نوروز نامه ۹۹؛

چهره‎ های سرشناس سیاسی که پای سفره هفت ‎سین حضور ندارند

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۱۷:۱۳:۱۱
کد خبر: ۹۷۹۵۸۶
چهره‎ های سرشناس سیاسی که پای سفره هفت ‎سین حضور ندارند
شخصیت های سیاسی زیادی در سال ۹۸ از دنیا رفتند و با رفتنشان اهالی سیاست را داغدار کردند و در سفره هفت سین سال 99 حضور ندارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ چهره های سیاسی که در سال 98 از دنیا رفتند به شرح زیر است:

سردار سلیمانی

بامداد جمعه (۱۳ دی ماه) در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و چند تن از همراهان ایشان از جمله ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی، به شهادت رسیدند. رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی و فرماندهان نیروهای حشد شعبی در حال حرکت در دو خودرو از فرودگاه بغداد در قسمت بارگیری بودند که توسط پهپادهای ارتش آمریکا خودروهایشان هدف قرار گرفته است.

سرلشکر قاسمی سلیمانی متولد (20 اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر استان کرمان) در دوران دفاع مقدس و بعد از آن فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان را بر عهده داشتند و از فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بودند و به پاس رشادت‌هایی که در این دوران انجام دادند، مفتخر به دریافت ۳ نشان «فتح» شدند.

سپهبد سلیمانی که فرماندهی جبهه مقاومت اسلامی علیه داعش را بر عهده داشتند، ۲۰ آبان ۱۳۹۶ در پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام کردند.

سرلشکر سلیمانی به پاس رشادت‌هایش در دفاع از حریم ملت و حرم اهل بیت (ع) اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان نخستین فرمانده نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت نشان عالی «ذوالفقار» از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شدند.

پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، پس از طواف حرم مطهر حضرت علیّ بن أبی طالب (ع) در نجف اشرف، حرمین شریفین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العبّاس (ع) در کربلای معلی، حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس، حرمین شریفین امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین، تهران، حرم حضرت معصومه (س) در قم و مسجد مقدس جمکران به کرمان دیار کریمان زادگاه حاج قاسم رسید و در این استان آرام گرفت.

فارغ از هر تعارف و اغراقی، سردار سلیمانی از معدود افرادی است که موفق به کسب محبوبیتی مثال‌زدنی میان همه احزاب و قشرهای اجتماعی شد. شاید مهم‌ترین دلیل این محبوبیت در صداقتی باشد که طی بیست سال رزمندگی در دفاع از این مرز و بوم نشان داد.

*******************

فرزاد تذری

فرزاد تذری، معاون اسبق اداره سیاسی سپاه و از بنیانگذاران هفته نامه صبح صادق، 19 اسفند در اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بقیه الله تهران درگذشت.

*******************

آیت الله سیدهاشم بطحایی

آیت الله سیدهاشم بطحایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، 15 اسفند دار فانی را وداع گفت. او به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شده بود. او متولد سال ۱۳۲۰ در گلپایگان بود و علاوه بر نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در دوره‌ای نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان نیز بود.

*******************

احمد تویسرکانی

احمد تویسرکانی، مشاور رییس قوه قضاییه، روز 13 اسفند درگذشت. گفته می‌شود احمد تویسرکانی سابقه بیماری داشته و در بیمارستان بقیة‌الله بستری بوده است. وی در زمان ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، رییس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود. پس از انتصاب خداییان به عنوان رییس جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تویسرکانی به عنوان مشاور سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، منصوب شد. اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه درگذشت احمد تویسرکانی بر اثر ابتلا به کرونا بوده است.

*****************

شیخ الاسلام

مرحوم حسین شیخ‌الاسلام، دیپلمات باسابقه کشورمان، (۱۵ اسفند) به دلیل بیماری کرونا به رحمت ایزدی پیوست. حسین شیخ‌الاسلام متولد سال ۱۳۳۱ در اصفهان، از اعضای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا را تسخیر کردند. وی در دوره‌هایی سفیر ایران در سوریه، نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی (دوره هفتم)، مشاور رئیس و مدیر کل بین‌الملل مجلس و مشاور وزیر امور خارجه بود.

شیخ الاسلام خرداد ۹۷ به معاونت بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب شده بود.

********************

راه چمنی

محمدرضا راه چمنی، نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس، در اثر بیماری کرونا درگذشت. وی عضو شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان و نماینده ادوار دوم تا پنجم مجلس شورای اسلامی بود. همچنین راه چمنی ریاست سازمان بهزیستی کشور در دولت اصلاحات را در کارنامه خود داشت.

********************

فاطمه رهبر

فاطمه رهبر، نماینده منتخب تهران در مجلس یازدهم، 17 اسفندماه در 55 سالگی در اثر ابتلا به کرونا درگذشت. این نماینده اصولگرا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. وی در دوره های هفتم، هشتم و نهم نیز نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران بود. 

سرهنگ خلبان غلامحسین (بهروز) نقدی‌بیک

سرهنگ خلبان غلامحسین (بهروز) نقدی‌بیک، اسطوره‌ پرواز با هواپیماهای «اف ۴» فانتوم و پدر خوانده میراژ، شامگاه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ و در بیمارستان بقیة‌الله(عج) تهران، دار فانی را وداع گفت.

خلبان نقدی بیک در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد و در سال ۱۳۵۵ وارد نیروی هوایی شد. وی مراحل آموزش خلبانی را بر روی هواپیماهای تی ۳۷، تی ۴۱ و تی ۳۸ در ایالات متحده با موفقیت گذراند و کمی پیش از وقوع انقلاب اسلامی به کشورمان بازگشت و جهت طی کردن دوره آموزش خلبانی جنگنده بمب‌افکن اف ۴ فانتوم خود را به گردان ۱۱ پایگاه یکم شکاری مهرآباد معرفی کرد.

 بهروز نقدی‌بیک در هشت سال دفاع مقدس ۴۴ مأموریت برون‌مرزی علیه رژیم بعثی را در کارنامه خود ثبت کرد و در این مسیر طلایی علاوه بر انهدام مواضع و پایگاه‌های عراق در عمق این کشور، سابقه درگیری هوایی با جنگنده‌های دشمن را نیز داشته است. شاید بتوان تاریخی‌ترین حضور وی در دوران جنگ تحمیلی را به فعالیت در عملیات غرور آفرین «مرصاد» نسبت داد که طی آن مواضع منافقینی که قصد تصرف سه روزه کرمانشاه و هفت روزه تهران را در مخیله خام خود می‌پروراندند را در هم کوبید.

مرحوم بهروز نقدی‌بیک که با نام «پدرخوانده» میراژ شناخته می‌شود، اولین هواپیمای میراژ را بدون هرگونه کتابچه‌های آموزشی به پرواز در آورد و از رهگذر مأموریت‌ها  و بر حسب تجربیات خود، کتاب آموزش پرواز با این جنگنده را تألیف کرد.

*************

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی - محقق، نویسنده و مورخ معاصر - در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) درگذشت. سیدهادی خسروشاهی، در سال ۱۳۱۷ شمسی در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز به پایان رساند و پس از رحلت پدر، در ۱۳۳۲ شمسی و در ۱۶ سالگی، عازم قم شد و در حوزه علمیه به تحصیل دروس سطح پرداخت و سپس در مراحل عالی دروس حوزوی (فلسفه، تفسیر، فقه و اصول)، در حضور اساتیدی همچون آیت‌‌اللَه بروجردی، امام خمینی، آیت‌اللَه شریعتمداری، آیت‌‌اللَه علامه طباطبائی و بزرگانی دیگر تلمذ کرد و به دریافت اجازاتی در امور حسبیّه (منوط به اذن فقها) نائل آمد.

در مراحل علمی بالاتر، ایشان درجه اجتهاد و اجازه نقل حدیث را از علماء و مراجع بزرگ نجف، قم و مشهد، از جمله امام خمینی و آیات عظام: سیدابوالقاسم خوئی، سیدشهاب‌الدین نجفی مرعشی، سیدمحمدکاظم شریعتمداری، سیدمحمدهادی میلانی، سیدمحمدصادق روحانی و آیت‌‌اللَه شیخ آقابزرگ تهرانی، آیت‌اللَه شیخ مرتضی حائری، آیت‌اللَه سیداحمد زنجانی، آیت‌‌اللَه میرزا عبدالجواد جبل عاملی، آیت‌‌اللَه میرزا ابوالفضل زاهدی قمی و دیگران، دریافت کرد.

***************

آیت الله طبرسی

نماینده سابق ولی فقیه در مازندران در تاریخ 19 بهمن ماه دار فانی را وداع گفت. آیت الله طبرسی به دلیل بیماری دار فانی را وداع گفت. آیت الله طبرسی از سال ۷۸ به عنوان نماینده ولی فقیه در مازندران منصوب شد و از سال ۵۹ هم امامت جمعه شهرستان ساری را بر عهده داشت. وی آبان ماه سال ۹۸ از سمت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه ساری به جهت بیماری و نبود توان جسمانی استعفا دادند.

*****************

آیت الله رسولی محلاتی

آیت الله رسولی محلاتی 20 دی ماه دار فانی را وداع گفت. آیت الله رسولی محلاتی عضو بیت امام راحل (ره) و بیت مقام معظم رهبری و مولف، مورخ و پژوهشگر برجسته شیعه  و  مولف بیش از ۱۰۰عنوان کتاب در حوزه قرآنی و تاریخ تشیع بود.

*****************

ملا عبدالله غفوری

ملا عبدالله غفوری، امام جمعه اهل سنت روانسر، پس از تحمل یک دوره بیماری، (30 آذر) دار فانی را وداع گفت. این عالم مردمی و فقیه ربانی با تلاشی مجاهدانه و خالصانه همواره در راستای تقویت بنیان های مذهبی، فکری و وحدت مردم در مسیر پیشرفت و سرافرازی کشور و تحقق آرمان های مقدس انقلاب اسلامی استوار و کوشا بودند و به عنوان معلم و عالم ضمن تعلیم و پرورش شاگردان، با تعلیم معارف اسلامی بر اتحاد و انسجام مسلمانان تأکید داشتند.

**************

صدیقه فریدون

مرحومه "صدیقه فریدون" همشیره مکرمه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، یکشنبه سوم آذرماه پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر صدیقه فریدون با حضور رئیس جمهور و حسین فریدون در سرخه برگزار شد. همچنین مراسم ختم مرحومه فریدون، شنبه ۹ آذرماه از ساعت ۱۴ الی ۱۵/۳۰ در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد.

****************

اعظام طالقانی

اعظم طالقانی، فعال سیاسی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، بامداد پنجشنبه دوم آبان به علت عارضه مغزی در بیمارستان تحت مراقبت بود که در نهایت پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

**************

آیت الله شیخ عباس رحیمی

آیت الله شیخ عباس رحیمی، استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه خمینی شهر، 29 مردادماه دار فانی را وداع  گفت. وی بر اثر عارضه قلبی و تنفسی در یکی از بیمارستان های اصفهان در سن 72 سالگی در صبح عید ولایت حضرت علی (ع) درگذشت. پیکر امام جمعه فقید خمینی شهر، روز پنج‌شنبه 31 مرداد در خمینی شهر تشییع شد.

**************

حجت‌الاسلام و المسلمین آمیراحمد تقوی

حجت‌الاسلام و المسلمین آمیراحمد تقوی که از او به‌عنوان پدر معنوی کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌شد، 24 مردادماه به ملکوت اعلی پیوست. حجت‌الاسلام والمسلمین آمیراحمد تقوی، پدر معنوی استان کهگیلویه و بویراحمد در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر دهدشت درگذشت.

او مؤسس نخستین حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد و از علمای برجسته این استان بوده است. از آثار قلمی این عالم دینی، از مختصری از خاطرات‌، در آینه وجدان‌، مجموعه نامه‌ها و اعلامیه‌ها می‌توان نام برد.

شمس الدین وهابی

شمس الدین وهابی، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم، 18 مردادماه درگدشت. سید شمس الدین وهابی عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، نماینده مردم تهران در مجلس ششم، استاد دانشکده معدن دانشگاه تهران و از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت بود.

***********

امیر سرتیپ ایرج سپهر

امیر سرتیپ ایرج سپهر، جانشین اسبق فرمانده کل ارتش، 12 مردادماه دار فانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست. فرماندهی لشکر ۲۸ کردستان، معاون عملیات نیروی زمینی، رئیس اداره پنجم ارتش و مشاور نظامی فرماندهی معظم کل قوا (در سال 1371) از سوابق مرحوم امیر سرتیپ ایرج سپهر به‌شمار می‌رود.

