکی از متهمان که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از ۱۰ بانک تسهیلات اخذ کرده بود با پیگیری قضایی به عمل آمده بیش از ۵۰ درصد بدهی‌های معوق او به بانک‌ها استرداد شد. دو فقره دیگر از بدهی‌های این فرد به بانک اقتصاد نوین و بانک دی باقی مانده است و ۳۸۰ میلیارد از سهام این متهم توقیف شده است. ملکی در دهکده و اجودانیه از این فرد نیز توقیف شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص مرخصی زندانیان گفت: به لحاط درک درست قوه از این ایام رئیس قوه قضاییه دستور دادند که بیش از ۸۵ هزار زندانی از اعطای مرخصی بهره مند شدند. لازم بود این زندانیان با قرار وثیقه مرخصی بگیرند و همکاران ما در زمان کوتاه روند مرخصی این ۸۵ هزار نفر را انجام دادند.

اسماعیلی در خصوص مرخصی زندانیان سیاسی و امنیتی توضیح داد: برای مرخصی آنها نیز پیش بینی های لازم صورت گرفته است و بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی نیز از این مرخصی بهره مند شدند.

او در خصوص مسایل امنیتی با توجه به ازادی زندانیان توصیح داد: ما در مساله امنیت شهروندان مسامحه نداریم. برای اینکه دغدغه برای هموطنان نباشد تدابیری اتخاذ کردیم اولا به کسانی که آزادی آنها خطرآفرین است مرخصی اعطا نشده است. برای جرم هایی چون ادم ربایی قاچاق اسلحه و‌.‌. مشمول مرخصی نشدند. زندانیانی که سابقه سرقت داشتند لیست انها به انضمام ادرس آنها به مراجع انتظامی ابلاغ شده تا اقدامات امنیتی انجام دهند و این افراد را رصد کنند. عده ای از طریق پابند الکتریکی تحت کنترل هستند.

اسماعیلی در خصوص اقدامات مقابله ای با کرونا در قوه قضاییه گفت: ما اعلام کرده ایم که مراجعین به جای مراجعه حضوری لوایح خود را ارسال کنند. سامانه ای نیز برای وکلا برای اخذ لوایح راه اندازی کردیم. دستورالعمل مراقبت های بهداشتی نیز برای توزیع ماسک و اقلام بهداشتی ابلاغ شد. در زندان ها اقدامات خوبی در زمینه ضدعفونی معاینه زیاد و مکرر و رصد مستمر زندانیان صورت گرفت. علاوه بر تیم های درمانی خود زندان اکیپ اورژانس نیز وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نرخ دیه در سال ۹۹ گفت: نرخ جدید دیه در جلسه شورای عالی قوه قصاییه مطرح شد. نرخ دیه در سال ۹۹ در ماه های غیرحرام ۳۳۰ میلیون تعیین شد با رشد ۲۰ درصدی و از 99/1/1 لازم الاجرا است.

او درباره تحریم های دارویی امریکا و اقدامات قوه قضاییه در مجامع بین المللی توضیح داد: مردم ما می‌دانند نظام سلطه به مرکزیت آمریکا با مردم ما عداوت دارد. ما از امریکایی ها توقعی نداریم دشمن کار خود را می کند گلایه ما از کشورهای اروپایی است انها که ادعای استقلال دارند، چطور از تحریم های امریکا تبعیت می کنند. ما درباره جنایات امریکا اقدامات لازم را انجام دادیم. بنابر سخنان مقام معظم رهبری نسل جوان ما آموخته است از سختی ها فرصت ایجاد کنند. هر چه زودتر خواهیم توانست واکسن این ویروس را کشف کنیم.

