نوروز نامه ۹۹؛/ کارشناس مسائل بین الملل:

سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه به شدت آسیب دیده است/ پس از جنگ جهانی دوم هیچ قدرتی جرات حمله به عین الاسد را نداشت/ سیاست خارجی آمریکا دچار مرگ مغزی است

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۲۳:۰۴:۲۰
کد خبر: ۹۷۹۶۲۱
سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه به شدت آسیب دیده است/ پس از جنگ جهانی دوم هیچ قدرتی جرات حمله به عین الاسد را نداشت/ سیاست خارجی آمریکا دچار مرگ مغزی است
کارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه در طی ترور سردار سلیمانی به شدت آسیب دیده است.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل آمریکا، در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا به یکباره تصمیم می‌گیرد که سردار سلیمانی را به شهادت برساند؟ به خبرنگار سیاسی برنا می‌گوید: یقینا نمی‌توان عدم حضور و حذف چهره‌های برجسته و شاخصی چون سردار سلیمانی را جبران کرد. به هر حال او چهره‌ای بود که 23 سال فرماندهی سپاه قدس را در اختیار داشت و همچنین شبکه‌های ارتباطی گسترده‌ای در کشورهای منطقه داشت. چهره‌های سرشناس و شناخته‌شده‌ای در منطقه و جهان او را می‌شناختند و با او ملاقات می‌‌کردند، از جمله پوتین، اردوغان و بشار اسد. اینها چهره‌هایی بودند که با او در ارتباط بودند. چهره‌های شاخص عراق  نیز با سردار سلیمانی در ارتباط مستقیم  بودند.

مکی افزود: حذف او در کوتاه مدت قطعا می‌تواند اثراتی را در سطح منطقه به دنبال داشته باشد و حتی داخل آمریکا. به هر حال ترامپ تلاش می‌کرد با این اقدام به نوعی نشان بدهد که سیاست فعالی را پس از ناکامی‌های گسترده در منطقه به دست آورده و حذف سردار سپهبد سلیمانی  توانسته به پیشبرد اهداف سیاست‌های آمریکا در عراق کمک کند. به هر حال عرصه سیاست خارجی برای آمریکایی‌ها آن چنان مهم نیست چراکه آن چنان به مسائل خاورمیانه شناخت عمیقی ندارند اگرچه به هرحال، نخبگان سیاسی آمریکا نسبت به این اقدام دونالد ترامپ انتقاد شدیدی را وارد کردند و  بر این نکته تاکید کردند که سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه در طی ترور سردار سلیمانی به شدت آسیب دیده  است.

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: شما نمی‌توانید از کنار هدف قرار دادن پایگاه نظامی عین‌الاسد به راحتی بگذرید.  پس از جنگ جهانی دوم هیچ قدرت و کشوری به خودش اجازه نمی‌داد که چنین حمله‌ای را به پایگاه آمریکایی انجام دهد آن هم توسط سپاه پاسدارانی را که آمریکایی‌ها آن را در فهرست نیروهای تروریستی قرار دادند و عملا نتوانستند در قبال این واکنش سریع و قاطع ایران، اقدام عملی، انجام بدهند. به هر حال در مجموع، در سطح منطقه و در سطح داخل آمریکا افراد مختلفی از جمله شخصیتی مانند سردار سلیمانی را  می توان مورد بحث و تحلیل قرار داد.

مکی درباره نقش مشاوران ترامپ در سوق دادن او به سمت تصمیم ترور سردار سلیمانی گفت: بخشی‌ از آن برمی‌گردد به سیاست‌ها و موازین و تصمیمات دونالد ترامپ، او بر خلاف روسای جمهوری سابق آمریکا تیم امنیتی و  سیاست خارجی بسیار ضعیفی را در 3 سال گذشته داشته به گونه‌ای که در این سه سال، چهار مشاور امنیت ملی تغییر کردند. مشخص  است یکی از چهره‌هایی که روی ترامپ برای ترور سردار سلیمانی اثر گذاشته، پمپئو، وزیر امور خارجه، بود. چهره‌ای که سالها در سازمان سیا کار می‌کرد و فاقد یک نگاه استراتژیک و بلندمدت است. در حالی که حتی  از سوی نخبگان و دانشگاهیان آمریکا نیز نسبت به این گونه تصمیم‌سازی دونالد ترامپ انتقادات جدی وارد شده است. به گونه‌ای که استفان والت از چهره‌های شاخص در سیاست خارجی و امنیتی آمریکا ترامپ هم تأکید کرد که سیاست خارجی آمریکا در دوره او، دچار مرگ مغزی شده است. بنابراین بخش عمده‌ای از رفتار خلاف عرف آمریکا در ترور سردار سلیمانی به شخصیت و نوع تصمیم گیری دونالد ترامپ برمی‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز