نوروزنامه ۹۹/ کارشناس مسائل آمریکا:

اگر سندرز بیاید به نفع ایران تمام می‌شود/ انتخابات آمریکا خیلی قابل پیش‌بینی نیست/ ترامپ با خریدن کارت‌های الکترال به پیروزی رسید

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۲۳:۱۵:۰۶
کد خبر: ۹۸۰۳۱۳
اگر سندرز بیاید به نفع ایران تمام می‌شود/ انتخابات آمریکا خیلی قابل پیش‌بینی نیست/ ترامپ با خریدن کارت‌های الکترال به پیروزی رسید
کارشناس مسائل آمریکا گفت: سندرز اگرچه خودش یهودی است اما شدیدا ضد اسرائیلی، ضد عربستان سعودی و بیشتر تمایل به سمت ایران دارد و اگر بیاید، به نفع ایران تمام می‌شود.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و رقابت ترامپ با رقیبان برجسته دموکرات همچون جو بایدن به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از روزهای تشکیل آمریکا یعنی سال 1776 وجود داشته اما این رقابت در دوره ترامپ، خیلی عمیق‌تر شده است. عمق این اختلافات به ویژه بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مخصوصا بر سر استیضاح ترامپ، توسط دموکرات‌ها بیشتر شد ولی قطعی است که آرا جمهوری‌خواهان عموما رأی ثابتی بوده برخلاف دموکرات‌ها که آرای آنها، سیال است.

او افزود: در حزب جمهوریخواه طرفداران سنتی آنها معمولا سفیدپوستان، بیگانه‌ستیزان و همچنین صاحبان صنایع عظیمی هستند که غالبا در شمال شرقی آمریکا، زندگی می‌کنند. بنابراین رای دموکرات‌ها بین 35 تا 40 درصد تقریبا ثابت است و معروف هستند به اینکه به جیب‌شان نگاه می‌کنند و از این رو مسائل اقتصادی برایشان بسیار اهمیت دارد. امنیت و مسائل اقتصادی به خاطر  آن نگاه امپریالیسمی و کاپیتالیستی که بین آنها جاری است، به سیاست خارجی توجه زیادی ندارند. حتی شاید نگاه‌شان به جهان نگاه تحقیرآمیزی باشد و بیشتر نگاه‌شان به درون و جیب‌هایشان است، مخصوصا به قیمت بنزین حساسیت بالایی دارند.

علی بیگدلی ادامه داد: ترامپ در سیاست داخلی‌ موفق بوده، سطح بیکاری را بسیار کاهش داده است و از 9/2 دهم درصد به 3/3 دهم درصد رسانده و مالیات صاحبان سرمایه را کاهش داده که میزان سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند تا سطح اشتغال بالا برود. در نتیجه در این کارها، بسیار موفق بوده اما در سیاست خارجی‌ چندان موفقیتی نداشته است که برای رأی‌دهندگان ترامپ هم، این موضوع چندان اهمیت ندارد. از طرفی سندرز که اکنون به میدان آمده به تعبیری در میان دموکرات‌ها گل کرده است. او به طور کلی می‌داند که آراء دموکرات‌ها، سیار و سیالی است به این دلیل که بیشتر رنگین‌پوست‌ها، لاتین تبارها، سیاه‌پوست‌ها، به دموکرات‌ها رأی می‌دهند. برنی سندرز بیشتر بین جوانان طرفدار دارد به این دلیل که شعارهای ضدسرمایه‌داری می‌دهد. باتوجه به اینکه اختلافات طبقاتی در آمریکا در حال شدیدتر شدن است، مخصوصا در دوره ترامپ، برنی سندرز در حال استفاده از این موضوع است و تاکنون نیز توانسته، توده‌های وسیعی از جوانان را به دور خود جمع کند اما تا حدودی بعید به نظر می‌رسد که بتواند، به مرحله رقیب سرسخت و خطرناک برای ترامپ تبدیل شود اما به هر حال در حال فعالیت بوده و تاکنون هم بسیار هم در تبلیغاتش موفق عمل کرده است.

او در ادامه گفت: طرفداران ترامپ و خود ترامپ او را متهم می‌کنند به این که تفکرات سوسیالیستی دارد چون آمریکایی‌ها از تفکرات سوسیالیستی نه خاطره خوبی دارند و از این بابت نگران هستند. بنابراین به نظر نمی‌رسد در شرایط فعلی، سندرز بتواند رقیب خطرناکی برای ترامپ باشد و ترامپ هنوز هم شانس و اقبالش برای رئیس جمهور شدن بسیار بالاست و شاید حدود 90 درصد این موفقیت را می‌تواند، دنبال کند، با توجه به اینکه موفقیت چشم‌گیری هم نداشته است. برای مثال ترامپ در مورد ونزوئلا، کره شمالی و ایران موفق نبوده است. اما به دلیل اینکه جمهوری‌خواهان از  نومحافظه‌کاران مسیحی- صهیونیستی هستند بسیاری از یهودی‌ها پیرو آنها هستند.  

علی بیگدلی اظهار کرد: لابی‌های یهودی کمک بسیاری به ترامپ می‌کنند که به پیروزی برسد برای اینکه اقداماتش در اسرائیل، بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و تاکنون توانسته امتیازات بسیار بالایی به اسرائیل ارائه دهد. که البته این امتیازاتی که ترامپ به اینها داده، از فرمان‌های اجرایی خود استفاده کرده که رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند، اینها را لغو کند و سندرز هم در آخرین سخنرانی‌اش به این موضوع اشاره کرد. چون سندرز اگرچه خودش یهودی است، اما شدیدا ضد اسرائیلی، ضد عربستان سعودی و بیشتر تمایل به سمت ایران دارد و اگر بیاید، به نفع ایران تمام می‌شود. گرایشش نسبت به اتحادیه اروپا بسیار زیاد است و به طور کلی تفکرات ضد سرمایه‌داری دارد. اما این وسط حزب سومی‌ هم هست که حزب سیال است. حزب لیبرال بیشتر تمایلاتش به آن طرفی است که خودش تشخیص می‌دهد که این حزب دارد به پیروزی می‌رسد  و در نتیجه بخش عظیمی از طرفدارانش می‌روند به سمت آن حزبی که هم شعارهای جذابی می‌دهد و هم امکان موفقیت، بالاتر است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا تصریح کرد: سندرز یهودی است اما صهیونیست نیست. خیلی مهم نیست که حمایت لابی‌های صهیونیست را ندارد چراکه جمعیت دیگری هم هستند اما آن چه سندرز را تهدید می‌کند، فروش کارت‌های الکترال است که یکی از شیوه‌های انحصاری انتخابات آمریکا است. انتخابات آمریکا خیلی قابل پیش‌بینی نیست. یعنی فرض کنید یک نماینده مجلس نمایندگان مثلا در کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکاست به ازای هر 100 هزار نفر یک کارت الکترال یا یک امتیاز دارد که می‌تواند، این امتیاز را به صورت قانونی بفروشد.

بیگدلی افزود: در واقع  ترامپ با خریدن همین کارت‌های الکترال توانست به پیروزی برسد با توجه به اینکه کلینتون از  نظر فردی امتیاز بیشتری داشت. بنابراین طرفداران ترامپ چون پولدار هستند می‌توانند با خریدن کارت‌های الکترال، این پیروزی را بدست بیاورند منتهی حامیان سندرز، حامیان مالی قدرتمندی نیستند و باید این را هم در نظر گرفت اما دوره قبلی به هر صورت اوباما برنده شد اما آن هم، طرفدار زیادی از جانب لابی‌های یهودی نداشت، ولی به هر حال این پیروزی نصیب او شد چون ریاست جمهوری آمریکا بسیار کنترل شده است و این گونه نیست که مثل اروپایی‌ها و نمونه‌اش فرانسه بتواند، کسی با بدست آوردن آرا به پیروزی برسد. بنابراین انتخابات آمریکا بسیار جریان کنترل شده ای است و آسان نیست.

نظر شما