اسماعیلی درباره ویدیو پرستاری و اعلام امار بالای فوتی های ویروس کرونا بیان کرد: ما در این روزهای خاص حوادث زشت و زیبای فراوانی مواجهیم. علاوه بر احتکار با جعل شایعات و خبرپردازی های دروغ به ویژه در فضای مجازی روبرو بودیم. مطالبی صد در صد خلاف واقع بیان می‌شد چه از سوی مسئولین و چه افراد سودجود. قوه برای مقابله با این افراد شعب ویژه ای را اختصاص داده است. پلیس فتا ورود خوبی به این ماجرا داشته اند. تعدادی از این افراد احضار و برخی بازداشت شده اند. بدانند که امنیت روانی جامعه برای ما مهم است‌. به کلیپ آن پرستار هم رسیدگی شد خبر دستگیری او صحت ندارد و این فرد اصلا پرستار نیست و شناسایی شده است.

او درباره توزیع اقلام کشف شده گفت: گزارش هایی که به ما واصل شده حاکی است که محموله های سنگینی کشف شده است. برخی به دلیل حجم کم در اختیار سازمان تعزیرات است. اقلام درست به قوه قضاییه بر میگردد و در این حوزه با دستوری که داده شد با این پرونده ها سریع برخورد شود، در شهر تهران بیش از ۶۰ نفر دستگیر و روانه زندان شدند به زودی آرا محکومیت این افراد صادر خواهد شد. عموم اقلام کشف شده هیچ مورد توقیف و پلمپ نشده و صد در صد ان در اختیار وزارت بهداشت و دانشکده های علوم پزشکی قرار گرفته است. برای اطمینان بخشی از نحوه توزیع اقلام مکشوفه مقرر شده نمایندگان سازمان بازرسی بر فرایند توزیع اقلام مکشوفه نظارت کنند. اتفاق زیبایی در اذربایجان غربی رخ داد یکی از شهروندان ما ۷ کامیون دستکش تولید کرده بود و قرارداد بسته بود و از مجاری قانونی در حال صادر کردن دستکش ها بود. با ورودی که دستگاه قضایی انجام داد و همکاری وزارت اطلاعات با این هموطن مذاکره شد و این هموطن از صادرات، منصرف شد. فرد دیگری این محموله را خرید و در اختیار دانشکده علوم پزشکی قرار داد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ضرب و شتم یک خانم در خیابان گفت: دادستان شهر ری در این خصوص اطلاع رسانی کرد اما خبر غیرواقعی منتشر شد. این موضوع مربوط به آبان ماه است و در شهر تهران هم اتفاق افتاده است. این خانم از فردی که او را مورد ضرب و شتم قرار داده بود، شکایت کرده و رسیدگی قضایی این پرونده اتمام پیدا کرده و برای صدور حکم به دادگاه رفته است و منتظر حکم دادگاه هستیم.

اسماعیلی درخصوص اقدامات قوه قضاییه در ارتباط با نامگداری سال رونق ملی توسط مقام معظم رهبری بیان کرد: ما وظیفه داریم در مقام عمل توصیه‌های مقام معظم رهبری را جدی بگیریم. در قوه قضاییه در یک سال گذشته از تعطیلی بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی جلوگیری شد. ۹۹۴ واحد صنعتی با حمایت دستگاه قضایی یا از تعطیلی آن جلوگیری شد یا اگر تعطیل شده بود به چرخه کار بازگشت. امادگی داریم گزارش یکایک این اقدامات را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

اسماعیلی در پایان جلسه گفت: اطهارات پایانی خود را مزین به نام شهدا به خصوص شهید سلیمانی می‌کنم. قوه قضاییه پرونده ویژه ای برای تعقیب معاونان و عاملان این اقدام ضدبشری تشکیل داده است. هیاتی قصایی برای تعقیب این پرونده و یک هیات مستشاری نیز تشکیل شده است. مذاکره ای با رئیس دستگاه قوه قضا در عراق صورت گرفته است به زودی هیات قضایی ما به عراق خواهد رفت. حسن ختام نشست سخنگویی را با نوید پیگیری این اقدام ضدبشری به پایان می‌رسانم. ما اقدامات لازم را تا محاکمه و دستگیری عاملان این ترور پیگیری خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز