یک کارشناس مسائل بین‌المللی:

بانک‌ها برای همکاری با ایران ترس دارند/ با نپذیرفتن FATF درها را روی خود بستیم/ بانک جهانی توان مالی برای کمک به همه کشورها را ندارد

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۶:۲۲
کد خبر: ۹۷۹۲۶۵
بانک‌ها برای همکاری با ایران ترس دارند/ با نپذیرفتن FATF درها را روی خود بستیم/ بانک جهانی توان مالی برای کمک به همه کشورها را ندارد
یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: همگام با خروج ایران از FATF به طور طبیعی شبکه سوئیفت که معاملات دلاری از طریق این شبکه صورت می‌گیرد، هم روی ایران بسته شده است، مجموعه این عوامل ایران را از جهت کمک‌های بین‌المللی محروم کرده است.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در ارزیابی نقش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در مبارزه با کرونا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در منشور سازمان ملل به صراحت آمده هیچ تحریمی نمی‌تواند شامل مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی شود، بنابراین کاخ سفید هم در تحریم‌های خود علیه ایران این سه موضوع را مستثنd کرده اما به دلیل اینکه شبکه‌های بانکی به سمت ایران بسته شده است، بانک‌ها به دلیل ترس از تحریم احتمالی آمریکا، نمی‌توانند با ایران مبادله کنند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به خارج شدن ایران از FATF و بسته شدن سوئیفت افزود: آمریکایی‌ها بارها اعلام کردند که مشکل فروش دارو به ایران را ندارند اما هیچ شرکت دارویی این جرأت را به خود نمی‌دهد که با وجود تحریم‌های ثانوی آمریکا، با ایران معاملات دارویی انجام بدهد. علاوه بر اینکه همگام با خروج ایران از FATF به طور طبیعی شبکه سوئیفت که معاملات دلاری از طریق این شبکه صورت می‌گیرد، هم روی ایران بسته شده است. مجموعه این عوامل ایران را از جهت کمک‌های بین‌المللی محروم کرده است.

بیگدلی ادامه داد: از طرفی رئیس کل بانک مرکزی تقاضای 5 میلیاردی از بانک جهانی کرده است، از طرف دیگر ظریف به دبیرکل سازمان ملل نامه زده است و یا رییس جمهور به روسای جمهور کشورهای اروپایی نامه فرستاده است، هیچ کدام در تغییر شرایط تاثیر ندارد چرا که تحریم‌های وضع شده تحریم‌های خاص کاخ سفید است و جزو اختیارات رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود. بنابراین شورای امنیت هم نمی‌تواند در این زمینه اقدامی کند چرا که با وتوی آمریکا مواجه می شود.

بیگدلی در ادامه اظهار کرد: هیچ کشوری حتی از نظر مالی نمی‌تواند مستقیما به ایران کمک کند. ممکن است سایر کشورها در زمینه‌هایی مانند ماسک به کشور کمک کنند اما این نوع کمک‌ها دردی را دوا نمی‌کند چراکه هیچ کشوری حتی بانک جهانی به ایران کمک مالی نخواهد کرد. به نظر می‌رسد ایران هم باید تغییراتی در دیپلماسی بدهد. وقتی ایران با نپذیرفتن  FATF درها را بر روی خود می‌بندد، آمدن کشورها به سمت ما سخت است.

بیگدلی با تاکید بر اینکه «با نفوذی که آمریکایی‌ها در بانک جهانی دارند، این بانک به درخواست رئیس بانک مرکزی ایران پاسخی نمی‌دهد» اظهار کرد: آمریکا با این پیش فرض که ایران به گروه‌های تروریستی کمک می‌کند، اجازه نمی‌دهد پول مستقیما به ایران برسد، بنابراین همه درخواست‌های مقامات ایرانی اثر ندارد چرا که ایران در همان نقطه صفر باقی مانده است. از طرفی بانک جهانی هم با توجه به اینکه کرونا تبدیل به یک پدیده بین‌المللی شده توان کمک مالی به همه کشورها را ندارد.

نظر شما