*****************

آیت الله حسین حقانی

آیت الله حسین حقانی، متولی مدرسه علمیه حقانی قم، پس از تحمل یک دوره بیماری در روز سه شنبه بیست و پنجم تیرماه دار فانی را وداع گفت. آثار علمی و پژوهشی آیت‌الله حقانی در عرض ۵۴ سال متجاوز از ۷۰۰ دفترچه ۲۰۰ برگی علمی، تاریخی، فقهی، اصولی و فلسفی است.

***************

مرتضی صفاری نطنزی

مرتضی صفاری نطنزی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه نطنز و قمصر در استان اصفهان، بود که دار فانی را وداع گفت. او قبل از نمایندگی دیپلمات بود و تجربه سفیری در چند کشور را داشته است.

صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون بود که پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان 5 تیرماه درگذشت.

*************

حجت‌الاسلام اصغر جدایی

امام جمعه بیله‌سوار 11 اردیبهشت ماه دارفانی را وداع گفت. حجت‌الاسلام اصغر جدایی امام جمعه فقید بیله‌سوار ارتباط نزدیک و بسیار خوبی با مردم منطقه به ویژه جوانان داشت و به دلیل همین فعالیت‌ها، نامش در سال گذشته بیشتر مطرح شد.

*****************

حجت الاسلام سیدجلال احمدپناهی

حجت الاسلام سیدجلال احمدپناهی امام جمعه موقت پیشین و از خطبای سرشناس سمنان 8 اردیبهشت ماه درگذشت. حجت الاسلام سیدجلال احمدپناهی تا تابستان 96 به عنوان امام جمعه موقت سمنان خدمت می‌کرد اما 16 تیرماه 96 نماینده ولی فقیه در استان در خطبه‌های  نمازجمعه از استعفای این روحانی نام آشنای سمنانی از امامت موقت جمعه مرکز استان خبر داد و دلیل آن را اعلام مشغله کاری بالا از سوی مرحوم احمدپناهی اعلام کرد.

******************

سیدنورالدین اشکوری

سیدنورالدین اشکوری از قدیمی‌ترین شاگردان شهید صدر درگذشت. او از قدیمی‌ترین شاگردان شهید صدر وکیل بسیاری از مراجع همچون حضرات آیات سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خویی و مدتی نیز نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه بود.

***************

بهمن کشاورز

بهمن کشاورز حقوقدان برجسته کشورمان، 3 اردیبهشت ماه درگذشت. بهمن کشاورز متولد ۱۳۲۳ که سابقه ریاست بر کانون وکلای دادگستری مرکز و اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران( اسکودا) را داشت. در رسیدگی به پرونده غلامحسین کرباسچی، بهمن کشاورز وکالت شهردار پیشین تهران را به عهده داشت. آثار و تالیفات حقوقی ارزشمندی از این حقوقدان و استاد دانشگاه برجای مانده است.

************

محتشمی پور

«سید محمود محتشمی پور» از پیشکسوتان حزب موتلفه اسلامی و از مبارزان قدیمی انقلاب اسلامی در روز 16 فروردین ماه درگذشت. حاج سید محمود محتشمی ‌پور عضو گروه مسجد امین ‌الدوله (بازار دروازه حضرتی) و از اعضای اصلی و موسس جمعیت‌های موتلفه و از عناصر فعال نهضت اسلامی در بازار تهران بود و بارها دستگیر و شکنجه شد.

حجت‌الاسلام شیخ عبدالله حاجیانی

حجت‌الاسلام شیخ عبدالله حاجیانی، از فعالان سیاسی پیش از انقلاب و نماینده اسبق جنوب استان در مجلس شورای اسلامی، 6 فروردین ماه دار فانی را وداع گفت. عبدالله حاجیانی متولد سال ۱۳۳۴، از رجل سیاسی جنوب کشور، مدیر سابق اداره کار و اشتغال منطقه اقتصادی انرژی پارس بوده و در دوره‌های پنجم و ششم، (۱۳۷۵ – ۱۳۸۲) سابقه نمایندگی مردم شهرستان‌های جنوب شرقی استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود داشته است.

این روحانی بوشهری به بیماری سرطان معده مبتلا بود. وی همچنین سال‌ها به عنوان امام جمعه دیر در این شهرستان مشغول به خدمت بود.

نظر شما