الزرفی:

اولویت دولت آینده برگزاری انتخاب زودهنگام است

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۳:۵۸
کد خبر: ۹۸۲۱۷۰
اولویت دولت آینده برگزاری انتخاب زودهنگام است
«عدنان الزرفی» نخست وزیر مکلف عراق امروز (شنبه) در دیدار با سفیران اتحادیه اروپا در بغداد گفت که اولویت دولت وی در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس برگزاری انتخابات زودهنگام است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وبگاه «بغداد الیوم»، به نقل از دفتر رسانه ای نخست وزیر مکلف نوشت که الزرفی در این نشست اولویت ها و رویکردهای دولت خود در باره مسایل داخلی و بین المللی را با سفرای اتحادیه اروپا در میان گذاشت.

وی با اعلام تسلیت به همه کشورهای اروپایی که روزانه صدها نفر از شهروندان خود را به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا از دست می دهند، همدردی خود را با خانواده های قربانیان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابراز کرد.

الزرفی گفت که وحشت جهانی از گسترش این اپیدمی و عواقب ناشی از آن اقتصاد و بازار جهانی را فلج کرده است.

نخست وزیر مکلف عراق تاکید کرد که کشورش قادر است بر بحران کرونا غلبه کند مشروط بر اینکه دولتی کارآمد تشکیل شود.

وی درباره خطرهای جدی ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت نیز هشدار داد، و افزود: اولویت های دولت آینده برآوردن خواسته های جنبش مسالمت آمیز برای برگزاری انتخابات زودهنگام آزاد و عادلانه، مقابله با فروپاشی احتمالی مالی و اقتصادی، تلاش برای کاهش سطح فقر در کشور، احیای صلح مدنی و گسترش قانون است.

در این نشست سفیران ایتالیا، آلمان، فرانسه، سوئد، یونان، لهستان، کرواسی، مدیریت دفتر اتحادیه اروپا و نماینده وزارت امور خارجه عراق حضور داشتند.

نخست وزیر مکلف عراق هفته گذشته نیز با سفیران پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در بغداد دیدار و گفت و گو کرده بود.

عدنان الزرفی سه شنبه هفته گذشته با حکم «برهم صالح» رئیس‌ جمهوری عراق مامور تشکیل دولت انتقالی شد.

طبق قانون، وی از زمان انتخاب ۳۰ روز مهلت دارد وزیران کابینه خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

الزرفی نماینده کنونی مجلس از اعضای ائتلاف النصر به رهبری  «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق است.

انتخاب وی از سوی صالح، بدون در نظر گرفتن حق قانونی فراکسیون اکثریت شیعه مجلس در معرفی گزینه نخست وزیری به صحنه مجادله و مخالفت سیاسی شیعه در عراق تبدیل شده است.

مخالفت‌های سخت جناح‌های عمده شیعه از جمله ائتلاف های الفتح (هادی العامری) و دولت قانون (نوری المالکی) با الزرفی تشکیل دولت وی و گرفتن رای اعتماد مجلس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز