هشدار یونیسف درباره کم آبی و خشکسالی در شرایط شیوع کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۲:۱۸:۱۳
کد خبر: ۹۸۰۴۷۱
هشدار یونیسف درباره کم آبی و خشکسالی در شرایط شیوع کرونا
سازمان حمایت از کودکان وابسته به سازمان ملل (یونیسف) با اشاره به شیوع کرونا و محرومیت برخی از کشورها در دسترسی به آب سالم و سرویس بهداشتی هشدار داده که کم آبی و خشکسالی به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، براساس گزارش تارنمای دویچه وله، بسیاری از مردم در کشورهای فقیر و مناطق بحران‌زده، به آب سالم و سرویس‌های بهداشتی تمیز دسترسی ندارند، به ویژه در شرایط گسترش ویروس کرونا، نظافت از اهمیت حیاتی برخوردار است و نخست باید امکان دسترسی به نظافت را به وجود آورد.

یونیسف اعلام کرد: ۴۰ درصد از مردم جهان، یعنی حدود سه میلیارد نفر از  جمعیت کره زمین، از آب پاکیزه محروم هستند و نمی‌توانند دست خود را با صابون بشویند.

سازمان ملل به مناسبت ۲۲ مارس(سوم‌فروردین)، روز جهانی آب، اعلام کرد که میلیاردها نفر از مردم جهان در خانه‌های خود آب پاکیزه ندارند.

در روزهای دشواری که جهان در بحران همه گیری کرونا فرو رفته است، کریستیان شنایدر، سرپرست دفتر یونیسف در آلمان می‌گوید: «نگرانی بزرگ ما این است که امروزه مناطق بزرگی از جهان از نظافت مرتب محروم هستند. همه ما وظیفه داریم که در شرایط گسترش کرونا شیوه زندگی خود را تغییر دهیم. در عین حال با توجه به خطرات جهانی، به ویژه باید به کمک کودکان و خانواده‌هایشان در مناطق جنگی برویم».

نظافت و دسترسی به آب پاکیزه و آبریزگاه‌های بهداشتی مهم‌ترین و موثرترین ابزار در مقابله با ویروس کروناست. اما امروزه در اردوگاه‌های مملو از مردم آواره یا در مناطق جنگی و بحرانی مانند سوریه و بنگلادش و یونان، میلیون‌ها خانواده از دسترسی روزمره به نظافت محروم هستند.

بنا به گزارش منابع سازمان ملل، حدود سه چهارم مردم در کشورهای توسعه‌نیافته در خانه قادر به شستشوی درست و مرتب دست‌های خود نیستند. در کشورهای فقیر حدود نیمی از مدرسه‌ها، یعنی نزدیک به ۹۰۰ میلیون دانش‌آموز، آب شیر و صابون ندارند. بیش از یک‌سوم مدارس در سطح جهان و نیمی از مدارس در کشورهای فقیر، بچه‌ها امکانی برای شستن دست‌های خود نمی‌یابند.

حتی بسیاری از مراکز درمانی از سرویس‌های بهداشتی محروم هستند. به همین دلیل به مناسبت شیوع ویروس کرونا، یونیسف به همراه سازمان بهداشت جهانی و شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، اطلاعات جامعی برای کودکان و والدین آنها منتشر کرده‌ است.

طبق گزارش روز یکشنبه سازمان ملل به مناسبت «روز جهانی آب»، تغییرات اقلیمی به شکل خطرناکی مقدار و کیفیت آب را کاهش داده است.

امروزه مصرف آب، نسبت به یکصد سال پیش ۶ برابر شده است. افزایش جمعیت و رشد اقتصادی و دگرگونی عادات روزمره، سالانه حدود یک درصد مصرف آب را بالا می‌برد.

در جهان، حدود ۹۰ درصد از فاضلاب به جای بازیافت، به سادگی هدر می‌رود و منابع آب برای همیشه تلف می‌شود.

با بالا رفتن دمای آب و کم شدن اکسیژن در آب و هوا، رودخانه‌ها و دریاها قادر به تمیز شدن نیستند و باعث موجی از آلودگی‌ها و بیماری‌های خطرناک می‌شوند.

 سازمان ملل تأکید دارد که در گفت‌وگو پیرامون مشکلات زادبومی همیشه باید بیش از پیش بر اهمیت تامین آب سالم برای همگان تاکید کرد.

نظر شما