نوروزنامه ۹۹؛ / کارشناس مسائل خاورمیانه:

هنوز وضعیت لبنان بغرنج است

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۴:۰۵:۵۳
کد خبر: ۹۸۰۳۱۸
هنوز وضعیت لبنان بغرنج است
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حال حاضر لبنان در مسیر درست قرار گرفته و تقریبا مسیر نادرست عناصری که به عنوان عوامل غرب و برخی کشورهای نفت‌خیز منطقه و وابسته به غرب مثل عربستان هستند، متوقف شده و این خودش تقریبا یک پیام مثبتی دارد که لبنان می‌تواند با توجه به حجم کوچک و پتانسیل‌های زیاد، از این بحران گذر کند اگرچه هم وقت نیاز دارد و هم پشتیبانی مناسبی می‌خواهد.

«مصیب نعیمی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره دلایل اعتراضات مردم لبنان در چند ماه گذشته به خبرنگار سیاسی برنا گفت: کاملا مشخص است که رژیم صهیونیستی یکی از عوامل اصلی پایداری مقاومت را محور لبنان می‌دانسته و این را یک چالش همیشگی برای خود تلقی کرده است. لذا مدت‌ها است که با حکومت‌های وابسته به غرب در لبنان سعی می‌شده زمینه یک  بحران در لبنان آماده شود و به سمت و سوی یک شکاف طبقاتی و همچنین در نهایت که عامل همه اینها اقتصادی بود، حرکت شود و لبنان را به یک کشور مدیون و بدهکار همانند، ونزوئلا تبدیل کنند و همان وضعیتی را که در ونزوئلا انجام دادند، در لبنان پیاده کنند.

این کارشناس مسائل جهان عرب تصریح کرد: در نتیجه یک حرکت مردمی به حقی در جهت اصلاح امور در لبنان شکل گرفت اما به سرعت نشان داده شد که عوامل دخالت کننده‌‌ای در این قضیه خواستند وضعیت لبنان را به سمت و سوی دیگری بکشند و در نهایت هم اهداف خودشان را اعلام کردند که درصدد انزوای مقاومت یا جدا کردن لبنان از مقاومت و بودند. خوشبختانه با درایتی که در مردم لبنان بود سرانجام به تشکیل یک دولت جدید خارج از چارچوب و فرایند گذشته انجامید. اگرچه هنوز وضعیت لبنان بغرنج است و بحران اقتصادی در آن وجود دارد اما یک نقطه مثبتی که در فرایند تشکیل دولت جدید نشان می‌دهد، این است که عوامل این بحران را خوب شناسایی کرده و لذا نخست وزیر لبنان با حمایت کامل مجلس و رئیس جمهور اعلام کرد این وام‌های ساختگی که با سودهای چند برابر به لبنان، تحمیل شده بود، توسط دولت‌های وابسته گذشته از صحنه خارج می شوند و الویت را به مردم خواهد داد. بخش عظیمی از این درآمدهای ناچیز لبنان هر ماه خرج سود وام‌هایی می‌شد که ناخواسته معلوم نیست به چه عنوانی به لبنان، تحمیل شده بود.

او ادامه داد:  از این رو لبنان یک نفس راحتی کشیده  که در حال حاضر به سمت روند مثبتی پیش می‌رود اگرچه هنوز هم لبنان در شرایط طبیعی و عادی نیست اما فکر می‌کنم که هم مسئولین لبنان و هم گروه‌ها و جناح‌های تأثیرگذار اصلی از جمله محور مقاومت یا همان گروه 8 مارس و چه مجموعه‌های مسیحی، شیعه، سنی و غیره در کنار این دولت برای برون رفت از بحران، قد علم کردند و این نقطه مثبت در اقدامات اولیه جواب داده و لبنان اگر همین مسیر را دنبال کند، قطعا بحران فعلی را که قبلا شناسایی شده، پشت سر خواهد گذاشت.

مصیب نعیمی تاکید کرد: نقطه مهم در بحران لبنان، شناسایی دقیق عوامل آشوب است و آنهایی که بهانه‌های اول را برای ورشکستگی لبنان رقم زده بودند و در مرحله دوم سعی داشتند، لبنان را به دوران 70 سال گذشته که با جنگ داخلی روبرو بود، برگردانند. خوشبختانه با تجربه‌ای که لبنانی‌ها از بحران‌های سخت گذشته داشتند این بار تسلیم این روند نشدند و بسیار سریع آنهایی که واقعا مطالبات حق داشتند را با آنهایی که سعی داشتند مطالبات را مورد سوء استفاده سیاسی قرار بدهند، جدا کردند.

این تحلیلگر عنوان کرد:  در حال حاضر لبنان در مسیر درست قرار گرفته و تقریبا مسیر نادرست عناصری که به عنوان عوامل غرب و برخی کشورهای نفت‌خیز منطقه و وابسته به غرب مثل عربستان هستند، متوقف شده و این خودش تقریبا یک پیام مثبتی دارد که لبنان می‌تواند با توجه به حجم کوچک و پتانسیل‌های زیاد، از این بحران گذر کند اگرچه هم وقت نیاز دارد و هم پشتیبانی مناسبی می‌خواهد. لبنان در حال حاضر در آستانه یک روند مثبت است و می‌توانیم بگوییم در حال حاضر یک روند مثبت حاکم است و این روند، اگر بتواند پاسخ دهد که تاکنون هم تا حدی پاسخ داده آرامش را به مردم بازمی‌گرداند و دیگر عواملی که روند خرابکارانه را دنبال می‌کردند، فرصتی برای اجرای برنامه‌هایشان نخواهند داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز